26. septembrī kinoteātrī "Kino bize" notiks "Rīgas Fotogrāfijas biennāles 2020" kino sestdiena, aicinot uz šī gada biennālē aktualizētajām tēmām paraudzīties caur kino prizmu. Tās ietvaros programmas pirmajā daļā pirmizrādi Latvijā piedzīvos amerikāņu režisores Pamelas B. Grīnas (Pamela B. Green) intriģējošā dokumentālā filma "Esi dabiska: Alises Gijas-Blašē neizstāstītais stāsts" par pirmo sievieti režisori kino vēsturē.
Pirmizrādi piedzīvos filma par pirmo režisori sievieti Alisi Giju-Blašē
Kino sestdienas pirmā daļa būs saistīta ar biennāles un Latvijas Fotogrāfijas muzeja projektu "(Ne)redzamās autores", kas veltīts fotogrāfijas vēsturē 20.gs. pirmās puses maz zināmo vai līdz šim nezināmo Latvijas sieviešu fotogrāfu darba mantojumam. Šī projekta tematiskajā ietvarā arī pirmo reizi Latvijā tiks rādīta Pamelas B. Grīnas dokumentālā filma "Esi dabiska: Alises Gijas-Blašē neizstāstītais stāsts" (Be Natural: The Untold Story of Alice Guy-Blaché, 2019). Filma vienlaikus ir veltījums un intriģējošs detektīvstāsts, mēģinot izsekot notikumiem un apstākļiem, kuru rezultātā franču režisore, producente un scenāriste Alise Gija-Blašē (1873-1968) – pirmā sieviete režisore un viņas unikālais devums vairāk nekā 1000 filmu radīšanā, nepelnīti palicis aizmirstībā.
Alise Gija-Blašē bija viena no lieciniecēm brāļu Limjēru kinematogrāfa izgudrojuma pirmajiem demonstrējumiem Parīzē. Tobrīd viņa strādāja Leona Gumona (Leon Gaumont) foto kompānijā, un tieši šī pieredze rosināja Alisei pašai nopietni pievērsties kino mākslai, kļūstot par režisori, iespējams, pasaulē pirmajai spēlfilmai "Kāpostu feja" (The Cabbage Fairy) un izveidojot filmēšanas studiju Fortlijā, Ņūdžersijā, kas kļuva par pirmo amerikāņu filmu radīšanas karsto punktu pirms Holivudas. Blašē bija gan dažādu filmēšanas un montāžas tehniku, gan filmu žanru un māksliniecisko paņēmienu pioniere. Par viņas darbu sajūsminājās ne vien Alfrēds Hičkoks, bet arī Rīgā dzimušais režisors un montāžas meistars Sergejs Eizenšteins.
Filmas reklāmas rullītis.