Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Toms Auniņš: Man nav vadošās izpausmes formas

Toms Auniņš
Toms Auniņš Foto: publicitātes

27. novembrī klajā nācis elektroniskās mūzikas, kā arī teātra un kino mūzikas komponista un izpildītāja Toma Auniņa debijas solo albums "Nematoma" ("Neredzamā"), kas ir tapis kā lietuviešu režisora Ignasa Jonīna (Ignas Jonynas) kinofilmas skaņu celiņš. Piedāvājam nelielu sarunu ar komponistu. 

Latvijā tevi pazīstam vairāk kā eksperimentālās mūzikas projekta "1/2 H 1/2 W" dalībnieku; projekts šobrīd vairs nepastāv, taču, ielūkojoties tavā CV, uzzinām, ka jau daudzus gadus esi aktīvs gan kā filmu, gan teātra izrāžu mūzikas komponists, pat aktieris. Kuru virzienu savā mākslā tu sauktu par vadošo?

Man nav vadošās izpausmes formas. Redzu sevi kā pamatā plastisku un sintētisku radošo personu. Mēģinu dzīvot bez gataviem priekšstatiem un ekspektācijām. Praktiski tas nozīmē to, ka es varu darīt jebko, kam noticu. Pašlaik pamatā esmu mūziķis un aktieris.

Pastāsti, lūdzu, par filmu, kurai tapusi šā jaunā albuma mūzika. Kā aizsākās tava sadarbība ar režisoru Ignasu Jonīnu?

Filma ir daudzslāņains, filozofisks cilvēka portretējums. Par krustcelēm, kurās iesprostota cilvēka esība. Mirklī, kad saņēmu zvanu par iespējamu sadarbību, es tieši alku svaiga gaisa savā radošajā dzīvē. Pie šā darba tiku lielā mērā pats savas gatavības dēļ. Producentam kurš man zvanīja par šādu iespējamu projektu, uzreiz pateicu: "Sūti man tā režisora numuru." Pēc pāris nedēļām man tieši bija koncerts Viļņā, kur dzīvo pats režisors. Ignass atnāca uz manu IDM/noise koncertu, pēc kura līdz trijiem naktī izrādīja labākos Viļņas bārus. Pārējais jau bija nākotne vēsturē.

Filmas reklāmas rullītis.

Arī filmas operators ir mans vienaudzis, viens no aktuālākajiem kinooperatoriem Ukrainā, dīdžejs un budists vienā personā. Lieliska kompānija, kurā dzīves un mākslas patiesība un godīgums tiek turēti godā. Mūsdienās tas šķiet kaut kas vecmodīgs.

Vai filma jau izrādīta uz lielajiem ekrāniem? Vai pandēmija ieviesusi savas korekcijas?

Jā, filma bijusi daudzos festivālos pasaulē, ir iespēja, ka to vēl rādīs arī Latvijā kinoteātros ar nosaukumu "Neredzamā". Tas no pandēmijas un tās apkarošanas pasākumiem atkarīgs. 

Vai esi saņēmis kādas atsauksmes no Lietuvas preses par savu mūziku filmai? Kā lietuvieši vispār reaģēja uz faktu, ka filmas komponists ir latvietis?

Zinu tikai to, ka producenti saņēma vairākus desmitus vēstuļu ar jautājumu, kur ir iespējams dzirdēt filmas mūziku. Nu tā ir iznākusi, gadu pēc filmas iznākšanas.

Toms Auniņš "Nematoma"
Toms Auniņš "Nematoma" Foto: publicitātes

Albumā dzirdama arī režisors Vladislava Nastavševa balss? 

Filmā ir iekļauts mūsu ar Vladislavu Nastavševu kopīgi rakstīts skaņdarbs no izrādes "Asins kāzas". To lietuviski iedziedāja pazīstamais lietuviešu grupas Garbanotas Basistas ģitārists, kuram šī, ja nemaldos bija debija kā vokālistam.

Vai tev ir kādas autoritātes filmu skaņu celiņu komponistu vidū? Tas pats Trents Reznors vai Makss Rihters?

Skaņu celiņu pasaule jau mūsdienās ir ļoti blīva. Man patīk parādība, ka izteikti eksperimentāli mūziķi tiek aicināti rakstīt skaņu celiņus lieliem projektiem, tā pati Hildur Gudnadottir, kura ar Johana Johansona gādību ir izveidojusi sev diezgan ievērojamu karjeru kino mūzikā. Ludiwg Goranson diezgan iespaidīgi sintezē dažādas mūzikas kvalitātes kino mūzikā. Piemēram, Tenet skaņu celiņā, esmu diezgan drošs, viņš ir iedvesmojies no zviedru metāla grupas Meshuggah un ar sintezatoriem radījis līdzīga rakstura ritma un grūva tekstūras. Tomēr jāuzsver, ka filmu mūzikā ļoti svarīga ir spēja saplūst ar stāstu, tēmu, kadru un nereti, paliekot nemanāmam, veicināt darba homogenitāti. "Nematoma" sakarā, piemēram, kad ieraudzīju pirmos filmas kadrus, uzreiz sapratu, ka pie šīs filmas varu un vēlos strādāt, jo

filmas attēla raksturs bija tik pārliecinošs, ka es zināju, ka savā ziņā būšu drošībā, ka varēšu saspēlēties ar attēlu diezgan droši. Līdzīgi kā ar dzīvu mūziķi.

Šajā gadījumā tā bija izteikta vizualitātes un skaņas saspēle.

Toms Auniņš Viļņas klubā
Toms Auniņš Viļņas klubā Foto: no personiskā arhīva

Pie kāda jauna projekta strādā pašlaik un kādi tuvākie nākotnes plāni?

Esmu jau sācis darbu pie Matīsa Kažas spēlfilmas "Neona pavasaris", kurai mūziku pamatā rakstu ar vietējo Erica Synths ražoto monstrozo Techno sistēmu. Vēl no manis tuvākajā laikā ir gaidāmi daži gan solo, gan sadarbību albumi. Ļoti dažādās toņkārtās un dinamikās. Nākamais iznāks jau šogad, un tas ir diezgan intriģējošs ieraksts. Drīz jau nāks gaismā.

Noklausies skaņu celiņu filmai "Nematoma".

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.

Par materiāla saturu atbild SIA "TVNET". Saturu veidoja Jānis Žilde.

Raksta foto
Foto: #SIF_MAF2020

Nepalaid garām!

Uz augšu