Kā no "McDonald's" 12 gadu laikā tika izkrāpti miljoni dolāru

TVNET
CopyDraugiem X Whatsapp
McMillion$
McMillion$ Foto: HBO

No 1989. līdz pat 2001. gadam ASV visu amerikāņu acu priekšā tika īstenota kāda smalka, rafinēta krāpniecības shēma. ASV izklaides milža HBO jaunākajā sešu sēriju veikumā "McDonalds miljonu shēma" ("McMillion$") mēs uzzinām, kā šis plāns tika īstenots un kā krāpnieki saukti pie atbildības. 

Stāsts ir par kādu noslēpumainu noziedzības ģēniju vārdā Tēvocis Džerijs, kurš izkrāpa miljoniem dolāru ar ātrās ēdināšanas uzņēmuma "McDonald's" reklāmas nolūkos radītās "Monopola" spēles palīdzību. Par to uzņemts dokumentāls seriāls, kas šobrīd skatāms "LMT Viedtelevīzijā".

Seriāls, kuram dots stilizēts nosaukums "McMillion$", detalizēti, solīti pa solim atklāj šīs shēmas pirmsākumus 1989. gadā, līdz atrisinājumam 2001. gadā.

Divpadsmit gadu laikā klusiņām un viltīgi no "McDonald's tika izkrāpti 24 miljoni ASV dolāru. 

McMillion$
McMillion$ Foto: HBO

Seriālu izveidoja režisors Džeimss Lī Hernandess (James Lee Hernandez) un Braiens Lazarte (Brian Lazarte), un tas stāsta par kādu vīru vārdā Džerijs Džeikobsons (Jerry Jacobson), kurš, būdams par loteriju atbildīgās mārketinga kompānijas apsardzes priekšnieks, izdomāja shēmu, kā savervēt draugus, paziņas un radus, lai piesavinātos un pietuvināto cilvēku lokā sadalītu laimestus. 

Seriāls pirmizrādi piedzīvoja 2020. gada februārī kanālā HBO, vēlāk tas izrādīts Lielbritānijā kanālā Sky Documentaries. Darbs nominēts arī Emmy balvai kategorijā "Dokumentālais seriāls".

Daudzi, kas atminas deviņdesmito gadu Latviju, trakos juku laikus pēc PSRS sabrukuma, noteikti atceras arī 1994. gadu, kad pašā Rīgas sirdī tika atklāts pirmais amerikāņu ātrās ēdināšanas restorāns "McDonald’s". Kāda ir šā restorāna vēsture, to noteikti zina retais. Starp citu, filmā "Dibinātājs" ("The Founder"), kas arī skatāma "LMT Viedtelevīzijā", šis stāsts tiek pavēstīts. Un tas ir neticams.

Atgriežoties pie "McMillion$", jāpiebilst, ka seriāla producents ir pazīstamais Holivudas aktieris Marks Vālbergs (Mark Wahlberg).

"Monopola" spēle

Aptuveni desmit gadus ātrās ēdināšanas impērija reklamēja savus burgerus ar spēli "Monopols", nemaz nenojaušot, ka spēles lielākie laimētāji netiek izraudzīti nejauši. Par lielāko čeku īpašniekiem kļuva cilvēki, kas tika iesaistīti sarežģītā shēmā, tādā kā tīmeklī, kļūstot par nozieguma līdzzinātājiem. 

Pasūtinot kādu noteiktu "McDonald's" produktu, cilvēki tika pie īpašām monētām, šādi kuponi tika publicēti arī avīzēs un citos ar produkta reklāmu saistītos materiālos. Monētas varēja apmainīt pret mazām balvām, piemēram, fritētiem kartupelīšiem. Taču dažas no monētām bija īpaši vērtīgas - pat miljonus vērtas. Kompānija šo loteriju izvērsa katru gadu, tādā veidā iesaistot pircējus arvien vairāk patērēt "McDonald's" produkciju cerībā, ka kādam no viņiem izkritīs laimīgā monēta. Regulāri lielākajos TV kanālos tika demonstrētas arī "Monopola" reklāmas, kurās kāds pilnīgi nejaušs (kā toreiz likās) "McDonald's" pircējs kļuva par miljonāru, nopērkot čīzburgeru vai Big Mac

Tikai 2001. gadā kāds anonīms ziņotājs piezvanīja FIB (Federālajam izmeklēšanas birojam), aizsākot notikumu ķēdi. Seriāls iepazīstina ar atbildīgajiem izmeklētājiem, kuri sākotnēji ar neticību uzklausīja ziņotāja vēsti. Filmā tiek intervēti arī loterijas uzvarētāji - šķietami nejaušie uzvarētāji, kas kameras priekšā slēpj savas noziedzīgās rīcības pēdas. 

"McMillion$" reklāmas rullītis.

Stāsts sakas ar FIB aģentu Dagu Metjūzu (Doug Mathews), kurš pirmais tika informēts par krāpniecību. Atraktīvais, smaidīgais un runīgais aģents ir viens no seriāla galvenajiem magnētiem. Savu aktiera talantu viņš izmantoja, maskēdamies kā kompānijas darbinieks, lai dziļāk ielūkotos "McDonald's" sadarbībā ar reklāmas un mārketinga kompānijām, kas apkalpoja "Monopola" spēli. 

Dags Metjūzs
Dags Metjūzs Foto: HBO

Jau pirmajā sērijā mēs uzzinām, ka aiz krāpniecības shēmām stāv kāds mītisks personāžs "Tēvocis Džerijs", savukārt jau otrajā sērijā saprotam, ka šajā visā ir iesaistīta arī mafija. 

Foto: Krievijā slēdz vairākus "McDonalds" restorānus.

Seriāla kritiķi norāda, ka tā veidotāji varēja vairāk iedziļināties amerikāņu lielajā dažādu azartspēļu atkarībā - kāpēc vispār šāda shēma tika izveidota? Rezultāts ir nedaudz virspusējs ieskats FIB aģentu darbā, lieki nekaitinot un neizaicinot skatītāju. Pēc filmas nerodas sāta sajūta, lai arī sešas sērijas paskrien ātri un ir izklaidējošas. Sajūta pēc filmas ir kā pēc Big Mac komplekta notiesāšanas - izsalkums atgriežas pavisam drīz.

Raksts tapis sadarbībā ar "LMT Viedtelevīziju".

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu