Par piparu fermentēšanu un elektroniku. Saruna ar producentu MT$

Jānis Žilde
, Kritiķis, galvenā redaktora vietnieks
CopyDraugiem X Whatsapp
MT$
MT$ Foto: publicitātes

Šogad ar jaunu ierakstu urbānās elektroniskās mūzikas laukā Latvijas skaņu ainavu papildinājis producents MT$, īstajā vārdā Matīss Kļaviņš. Mūziķis agrāk darbojies kā basģitārists grupās "Pyro Trees" un "Momend", taču šobrīd atradis sevi pavisam citā ampluā. Aicināju jauno producentu uz nelielu sarunu.

Jaunajā albumā iekļautas deviņas kompozīcijas, tajā skaitā oktobrī izdotais singls oktobrī "Venera". Albumu mūziķis piedāvā iegādāties arī pavisam neierastā taustāmā formā – aso mērcīšu izskatā. Ierobežotā daudzumā pieejamas trīs dažādu garšu mērcītes ar unikālu albuma lejupielādes kodu - tās iespējams iegādāties mūziķa Bandcamp profilā.

No ģitāras pie bītu veidošanas... šāda transformācija mūzikas vēsturē vērojama bieži. Kas tevi pamudināja pievērsties elektroniskai mūzikai?

Galvenokārt, tie bija tīri pragmatiski iemesli, proti, ar sintezatoriem un sempliem darboties ārpus studijas apstākļiem ir daudz ērtāk - piemēram, nav jādomā, kā apskaņot bungas, par kombju un mikrofonu novietojumu, pareizo telpu utt. Otrkārt, ar elektroniku ir lielisks potenciāls izveidot ārkārtīgi eklektisku skanējumu, ja salīdzinām ar tradicionālu rokgrupas sastāvu, piemēram. Negribu apgalvot, ka viens žanrs ir labāks par citu, bet, tā kā man pašam ir diezgan plaša mūzikas gaume, šķiet, ka elektronika, vismaz man, ir likumsakarīgs nākamais solis.

Interesanti, bet gadījumi, kad kāds bītmeikers, dīdžejs pamet savu datoru un ņem rokās ģitāru, ir retāk novērojams fenomens...

Tā ir gan, jā. To droši vien varētu skaidrot ar līdzīgiem iemesliem, kā jau minēju - ka elektroniskās mūzikas piedāvātās iespējas ir vienkāršākais veids, kā radīt pēc iespējas unikālu skanējumu. Mūsdienās jau tas ir īpaši aktuāli, kad šķiet, ka viss jau ir ticis izdarīts.

Manuprāt, pēdējo gadu laikā būtu daudz grūtāk atrast tīras ģitārmūzikas ansambli, kas savā skanējumā būtu tiešām novatorisks, nevis citētu jau iepriekš radītu mūziku.

Domāju, ka liela daļa no 21. gadsimta ģitārmūzikas celmlaužiem arī ir nonākuši pie līdzīgiem secinājumiem - Radiohead pēdējos albumos arvien izteiktāk atkāpjas no ģitārām, tas pats ir noticis ar Bon Iver, The xx un daudziem citiem.

Albuma nosaukums "Homemade" ("Tapis mājās") acīmredzot saka mums priekšā, ka ieraksts tapis mājas apstākļos. Vai tas kaut kā saistīts ar globālo mājsēdi? 

Sāku darboties pie šīs mūzikas jau pagājušogad, kad vēl vīruss dzīvoja vēl tikai sikspārņos. Bet jā - skaidrākas aprises šis albums ieguva tieši globālās karantīnas laikā - jeb mājsēdes, kā tu saki. Labs termins, starp citu. Domāju, ka daudziem mūziķiem tieši 2020. gada specifika pamudināja ķerties klāt jauniem vai pabeigt esošos projektus, kaut vai tepat pie mums, kas zina, varbūt, ja pasaulē nebūtu norauts stopkrāns, mēs anša “Lielu mākslu” vai Alises Jostes “Šākātā” dzirdētu vēl krietni vēlāk. Iespējams, ka pēc desmit gadiem mēs vispār uz “lockdown albumiem” skatīsimies kā uz atsevišķu mūzikas mikrožanru.

Kā nonāci līdz idejai par albumu aso mērcišu formātā? Ir pat veseli trīs varianti - zaļa, dzeltena un sarkana... 

Sākotnēji jau negribēju, lai mūzika, pie kuras strādāju veselu gadu, pazūd nebūtībā kā kārtējais digitālais albums plašajā relīžu jūrā. No otras puses, albuma izdošana vinilā man, kā nezināmam mūziķim, ir liels finansiāls risks, tāpēc meklēju citu alternatīvu. 

Aso piparu mērču gatavošanu savukārt iesāku kā hobiju. Tā patiesībā ir ļoti niansēta lieta - sākot ar piparu fermentēšanu, asuma pakāpēm, piparu veidu kombinācijām, papildu sastāvdaļām utt. Līdzīgi kā ar vīnu, katrai mērcei ir savs, unikāls raksturs. 

Ideja par albumu kā mērces pudelīti atnāca tad, kad no veikala atnesu burkas, kurās pildīt mērci, - uz tām bija uzraksts "Homemade", un pēkšņi saslēdzās, ka šis varētu būt elegants un interesants risinājums, kā to albumu iecementēt fiziskā veidolā, tā sakot.

"Homemade" mērces
"Homemade" mērces Foto: publicitātes

"Ar saviem eksperimentiņiem vari sēdēt andergraundā," albuma skitā "Īsa pamācība mārketingā" saka kāda acīmredzot iedomāta mūzikas industrijas darbone. Kāpēc vēlējies akcentēt ko tādu?

Galvenokārt šis skits bija paredzēts kā veids, kā paironizēt par to konfliktu, kas ir starp mākslu mākslas pēc un mākslu kā patēriņa objektu, kā arī paša mākslinieka vietu starp šīm abām frontēm. Tikpat labi tas ir veids, kā es pasmejos pats par sevi, - joki taču ir lielisks aizsargmehānisms.

Vēl viens skita mērķis bija radīt tādu kā lauzienu albuma kopējā dramaturģijā - tas ievada vienīgo albuma dziesmu ar vokāliem, kas pati arī ir gana ironiska.

Video: MT$ "Venera".

Vai esi domājis par citu mākslinieku producēšanu, un kā kopumā raugies uz nākotnes perspektīvām mūzikā?

Tas noteikti būtu kas tāds, ko vēlētos pamēģināt. Uztaisīt bītu kādam reperim, piemēram, - tas ir manā 2021. gada darāmo lietu sarakstā. Pagaidām gan gribu atpūsties no mūzikas radīšanas un pasmelties iedvesmu no citiem māksliniekiem gan mūzikā, gan arī ārpus tās, lai nākamgad varētu sākt taisīt vēl labāku mūziku. Cerams.

Noklausies MT$ albumu "Homemade":

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. 

Par materiāla saturu atbild SIA "TVNET". Saturu veidoja Jānis Žilde. 

Foto: #SIF_MAF2020
KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu