Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenotājs Latvijā SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" izsludinājis atklātu konkursu inženiertehniskajai un būvuzraudzībai "Rail Baltica" stacijas starptautiskajā lidostā "Rīga" un saistītās infrastruktūras būvniecībai, informē "Eiropas dzelzceļa līniju" pārstāve Rita Voronkova.
Izsludināts konkurss "Rail Baltica" stacijas lidostā "Rīga" būvuzraudzībai
Minētie darbi būs - jānodrošina stacijas ēkas, pievadceļu, estakādes un jaunas dzelzceļa līnijas izbūves un garantijas laikā.
"Eiropas dzelzceļa līniju" valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris norādīja, ka konkurence starp vadošajiem Eiropas ekspertiem būs apliecinājums projekta "Rail Baltica" vērtībai. Viņš pauda, ka stacija starptautiskajā lidostā "Rīga" būs pirmais ātrgaitas dzelzceļa un avio savienojuma centrs Baltijā.
Vingris skaidroja, ka Latvijas mērogā unikāla būs arī estakādes izbūve. Lai aizņemtu mazāk vietas, "Rail Baltica" dzelzceļš un stacija lidostā "Rīga" pirmo reizi Latvijā tiks izvietoti uz desmit metrus augstas dzelzceļa estakādes, kas sāksies pie Mazās Gramzdas ielas un turpināsies visā lidostas teritorijā divu kilometru garumā.
"Projekts ir sarežģīts, tādēļ ir būtiski, lai būvdarbu kvalitāte tiktu uzraudzīta atbilstoši visām drošības, ekspluatācijas un vides pieejamības prasībām,"
pauda Vingris.
Konkursa kandidātam pēdējo septiņu gadu laikā prasīta profesionālā pieredze dzelzceļa, tiltu un estakāžu būvuzraudzībā, kā arī pieredze sabiedrisko celtņu izbūvē vismaz 16 000 kvadrātmetru platībā. Konkursanta vidējam apgrozījumam attiecīgajā jomā pēdējo triju gadu laikā jābūt vismaz trim miljoniem eiro, kā arī jābūt pozitīvam pašu kapitālam 2019.gadā.
Piedāvājumu iesniegšanas termiņš ir 25.augusts.
Līguma izpildes laiks būs 10 gadi kopš līguma noslēgšanas, ietverot pakalpojumu sniegšanu piecus gadus būvdarbu līguma garantijas periodā. Projekts tiks īstenots piecās kārtās, bet apmaksa par veikto darbu notiks atbilstoši noteiktajām darbu īstenošanas kārtām. Pirmās kārtas inženiertehniskā un būvuzraudzības provizoriskā līguma cena ir noteikta 600 000 eiro (ar pievienotās vērtības nodokli).
Pašreiz turpinās arī starptautisks konkurss, kura gaitā tiks izvēlēts būvdarbu veicējs "Rail Baltica" stacijai starptautiskajā lidostā "Rīga" un saistītajai infrastruktūrai.
Konkursa otrajai kārtai kvalificējušies 11 kandidāti no astoņām valstīm: Latvijas, Vācijas, Itālijas, Spānijas, Polijas, Francijas, Turcijas un Austrijas. Līdz 25.augustam pretendentiem jāiesniedz tehniskais un finanšu piedāvājums "Eiropas dzelzceļa līnijām". 2020.gada beigās plānots noslēgt līgumu ar konkursa uzvarētāju un 2021.gadā sākt būvdarbus.
Būvniecības darbi plānoti piecās kārtās - vispirms tiks būvēta stacijas ēka, kas paredzēta trijos līmeņos, estakādes būvkonstrukcijas un piebraucamie ceļi ar saistīto infrastruktūru. Sekos stacijas ēkas fasādes izveide, kuras risinājumā, respektējot Latvijas koka arhitektūras tradīcijas, izvēlēts koks kā dominējošais stacijas fasādes elements, un fasādes apdares darbi, kā arī tiks veidotas mehāniskās sistēmas, notiks iekšējā apdare, labiekārtošana. Pēc tam sekos estakādes uz Rīgu un Jaunmārupi izbūve.
Lai dzelzceļš aizņemtu mazāk vietas, "Rail Baltica" dzelzceļš un stacija lidostā "Rīga" tiks izvietota uz dzelzceļa estakādes, kuras augstums būs apmēram 10 metri.
Tiks veidots uzbērums un 113 metrus garš dzelzceļa pārvads pār Kārļa Ulmaņa gatvi. Kā noslēdzošais posms būs sliežu būvniecība. Paredzēts izbūvēt divus dzelzceļa sliežu ceļus, lai pa jaunuzbūvēto dzelzceļu četras reizes dienā varētu kursēt "Rail Baltica" ātrvilciens, un ik pa apmēram 30 minūtēm tā sauktais "shutle" jeb atspoles vilciens, savienojot lidostu un Centrālo staciju Rīgā. Tas ļaus astoņās minūtēs nokļūt no lidostas galvaspilsētas centrā. Infrastruktūras izveide dos iespēju izvērst arī kravu apstrādes pakalpojumus, jo varēs izveidot kravu dzelzceļa atzara pieslēgumu lidostas teritorijai.
Jau ziņots, ka "Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Plānots, ka "Rail Baltica" dzelzceļa līnija būs gatava satiksmei 2026.gadā.