Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Septembrī atklās Rīgas Fotogrāfijas biennāles NEXT 2021 izstādi "Digitālie viduslaiki"

Paklausīgs pieskāriens. 2019
Paklausīgs pieskāriens. 2019 Foto: Kristīne Krauze-Slucka

No 3. septembra līdz 3. oktobrim Latvijas Fotogrāfijas muzejā būs skatāma Rīgas Fotogrāfijas biennāles – NEXT 2021 izstāde "Digitālie viduslaiki", kas apvienos divu mākslinieku personālizstādes – Āpa Tepera (Aap Tepper, EE) izstādi "Materialitātes ēna" un Kristīnes Krauzes-Sluckas (LV) izstādi "Paklausīgs pieskāriens". Mākslinieki izstādē uzmanību vērš procesam, kas apskata to, ka ar digitālo tehnoloģiju parādīšanos sabiedrībā ir sācies jauns temporalitātes posms, kur ātrums, mobilitāte un globalitāte ir tā raksturojošās iezīmes. Izstādes kuratore – Anete Skuja.

Izstāde “Digitālie viduslaiki” aplūko, kā digitālās tehnoloģiju attīstība un dominance liek pamatus jaunai imateriālā atmiņu kultūrai, kuras ietekmē fotogrāfiskais attēls šķietami zaudējis savu materiālo substanci un kļuvis par informācijas kopuma potenciālam attēlam. Lai gan digitālā vide paver jaunas informācijas ātruma, mobilitātes un pieejamības iespējas, tā nesniedz galīgu garantiju kolektīvās atmiņas saglabāšanā. Attīstoties veidiem, kā mēs ražojam un saglabājām informāciju, pastāv risks nokļūt “digitālajos viduslaikos” jeb digitālās ēras radītā atmiņu iztrūkumu periodā, padarot informāciju vai atmiņas nepieejamu vai iztrūkumiem pilnu. Eksperti nodēvējuši 21. gadsimtu par “informācijas melno caurumu”, jo šodien radītā digitālā informācija varētu nebūt nolasāma nākotnē un pastāv nopietns risks, ka visa šī gadsimta digitālā vēsture var kļūt nenolasāma un neatgūstama.

Materialitātes ēnā. 2019/2020
Materialitātes ēnā. 2019/2020 Foto: Āps Tepers

Āpa Tepera personālizstāde “Materialitātes ēna” palūkosies uz digitalizācijas procesu caur tradicionālās reprezentācijas prizmu, analizējot digitalizētā attēla iespēju saglabāt objektu un šī procesa radīto ietekmi uz vizuālo kultūru. Āpa Tepera personālizstādi papildinās arī jaunradīta sērija "Citu attēlu attēli", kas pievēršas mākslīgā intelekta automātiskajām alterācijām. Kristīnes Krauzes-Sluckas personālizstāde “Paklausīgais pieskāriens” aplūko cilvēka pieskāriena fundamentālo nozīmi digitālajā laikmetā, kad ierīces pakļautas cilvēka pirksta kontrolei.

Izstādes ietvaros 17. septembrī plkst. 18.00 Rīgas Fotogrāfijas biennāles un Latvijas Fotogrāfijas muzeja Facebook platformās norisināsies tiešraides saruna ar izstādes dalībniekiem, aplūkojot digitālās vides ietekmi uz fotogrāfiskā attēla materialitāti – digitālajām manipulācijām, informācijas iztrūkumiem un mākslīgā intelekta automātiskajām alterācijām – kontekstā ar izstādē redzamajiem mākslas darbiem. Izstādes mākslinieki – Kristīne Krauze-Sluka un Āps Tepers – iepazīstinās ar savu radošo darbību, kas aktualizē digitālo un analogo resursu mijiedarbību, savukārt izstādes kuratore Anete Skuja iepazīstinās ar izstādes koncepciju, pieskaroties fotogrāfiskā attēla materialitātes pārmaiņām digitālo tehnoloģiju dominances un fotogrāfiskā medija transformācijas kontekstā.

Paklausīgs pieskāriens. 2019
Paklausīgs pieskāriens. 2019 Foto: Kristīne Krauze-Slucka

Kristīne Krauze-Slucka (1979) ir latviešu vizuālā māksliniece, kas savā mākslinieciskajā praksē aplūko un pēta cilvēka, tehnoloģijas un dabas attiecības, bieži eksperimentējot ar digitālajiem un analogajiem fotogrāfiskajiem procesiem. Pievēršot uzmanību adaptācijas un hibridizācijas norisēm, māksliniece priekšplānā bieži izvirza izvēlētā medija materialitātes aspektus. 2017. gadā absolvējusi ISSP Skolu. 2020. gadā ieguvusi maģistra grādu Latvijas Mākslas akadēmijas Vizuālās komunikācijas nodaļā. 2020. gadā saņēmusi gleznotāja Valdemāra Tones fonda stipendiju un Ziemeļvalstu un Baltijas jauno mākslinieku balvu. 2020. gadā Rīgas Fotogrāfijas biennāles – NEXT 2021 ietvaros ieguvusi īpašo balvu no Lietuvas izdevniecības “NoRoutine Books” – iespēju publicēt grāmatu. Piedalās izstādēs kopš 2017. gada.

Āps Tepers (1991) ir igauņu vizuālais mākslinieks, kas savā mākslinieciskajā praksē aplūko subjektivitātes konceptu vizuālajā kultūrā, izmantojot gan sevis radītus, gan sociālajos medijos atrastus attēlus. Tepera aplūkoto tēmu lokā ir atmiņa un tās attiecības ar fotogrāfisko reprezentāciju digitālās kultūras laikmetā, kā arī arhīva loma un vara pār kolektīvo atmiņu. Pamatā mākslinieks izmanto fotogrāfijas mediju, bieži to ietverot instalāciju formātā. Ieguvis bakalaura un maģistra grādu Igaunijas Mākslas akadēmijā fotogrāfijas nozarē.

Materialitātes ēnā. 2019/2020
Materialitātes ēnā. 2019/2020 Foto: Āps Tepers

Anete Skuja (1991) ir mākslas vēsturniece, fotogrāfe un kuratore, kas pamatā strādā ar fotogrāfiju. Bijusi vieskuratore ISSP Skolas absolventu izstādēm. 2020. gadā absolvējusi Latvijas Mākslas akadēmijas mākslas zinātnes nodaļu, iegūstot maģistra grādu kuratora specialitātē ar pētījumu par arhīva mākslas tendenci Baltijas laikmetīgajā mākslā 21. gadsimtā.

Rīgas Fotogrāfijas biennāle – NEXT ir starptautisks laikmetīgās mākslas notikums, kas fokusējas uz vizuālās kultūras analīzi un māksliniecisku reprezentāciju. NEXT uzmanība tiek pievērsta Baltijas, Ziemeļvalstu un citu Eiropas valstu jaunajiem māksliniekiem, kas vēl ir savas radošās karjeras sākumā. Iepazīstinot ar jauniem, perspektīviem autoriem, NEXT programma nodrošina redzamību un platformu, lai mākslinieki un kuratori varētu pieteikt sevi plašākā kontekstā.

NEXT 2021 izstādes “Digitālie viduslaiki” un izglītības programmas “Laikmeta vīzijas” sadarbības partneri un atbalstītāji: Mērķprogramma “KultūrELPA”, Valsts kultūrkapitāla fonds, Latvijas Republikas Kultūras ministrija, Rīgas dome, Tipogrāfija “Adverts”, Hibnerstudio, Arterritory, Satori, LSM, Punctum, Latvijas Radio, Radio NABA.

Nepalaid garām!

Uz augšu