Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Jaunākā spoku lidosta pasaulē: kā Brandenburgas lidosta kļuva par Vācijas kauna traipu (5)

Foto: Reuters/ScanPix

Ar teju desmit gadu nobīdi šogad 31. oktobrī pandēmijas krustugunīs durvis vēra ilgi gaidītā Berlīnes Brandenburgas lidosta. Šīs lidostas ieilgusī būvniecība laika gaitā ir piedzīvojusi vairākus apkaunojošus brīžus, tādēļ svinīgā atklāšana bijusi visai pieklusināta.

Berlīnes Brandenburgas lidosta pēdējos gados bija kļuvusi par visilgāk gaidīto arhitektūras objektu, kas ne reizi vien šajā laikā piedzīvoja dažnedažādus misēkļus. Iespaidīgās lidostas atklāšana tika atcelta vairākas reizes, pagarinot nodošanas termiņu par deviņiem gadiem. Savukārt neskaitāmo misēkļu un plānošanas kļūdu labošana 1,7 miljardus eiro vērto projektu sadārdzināja par vēl teju pieciem miljardiem eiro, kopumā izmaksājot 7,3 miljardus. Šie aspekti padarījuši projektu par izsmieklu pasaules acīs.

Raksta foto
Foto: EPA/Scanpix

Jaunajai lidostai vajadzēja kļūt par Berlīnes atkalapvienošanās simbolu, turklāt tādam Rietumeiropas centram kā Berlīne, trūka arī modernas un laikmetīgas lidostas. Kopumā Berlīnē bija trīs lidostas – 1946. gadā celtā Šēnefeldes lidosta, kas atzīta par vienu no pasaules sliktākajām lidostām, Tēgele un 2008. gadā slēgtā Tempelhofas lidosta. Tas nozīmē, ka Vācijas galvaspilsētai līdz šim bija tikai viena kaut cik moderna lidosta, kas arī savā ziņā jau bija morāli novecojusi. 

Šēnefeldes lidosta
Šēnefeldes lidosta Foto: Wikimedia Commons

Pēc Berlīnes mūra krišanas 1989. gadā, Vācijas galvaspilsētas varasiestādes sāka kalt plānus jaunai lidostai. Jau 1996. gadā parādījās pirmie lidostas plāni un nosaukums – jaunajai lidostai tika dots bijušā Rietumvācijas kanclera Villija Brandta vārds, kā arī tika noteikts provizoriskais atklāšanas datums – 2011. gads. Tomēr šeit sākās pirmie sarežģījumi – lidostas plānošana tika koordinēta tik ilgi, ka tās būvniecība sākās vien desmit gadus vēlāk, 2006. gadā.

Raksta foto
Foto: AFP/SCANPIX

2012. gadā, kad Villija Brandta vārdā nosauktajai lidostai teorētiski jau vajadzēja darboties, tās vietā stāvēja tukšas ēkas karkass.

Kopumā lidostai tika atceltas veselas trīs atklāšanas, radot bažas, ka šī lidosta tā arī nekad netiks atvērta un projekts ir atstāts novārtā.

Turklāt brūcē sāli bēra finansiālie zaudējumi, kurus, saprotams, sedza Vācijas iedzīvotāji – mēnesī lidostai tika tērēti 16 miljoni eiro nodokļu maksātāju naudas, vēsta portāls “Engeneering”.

Klimata aktīvisti protestā Brandenburgas lidostas atklāšanas dienā
Klimata aktīvisti protestā Brandenburgas lidostas atklāšanas dienā Foto: AFP/SCANPIX

Viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ lidosta cieta neveiksmes, bija neveiksmīga arhitekta izvēle. Kā galvenais Brandenburgas lidostas arhitekts tika izvēlēts Menhards fon Gerkāns, kas savulaik bijis viens no slavenākajiem Vācijas arhitektiem un dizaineriem, turklāt viņš savos 30 gados bija projektējis Berlīnes Tēgeles lidostu.

Lai arī Tēgeles lidosta bija veiksmīgs projekts pēc tā laika standartiem, mūsdienu tehnoloģiskā attīstība un cilvēku dzīvesveids ir ieviesis neskaitāmas korekcijas, kuras ir nepieciešams integrēt arhitektūrā. Savukārt Gerkāns bija diezgan senils savos uzskatos – viņš ienīda iepirkšanās centrus un lielveikalus, tādēļ,

projektējot jauno lidostu, viņš nemaz plānā neiekļāva lidostām tik vitāli svarīgās komerctelpas.

Salīdzināšanai – modernās lidostas, piemēram, Singapūrā vai Ķīnā, vairāk līdzinās daudzstāvīgiem lielveikaliem un restorāniem, nevis lidostām. Aptuveni 50% no visiem lidostu ienākumiem parasti veido beznodokļu veikalu un suvenīru bodīšu ieņēmumi. Kad šo faktu aptvēra Vācijas varasiestādes, lidostas būvniecība jau bija sākusies – tas nozīmēja, ka ar steigu bija jāpārplāno viss jau iesāktais projekts. Tolaik no plānotajiem 200 000 kvadrātmetriem Brandenburgas lidosta tika paplašināta līdz 340 000 kvadrātmetriem, un plānā tika iekļauts arī otrs stāvs.

Raksta foto
Foto: EPA/Scanpix

Nākamais kāzuss Brandenburgas lidostā tika piedzīvots 2012. gadā, kad vajadzēja norisināties lidostas atklāšanai, kuru ar savu klātbūtni plānoja pagodināt pat Vācijas kanclere Angela Merkele.

Pirms lielās dienas lidostas drošības dienests inscenēja ugunsgrēka trauksmi, imitējot Diseldorfas lidostas traģēdiju 1996. gadā, kad bojā gāja 17 pasažieri, aizdegoties vienam no lidostas termināļiem.

Pārbaudes laikā nācās secināt, ka jaunajā Brandenburgas lidostā nedarbojas neviens trauksmes signāls.

Kad inženieri atrāva vaļā lidostas grīdas, tur gaidīja nākamais pārsteigums –  meistari bija novietojuši augstsprieguma līnijas blakus parastajiem kabeļiem, kas jau pats par sevi rada nopietnus aizdegšanās riskus. Vēl viena ārkārtīgi būtiska kļūda bija grīdā ievietotie dūmu nosūcēji, kurus parasti iebūvē griestos, jo dūmi taču ceļas augšup. Beigu beigās izrādījās, ka cilvēks, kam tika dots galvenā ugunsdrošības inženiera amats, Alfredo di Mauro, bija vien tikai māceklis. Šīs rupjās kļūdas aizturēja lidostas atklāšanu par vēl dažiem gadiem.

Raksta foto
Foto: Reuters/ScanPix

Pēc tam atklāšanas datums tika pārcelts uz 2014. gadu, bet tad uz 2016. gadu - arī tajā gadā lidostas lietojamība bija vien 57%, bet pārējās telpas, termināļi un citas konstrukcijas vēl nebija darba gatavībā. Tikai 2020. gadā Brandenburgas lidostai ir pilnībā pabeigti 1. un 5. terminālis, kas gadā spēj uzņemt līdz 40 miljoniem ceļotāju, taču nākamā gada pavasarī tiek plānots atvērt arī 2. termināli. Tiklīdz pandēmija būs galā, jaunā Brandenburgas lidosta kļūs par nozīmīgāko aviotransporta mezglu Eiropā, vēsta portāls “CNN”. Šī lidosta nodrošinās starpkontinentālos lidojumus, piemēram, no Berlīnes būs iespējams nokļūt ASV lielākajās pilsētās - Ņujorkā, Losandželosā, Filadelfijā vai Sanfrancisko.

Nepalaid garām!

Uz augšu