Šodienas redaktors:
Krista Garanča
Iesūti ziņu!

Rēzija Kalniņa atklāti par to, kāpēc "izēdusi" Džilindžeru no Dailes teātra (14)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: LETA

Dailes teātra aktrise Rēzija Kalniņa intervijā žurnālam “Ieva” atklāja savu versiju par to, kā radusies šī situācija, ka Dž. Dž. Džilindžeram nācies pamest mākslinieciskā vadītāja amatu.

“Esmu cilvēks, kas dzīvo pēc izjūtām. Un manī ir pretestība, ja redzu, jūtu un dzirdu melus. Esmu spējusi piedot nodevību, krāpšanu.

Spēju saprast cilvēku vājības, dažādas situācijas, bet konstanti meli mani pārvērš no kaķēna par lauvu.

Tāpat kā tas, ka dara pāri vājākajiem, kas nav spējīgi par sevi pastāvēt un sevi aizstāvēt,” viņa paziņoja.

“Man visu laiku domās skan vārds ģimene. Vai tā ir pilnvērtīga, ja tēvs atnes naudu, nepiedalās ģimenes dzīvē un visu laiku ir prom? Arī tāds modelis var pastāvēt, bet kādā brīdī bērns meklēs tēvu. Teiks: man vajag tavu atbalstu. Un, ja viņš šo atbalstu nesaņems, tad identitātes meklējumi notiks ārpus ģimenes. Un tu nevari pateikt: ja tev kaut kas nepatīk, tad ej projām, jo – bērns patiešām aizies,” izdevumu informēja Kalniņa.

Viņa skaidroja, ka šāda situācija teātrī jau esot bijusi pirms pieciem gadiem, un, ja kāds mēģinājis par to runāt, šis cilvēks vienkārši netika uzklausīts un sadzirdēts.

Kā jau ziņots, Dailes teātra mākslinieciskais vadītājs Dž. Dž. Džilindžers pirmdien, 7. oktobrī, parakstīja vienošanos ar teātra direktoru par atkāpšanos no amata un paziņoja, ka savā turpmākajā dzīvē ar teātri vairs nenodarbosies, vēstīja Latvijas Televīzijas raidījums "Panorāma".

Kā īsziņā "Panorāmai" norādījis nu jau bijušais Dailes teātra mākslinieciskais vadītājs, tad viņš teātra iekšējās problēmas nav gatavs apspriest publiskajā telpā. Detalizēts situācijas skaidrojums Džilindžera ieskatā varētu kaitēt bijušo kolēģu reputācijai.

"Nupat ar Dailes teātra direktoru Andri Vītolu parakstīju papīru par atkāpšanos no amata uz savstarpējās vienošanās pamata. Palieku uzticīgs saviem ētikas principiem, kas paģēr teātra iekšējo problēmu un konfliktu neapspriešanu publiskajā telpā.

Turklāt detalizētāks situācijas skaidrojums varētu nodarīt kaitējumu bijušo kolēģu (īpaši aktīvāko revolucionāru) reputācijai," norādīja Džilindžers.

Režisors norādīja, ka teātri gatavs pamest pavisam: "Cerams, ka visa ļaunuma sakne - Džilindžers - ir izravēta un turpmākā Dailes teātra radošā darbība būs radoši sekmīgāka. Un nobeigumā priecīga ziņa maniem nelabvēļiem - savā turpmākajā dzīvē ar teātri vairāk nenodarbošos."

Kā vēstīts, Dailes teātra aktieri izteikuši neuzticību Dailes teātra mākslinieciskajam vadītājam un režisoram Džilindžeram un informējuši par to teātra direktoru, teikts medijos publicētajā aktieru vēstulē. 25. septembrī, notika aktieru sapulce, ko iniciēja paši aktieri. Tajā tika izskatīts viens jautājums - Dž. Dž. Džilindžera kā mākslinieciskā vadītāja darbības izvērtējums ilgākā laika periodā.

Vītols aģentūrai LETA apliecināja, ka šāda saruna notikusi. Tāpat viņš pastāstīja, ka saskaņā ar viņam pieejamo informāciju, Džilindžers, iespējams, apsver iespēju atkāpties no mākslinieciskā vadītāja amata teātrī, taču par to Vītols vēlas runāt par pašu Džilindžeru, kurš gan patlaban ir ārzemēs.

Aktieru vēstulē teikts, ka aktieri, balstoties savā ilggadīgā profesionālā pieredzē, zina to prasību kopumu, kurām būtu jāatbilst teātra mākslinieciskajam vadītājam un var saprast pēc kādiem rezultātiem un kritērijiem var vērtēt viņa darbu ilgtermiņā. Runa nav par formāliem darba līgumā norādītiem darba pienākumiem, bet pēc būtības, norādīts aktieru vēstulē.

Šis prasību un sasniedzamo rezultātu kopums aktieru ieskatā ietver tādas funkcijas kā: repertuāra plānošana adekvāti teātra mākslinieciskajām ambīcijām un finansiālajām vajadzībām un šo abu vajadzību savstarpēja samērība. Plānošanai vajadzētu būt atbilstošai nekomerciāla, valsts dotēta teātra funkcijām. Tas ir darbs ar aktieru sastāvu, tā attīstības jautājumi. Tas tieši skar teātra nākotni ilgtermiņā, teikts aktieru vēstulē.

Tāpat aktieri uzskata, ka mākslinieciskā vadītāja pienākums ir kopējā teātra mākslinieciskā līmeņa uzturēšana, katras izrādes līmeņa un kvalitātes regulāra uzraudzīšana, līdz ar to, arī pastāvīga klātbūtne teātra ikdienas darbā. Tas ir pienākumu rūpēties par teātra reputāciju un prestižu sabiedrībā un profesionāļu vidē. Aktieru vēstulē uzsvērts, ka tas nozīmē arī uzņemties līdzatbildību par teātra kopējo finansiālo situāciju, mākslinieciskā personāla atalgojumu samērību adekvāti ieguldītajam darbam un sasniegtajiem rezultātiem.

"Un, protams, visbeidzot, mākslinieciskā vadītāja funkcija ir iestudēt savā teātrī mākslinieciski labas izrādes, vadoties ne tikai no kritērija, vai izdosies pārdot pilnas zāles, bet darbus, kas gūst gan kritiķu, gan prasīgas publikas atzinību. Kopumā tas ir: labi administrēt un tālredzīgi vadīt mākslinieciskos procesus teātrī," teikts aktieru vēstulē.

Dailes teātra aktieri vēstulē norāda, ka teātra māksliniecisko procesu vislielākajā mērā realizē aktieri, un, ja aktieri monolītā vairākumā nav apmierināti ar mākslinieciskā procesa vadīšanu, tad to nevar ignorēt. Tāds bija sapulces mērķis - par šo diskutēt.

Uz augšu