Šodienas redaktors:
Krista Garanča

"Rīgas ritmu 2020" atmiņu klade – Elvijs no "Very Cool People"

Saulrieta koncerti Mārupē: "Very Cool People"
Saulrieta koncerti Mārupē: "Very Cool People" Foto: Jānis Škapars/TVNET

Par godu divdesmit gadu jubilejai starptautiskais improvizācijas, džeza un pasaules mūzikas festivāls "Rīgas ritmi" palūdza tā māksliniekiem aizpildīt atmiņu kladi jeb atbildēt uz konkrētiem jautājumiem par un ap festivālu un mūziku vispār. Šoreiz festivāla atmiņu kladi aizpilda ģitārists un grupas "Very Cool People" līderis Elvijs Grafcovs.

Ar kādu programmu tiks iepriecināti festivāla apmeklētāji, un kāpēc tieši ar tādu?

Šī būs ļoti īpaša uzstāšanās. Mūsu koncerts būs sadalīts divās neatkarīgās daļās, un abās būs pilnīgi jaunas muzikālās programmas. Pirmajā būs “Very Cool People” jaunā oriģinālmūzikas instrumentālā albuma materiāla pirmatskaņojums, bet otrajā – jau vairākus gadus lolotā koncertprogramma ar fantastisko Aija Andrejevu. Tā sauksies “Tribute to Janis Joplin”. Par šo programmu ar Aiju runājām kopš 2015. gada. Beidzot tā realizēsies. Un vispār ir liels prieks atkal uzstāties mūzikas festivālā, kas nav atcelts. 

Kas obligāti jāzina koncerta apmeklētājiem?

Mēs esam koncertgrupa un savus skaņdarbus pirms ierakstiem slīpējam un pielabojam tieši koncertu laikā. Tikai tad ejam studijā tos iemūžināt. Festivālā būs veselas divas pilnīgi jaunas mūzikas programmas, kas nozīmē, ka mēs uzmanīgi vērosim klausītājus un sekosim viņu reakcijām. Tādā veidā katrs koncerta apmeklētājs tiešā veidā ietekmēs to, kas tiks iekļauts jaunajā instrumentālajā albumā un kas tiks labots un vispār nākotnē notiks ar programmu “Tribute to Janis Joplin”.

Kas tiek gaidīts no uzstāšanās festivālā “Rīgas ritmi” un ar ko tā nozīmīga?

Koncerts būs ļoti nozīmīgs, jo vēl nekad nebūsim publikai spēlējuši uzreiz divu programmu pirmatskaņojumus. Tas ir izaicinoši pašiem sev. Turklāt runa ir par pirmatskaņojumiem vienā no zināmākajiem mūzikas festivāliem Rīgā. Instrumentālo programmu paši šobrīd dēvējam par “Rembo” – “ātri, skaļi un augstu”. Kopš šā gada marta šī būs mūsu pirmā kopīgā uzstāšanās īstiem skatītājiem, ar kuriem atkal būs iespējams acu kontakts. Citādi šajā laikā esam uzspēlējuši tikai TV tiešraides un autokoncertu. Sagaidām no festivāla foršas emocijas un labu atmosfēru. Atceros, ka pirms 12 gadiem, kad uzstājāmies festivālā “Rīgas ritmi”, sajūta bija ļoti forša. Turklāt pēc koncerta izpārdevām pilnīgi visus savus CD, kas bija paņemti līdzi. Tas liecināja, ka klausītāji bija mērķtiecīgi nākuši baudīt mūziku, nevis tikai dzert alu un izrādīties, ka ir prestiži apmeklēt džeza festivālu… Arī šogad ceram uz tikpat lieliskiem klausītājiem.

Kas ir jaunākās ietekmes mūzikā šā gada laikā?

Šajā un pagājušajā gadā daudz esam klausījušies Balkānu mūziku, jazz manouche (gypsy jazz) un klasisko mūziku, kas viss būs dzirdams arī šajā koncertā. Protams, Balkānu piešprici mūsu mūzikā varēja just jau agrāk, jo katru gadu pasākām doties turnejā pa Centrāleiropu un Balkāniem, kur vietējā mūzika pamatīgi ietekmē un “pavelk līdzi”.

Trīs skaņdarbi, kas noteikti būtu jānoklausās katram, un kāpēc?

Django Reinhardt “Minor Swing”. Tā kā pēdējā laikā esam vairāk koncentrējušies uz Eiropas mūziku, tad skaņdarbs no Eiropas džeza leģendas, lieliska inovatora un manouche jazz aizsācēja un karaļa. Džango bija čigāns, kurš dzīvoja Parīzes nomalē, kļuva zināms visā pasaulē, aiznesa franču džezu uz ASV un tagad visi franči sarunās par džezu noteikti apgalvos: “Nū, Džango, tas jau no Francijas!” Esmu bijis krodziņā Parīzes ziemeļos uz ielas, kur dzīvoja Džango un vijolnieks Stephane Grappelli. Tur vēl joprojām tradīcija ir dzīva un katru ceturtdienu (kopš Džango laikiem) notiek džema sesijas, uz kurām nāk visi spicākie Parīzes manouche jazz ģitāristi. Tieši šī versija šai dziesmai ir leģendāra, un katram ģitāristam un mūzikas mīlim noteikti jāzina. Daudzi manouche jazz virtuozi bieži mēdz nospēlēt pirmos divus kvadrātus no Džango solo šajā dziesmā, tādā veidā godinot leģendāro meistaru.

Jeff Beck “The Revolution Will Be Televised”. Fantastisks albums (“Loud Hailer”) no 74 gadus vecas ģitārspēles leģendas. Tas ir labs piemērs, kā mūziķis spēj dzīvot līdzi laikam, mainīties un taustīties, nevis sēdēt savā komforta zonā. Džefs Beks savas karjeras laikā četras reizes mainījis gan spēles tehniku, gan instrumentus, gan skanējumu. Viņš man ir kā piemērs, ka nav jābaidās un jāiet tajā virzienā, ko vēlies. Nav jābaidās mainīties. Galvenais ir neiesūnot, kā mūzikas leģendām bieži mēdz gadīties.

Ennio Morricone “The Good, the Bad and the Ugly”. Turpinot Eiropas tēmu, itāļu komponists, kurš sacerējis mūziku arī spageti vesternu saundtrekiem. Tie tika filmēti Itālijā un Spānijā un, salīdzinot ar Holivudas tā laika grāvējiem, tiem bija ļoti mazi budžeti. Līdz ar to arī mūzikai bija atvēlēts daudz mazāks budžets, un Enio, kā jau ģēnijam pienākas, defektu padarīja par efektu – lielo orķestru vietā bija balsis, svilpieni un elektriskajai ģitārai tika atvēlēta vadošā loma. Šāds piegājiens noteikti ietekmējis daudzus komponistus. Pēdējā laikā esmu daudz studējis tieši šo žanru un man tas ļoti uzrunā. To bieži asociē ar ASV, bet tas gan no kino, gan muzikālā skatpunkta ir pilnīgs Eiropas produkts.

Kāpēc vispār ir svarīgi klausīties mūziku, ar ko tā ir īpaša?

Mūzikas klausīšanās attīsta un ietekmē cilvēka prāta spējas, intelektu un garastāvokli. Spēja baudīt mūziku ir viena no lietām, kas mūs atšķir no citām šīs planētas dzīvajām radībām. Protams, šis jau atkal ir apstrīdams apgalvojums, jo nupat Barselonā notika pirmais koncerts augiem. Taču tādā gadījumā mūzika ir vēl jo svarīgāka. Tas nozīmē, ka mūzika nepieciešama visai mūsu planētai.

Kādi tuvākās nākotnes plāni?

Plānojam pabeigt darbu pie jaunā instrumentālā albuma, ierakstīt to un 2021. gadā to prezentēt, dodoties pasaules turnejā. Paralēli vasarā plānoti daži ieraksti ar viesmāksliniekiem, bet par to kaut kad vēlāk.

Novēlējums festivālam 20 gadu jubilejā!

Novēlam festivālam vēl vismaz divdesmit gadus, un noteikti labprāt uzspēlēsim arī festivāla 40 gadu jubilejā. Latvijai vajag vairāk stabilu festivālu un vērtību, kam ir 40 un 50 gadu vēsture, kas liecina par stabilitāti, spēju iet līdzi laikam un noturēt klausītāju uzticību.

“Very Cool People” festivālā “Rīgas ritmi” uzstāsies 4. jūlijā pulksten 20.00 (grupas koncerts) un pulksten 21.30 (programma “Tribute to Janis Joplin” kopā ar dziedātāju Aiju Andrejevu) muzikālajā restorānā “Nekādu problēmu”.

Nepalaid garām!

Uz augšu