Sekotāji, "patīk" zīmes, komentāri – tā ir mūsdienu slavas valūta. Cik viegli ir kļūt par influenceri?
Kā viltus influenceri "apčakarēja" sistēmu
“Instagram” influenceri, kuriem ir vairāk nekā miljons sekotāju, var nopelnīt pat 250 tūkstošus dolāru par publiskoto saturu. Bet slavenības, piemēram, Kailija Dženere, par vienu apmaksātu satura vienību var saņemt pat miljonu.
HBO dokumentālās filmas un sociālā eksperimenta “Fake Famous” mērķis ir parādīt, cik viegli var apmānīt sistēmu, lai kļūtu par slavenu influenceri.
Sekotāju pirkšana
“Jums nav jādodas uz tumšo tīmekli (dark web) vai jebkur citur - jūs vienkārši atverat internetu un varat iegādāties gandrīz visu, ko vēlaties,” saka filmas veidotājs Niks Biltons un izņem kredītkarti, lai iegādātos tūkstošiem viltus sekotāju jeb “botu”.
Par 7500 viltus sekotājiem un 2500 “patīk” zīmēm nākas atvadīties no aptuveni 120 dolāriem.
“Boti” ir “algoritms, kas internetā izliekas par īstu cilvēku”. “Botus rada hakeri un programmas, kuri veido kodu, lai pārmeklētu interneta dzīles un nozagtu neskaitāmas identitātes, izkrāpjot cilvēku attēlus, vārdus un biogrāfijas.”
Filmas veidotājs lēš, ka tiešsaistē ir “simtiem miljonu” šādu viltus profilu un tos var izmantot dažādiem mērķiem, sākot ar dezinformācijas izplatīšanu un beidzot ar to, lai cilvēki, tostarp potenciālie influenceri, kā arī jau atzītas interneta slavenības “parādītos populārāki, nekā viņi patiesībā ir".
Taču sociālo tīklu uzņēmumi periodiski iztīra viltotos kontus – un filmā parādīts, vai šāda pieeja tiešām strādā.
Grezna dzīvesveida tēlošana
Lai organiski palielinātu influenceru sekotāju skaitu un saņemtu piedāvājumus no zīmoliem sponsorētam saturam, filmas veidotājs lika fotogrāfiem iemūžināt subjektus vietās, kas šķiet greznas, bet patiesībā ir pilnībā neīstas.
Piemēram, kāda fotosesija, kas tapusi Biltona pagalmā, pēc ievietošanas “Instagram” atzīmēta kā grezna piecu zvaigžņu viesnīca Losandželosā.
Fotosesijām tiek īrēti grezni apartamenti un pat mākslīgi veidota privātās lidmašīnas studija.
“Viņi vilto visus "apmaksātos izdevumus" un "bezmaksas ceļojumus", lai vēlāk tos patiesi varētu saņemt par baltu velti," saka filmas veidotājs. "Viņi izliekas, ka dodas pārgājienā pa Redvudas nacionālo parku, lai mēģinātu iegūt apmaksātu pārgājienu aprīkojumu.”
“Patiesībā internetā ir tūkstošiem pamācību, kā izlikties, ka atrodies smalkā atvaļinājumā, kaut gan patiesībā esi savā guļamistabā,” saka filmas veidotājs. Ir pat vietnes, kas paredzētas viltotu brīvdienu fotogrāfiju apstrādāšanai.
2020. gadā influencere Natālija Teilore, kurai ir 2,2 miljoni “YouTube” sekotāju, dalījās ar virkni fotogrāfiju "Instagram", kur viņa šķietami parāda, kā bauda atpūtu kādā Bali kūrortā. Taču vēlāk viņa paskaidroja, ka fotogrāfijas tapušas populārā budžeta mēbeļu veikalā - viņa to darījusi, lai parādītu cilvēkiem, ka “dzīve internetā ne vienmēr ir tāda kā šķiet; īpaši mūsdienās, kad ir tik viegli izlikties par jebko, par ko vēlies būt”.
Vai filmas varoņiem izdodas sasniegt mērķi? Vai "starta kapitāls" 2500 sekotāju ir pietiekoši liels, lai varētu gūt arī uzmanību no uzņēmumiem, kuri gatavi maksāt par tavu saturu?
Noskaties filmas kacekli!
Raksts tapis sadarbībā ar LMT Viedtelevīziju.