Latgale nav tikai zilo ezeru zeme, bet arī jaunu, talantīgu hiphopa mākslinieku kalve. Ja no Ludzas uz Rīgu eksportēts "Latgalīšu reps", tad no Rēzeknes - apvienība “Ausmeņa Records” ar savu kebabnīcu un veselu reperu, bītmeikeru, grafiti mākslinieku komandu. Tiekamies ar šobrīd lielāko atpazīstamību guvušo šā Rēzeknes urbānās kultūras strāvojuma pārstāvi - reperi Ūgu (24).
No Rēzeknes ar mīlestību - repere Ūga (4)
"Manā pilsētā meitenes nemēdz darīt neko skaļu, tāpēc es pirmā braucu un pirmā arī maļu," tā 2003. gadā Kaņepes albumā ar vienu īsu deklamāciju (skat. audio) atzīmējās, iespējams, pirmā pašmāju repere/sieviete - Ēna.
Kopš tā laika hiphopa ainava Latvijā un pasaulē būtiski mainījusies, žanrs kļuvis par dominējošo, taču sievietes reperes varam saskaitīt labi ja uz vienas rokas pirkstiem - Līva Liepa, Viņa, Christiana... un tagad arī Ūga, kura jau šur tur presē nodēvēta par Latgales repa princesi.
Gados jaunā nelielā auguma sieviete dzīvo un darbojas Rēzeknē un uz interviju Rīgā ierodas ar pavadoni - bītmekeri Valnu (velns - Ernests Skruļs). Viņas īstais vārds ir Daiga Barkāne, bet skatuves vārds Ūga (oga) radies kādā brīdī ierakstu studijā, kur vīriešu kārtas kolēģi nolēmuši, ka viņa starp puišiem ir kā "odziņa uz tortes".
Jaunā repere jau sevi spilgti pieteikusi ar vairākiem videoklipiem, uzstāšanos ceremonijā "Boņuks", "Survival Kit" atklāšanā, un šogad gatavojas laist klajā savu debijas albumu.
"Tā nosaukums varētu būt "Gliemeža pakavs" - jo albuma ieraksta process izrādījās lēnāks, nekā es sākotnēji domāju," viņa atklāj.
Video: Ūga "Taisneiba"
Ūga dzimusi un augusi Rēzeknes novada Bērzgales ciemā ar mammu un māsu, bet bez tēva, kurš agri pametis ģimeni.
"Skola, dārziņš, baznīca un kultūras nams," vietu raksturo jaunā repere.
"Mamma strādāja par bērnudārza audzinātāju. Līdz skolai bija diezgan garš ceļš - divarpus kilometri."
Jaunā māksliniece stāsta, ka diezgan muzikāli ir bijuši viņas vecvecāki no mātes puses. Vectēvs spēlēja akordeonu, ome - bungas. Tēvs pat esot dejojies breikdejas.
Vēlāk Malnavas koledžā jaunā meitene apguvusi grāmatvedes profesiju un paralēli sākusi aizrauties ar mūziku. "Tas bija urbānais pops uz zagtiem bītiem no Youtube. Vēl tagad tur pieejama dziesma "Dosimies", kur eksperimentēju ar dziedāšanu," viņa stāsta. Vēlāk draudzene viņu iepazīstināja ar reperi un bītmeikeri Alex Foxz, un pie viņa studijā tapuši pirmie ieraksti.
Pagrieziena punkts hiphopa virzienā notika 2016. gadā repera anša koncertā “Ausmeņas” kebabnīcā Rēzeknē. tieši šajā pasākumā viņa iepazinās ar vienu no “Ausmeņa Records” reperiem un bītmeikeriem Valnu. "Sākām runāties, tajā vakarā aizgāja frīstaili un Valns man piedāvāja ierakstīt kopīgu dziesmu," tā vakara notikumus atminas Daiga. Drīz jaunā repere iepazinās arī ar pārējiem “Ausmeņa Records” dalībniekiem - kebabnīcas īpašnieku Kvāpu (Valters Murāns), Jezupu (Jāzeps Žogla) u.c.
Pirmais nopietnais ieraksts - dziesma "Aust" notika ziemā Valtera Murāna lauku mājā. "Rakstījām tādā riktīgā dubokā," viņa atminas, piebilstot, ka sākotnēji viņu puiši aicinājuši uz studiju dziedāt, bet devuši iespēju arī repot. "Sanāca labi!"
Vēlāk Ūgu sāka aicināt uz citiem ierakstiem, kas notika dažādos Rēzeknes dzīvokļos. Un tikai vēlāk Jezups noīrēja telpu bijušās slaukšanas iekārtu rūpnīcas ēkā un ierīkoja nopietnu "Ausmeņa Records" ierakstu studiju.
Noklausies. Ausmeņa Records "Aust".
Tēmu loks, par kurām repo Ūga, ir diezgan plašs. "Pamatā repoju par mūsu “Ausmeņa Records” kustību, par to, kas ir apkārt, par savstarpējām attiecībām. Tas man un mums, vienmēr uzsveru "mēs", "mums", ir svarīgi. Tā ir mūsu komanda. Svarīgi repā, ka tu jebkurā jomā parādi savu attieksmi," viņa skaidro. "Repoju arī par cilvēka dabu - piemēram, dziesmā "Taisneiba"."
Ūga arī atklāj, ka vēlas uzrakstīt kaut ko par "mūsdienu džekiem un meitenēm".
"Mūsdienās puiši ir palikuši daudz sievišķīgāki, bet meitenes otrādi - tādas brutālākas, kaut kas ne tā,"
viņa stāsta.
Interesanti, ka Ūga pie savām ārzemju muzikālajām ietekmēm min deviņdesmito gadu reperus, piemēram, grupu "Onyx", bet galvenie iedvesmotāji bija latviešu reperi.
"Es daudz klausos latviešus, tagad, piemēram Skuteli. Vispār pirmais grūdiens hiphopa virzienā bija tieši vietējie reperi.
Sāku laikam klausīties hiphopu no Edavārdiem, viņam bija vecie gabali - "Ceļazīmes ir domātas šoferiem" u.c., vēlāk arī PKI u.c.,"
viņa stāsta.
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.
Par materiāla saturu atbild SIA "TVNET". Saturu veidoja Jānis Žilde.