Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Izskan aprīlis un otrais Pētera Vaska festivāls Cēsīs

Foto
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Anrijs Požarskis un Ansis Starks

Aprīli Koncertzāle “Cēsis” aizvadīja izcilā latviešu komponista Pētera Vaska mūzikas zīmē. No 13. līdz 20. aprīlim notika jau otrais festivāls “Pētera Vaska mūzikas aprīlis”, kurā skanēja gan Vaska, gan viņa Baltijas un Skandināvijas radošo domubiedru darbi. Aplūko foto! 

Pagājušajā gadā koncertzāle “Cēsis” aizsāka jaunu, pasaulē zināmākajam latviešu komponistam Pēterim Vaskam veltītu festivālu. Pirmā festivāla noslēguma koncerts “Tālā gaisma” ar vijolnieku Hugo Tičati, orķestri Sinfonietta Rīga un Juhu Kangas pie diriģenta pults tika nominēts Lielajai mūzikas balvai kategorijā “Gada koncerts”.

Otrajā festivālā mūzikas durvis tika pavērtas plašāk, programmā iekļaujot ne tikai Pētera Vaska skaņdarbus, bet arī komponista radošo domubiedru partitūras. “Pētera Vaska mūzikas aprīlis” top ciešā sadarbībā ar pašu komponistu, viņš ir mākslinieciskā satura veidotājs un ideju ģenerators, klātesošs visos festivāla koncertos.

Pēteris Vasks
Pēteris Vasks Foto: AFP / Scanpix

Festivāla atklāšanas koncertā “Brāļi” skanēja Arvo Pērta, zviedru komponista Alberta Šnelcera un somu komponista Oli Mustonena skaņdarbi. No paša Pētera Vaska dzirdējām “Mazo vasaras mūziku” un “Ceturto stīgu kvartetu”. Savukārt koncertā “Vasks mūzikā un dejā” ieraudzījām Pētera Vaska daiļradi neierastākā šķautnē – laikmetīgā baleta iestudējumā. Vācijas Bundesjugendballett pārsteidza festivāla apmeklētājus ar viencēlienu, kas balstīts Vaska skaņdarbā klavieru kvartetam. Īpašu noskaņu piešķīra fakts, ka mūziķi atradās līdzās dejotājiem, uz skatuves, piedaloties dejas uzvedumā un esot daļai no tā.

Festivāla emocionāli augstākais punkts tika sasniegts koncertā “Vientuļais eņģelis” ar zviedru kamerorķestri O’Modernt un tā dibinātāju, vijolnieku Hugo Tičati. Nepārspējamā vitalitātē, jaunās krāsās un īpašā interpretācijā dzirdējām Pētera Vaska “Vientuļo eņģeli”, Artura Maskata “Concerto Grosso No 1” un Erki Svena Tīra opusa “Angel’s Share” vijolei un orķestrim pirmatskaņojumu Latvijā.

O’Modernt
O’Modernt Foto: AFP / Scanpix

“Jau otro gadu festivāla lielkoncerts ar orķestri bija kaut kas ārkārtējs. O’Modernt  orķestris spēlē kājās stāvot, kas deva papildus enerģiju. Gan Hugo Tičati, gan visi mūziķi spēlēja ar maksimālu atdevi un muzicēšanas prieku. Tas bija kaut kas neticams! Piedzīvoju vienu no visizcilākajiem mana “Viatore” atskaņojumiem. Un mūsu publika, kas parasti ir rezignēta un vēsa, koncerta beigās lēca kājās, aplaudēja un negribēja mūziķus laist projām. Tas bija satriecošs piedzīvojums. Kaut kas tāds var būt tikai Cēsīs!” sajūsmu par festivāla koncertu “Vientuļais eņģelis” intervijā LR3 “Klasika” neslēpa komponists Pēteris Vasks.

Aplūko foto:

Festivāls “Pētera Vaska mūzikas aprīlis” simboliski noslēdzās ar atkalredzēšanos – pēc vairāku gadu pārtraukuma izskanēja 2016. gadā Koncertzāles “Cēsis” radītais multimediālais klaviermūzikas koncerts “Vasks. Šimkus. Purvītis”. Tajā skanēja Pētera Vaska cikls Gadalaiki, lieliskā pianista Vestarda Šimkus izpildījumā, ko papildināja Roberta Rubīna veidotās projekcijas ar latviešu glezniecības klasiķa Vilhelma Purvīša skaistākajām ainavām.

Nepalaid garām!

Uz augšu