Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Tiktokeris Aleksejs ēno airBaltic ražošanas kontroles centra koordinatoru Gvido

Tiktokeris Aleksejs Stepanovs ieradies airBaltic, lai ēnotu jaunāko ražošanas kontroles centra koordinatoru Gvido Valbi. Influenceris atklāj, ka cer uz pārsteigumu: “Man ir ļoti interesanti uzzināt, kas notiek, kā šeit strādā cilvēki, jo es nekad to neesmu redzējis, esmu tikai lidojis pāris reizes. Šo profesiju var apgūt jebkurš no jums. Ejam skatīties!”

Iepazīstinot ar sevi un savu ikdienu, Gvido neslēpj sajūsmu par to, ko dara: “Aicinu nākt jūs šeit strādāt, jo te ir patiešām interesanta darba vide un katra diena būs neaizmirstama.” Viņš Aleksejam ieskicē savus darba pienākumus: “Mans galvenais pienākums – būt kā kontaktam starp vairākām uzņēmuma daļām: starp tehniķiem un pilotiem, starp inženieriem un tehniķiem utt.” Īsumā – ja kāds piezvana un uzdod jautājumu, Gvido ir jāprot vai nu ātri uzzināt atbildi vai – labākajā gadījumā – zināt atbildi pašam. “No tehniskā viedokļa mēs esam tie cilvēki, kas zina visu, kas uzņēmumā notiek ar lidmašīnām un ar tehniku.”

airBaltic jaunākais ražošanas kontroles centra koordinators Gvido Valbe
airBaltic jaunākais ražošanas kontroles centra koordinators Gvido Valbe Foto: Laura Baltiņa Sebre/TVNET

Atbildot uz Alekseja jautājumu, kāda izglītība nepieciešama, lai varētu veikt šo darbu,

Gvido paskaidro, ka viņš šobrīd apgūst aviācijas transporta inženiera profesiju, ko Latvijā iespējams studēt pat vairākās mācību iestādēs,

piemēram, Rīgas Tehniskajā universitātē un Transporta un sakaru institūtā. “Tomēr, protams, lielāko daļu tu iemācies darba vidē,” piebilst Gvido.

Ražošanas kontroles centra koordinatora darba specifika paredz, ka uz darbu nav jānāk katru dienu. “Mūsu maiņa strādā tā, ka ir četras maiņas, četras brīvdienas.” Interesanti, ka var nākties strādāt ne tikai dienas, bet arī nakts maiņā. “Vienmēr kādam šeit ir jābūt, jo lidmašīnas lido visu laiku. Un, ja tās nelido, tad tās kāds labo,” paskaidro Gvido.

Raksta foto
Foto: Laura Baltiņa Sebre/TVNET

Darbs ir interesants ar to, ka ir ļoti dinamisks un neprognozējams – mierīgās dienas mijas ar tādām, kad, kā saka Gvido, “iet ļoti traki”. “Tev var zvanīt viens pilots, pieņemsim, no Amsterdamas, ka viņam ir kaut kāda problēma ar lidmašīnu un viņš nevarēs pacelties. Un pēc piecām minūtēm tev var zvanīt vēl viens pilots no Minhenes, ka viņš arī nevarēs pacelties. Un, ja ir riktīgi slikti, tad var piezvanīt arī trešais,” smej Gvido.

Ikdienā risināmās tehniskās problēmas mēdz būt visdažādākās – gan pavisam nopietnas, piemēram, dzinēja hidrauliskā noplūde, gan arī tādi šķietami sīkumi kā, piemēram, lidmašīnas salonā biznesa klasi atdalošajam aizkaram nokritušas pogas.

Saņemot ziņojumu par problēmu, koordinators informācija nodod tehniķiem, un tā tiek novērsta.

No biroja Gvido ar Alekseju dodas ekskursijā uz lidmašīnu angāru – vietu, kur ikdienā ieeja nepiederošām personām ir liegta, jo šeit notiek lidaparātu tehniskā apkope un remonts.

Raksta foto
Foto: Laura Baltiņa Sebre/TVNET

Gvido atklāj, ka lielākoties lidmašīnas tiek remontētas nakts laikā, kad nenotiek lidojumi. “Es esmu redzējis lidmašīnas, kas angārā ir izjauktas burtiski pa reizinātājiem, un pēc sešiem mēnešiem jau atkal lido – kā jaunas,” stāsta Gvido. “Katram darbam – vai tā ir eļļas filtra maiņa, vai riteņa nomaiņa – mums ir “work order” jeb darba karte, kur soli pa solim, līdzīgi kā, liekot lego, parādīts, kādu instrumentu vajag, kur to likt, cik stipri izmantot utt.” “Šis tiešām izskatās pēc lego,” pārlaižot skatu angāram, secina Aleksejs. “Un pa lielam tā arī ir,” Gvido viņam piekrīt.

Viņš atklāj Aleksejam vairākas sava darba priekšrocības:

“Forši ir tas, ka es uz šejieni varu atnākt naktī, iekāpt pilota kabīnē, protams, nespiežot nekādas podziņas un slēdzīšus, un mierīgi pasēdēt, iedomājoties, ka lidoju.

Bet vēl labāk ir tas, ka pēc trīs airBaltic nostrādātiem mēnešiem tev ir biļetes bez maksas un tu vari kaut kur aizceļot. Es, piemēram, biju uz Amsterdamu.”

Aleksejs painteresējas arī par to, kur notiek airBaltic tiktoku filmēšana. Izrādās, tepat Latvijā. “Vai nu ārā uz skrejceļa, vai tepat angārā, citreiz arī pilota kabīnē,” atklāj Gvido, piebilstot ka par šo darbu gan ir atbildīga mārketinga nodaļa.

Raksta foto
Foto: Laura Baltiņa Sebre/TVNET

“Man radās iespaids, ka šī profesija ir interesanta un noteikti ir vērts to apgūt. Paņemšu no tevis ieteikumu par RTU budžeta vietām – jo tas, ka tās ir bez maksas, man patīk, un mācīties man arī patīk. Es domāju, ka man padosies,” atvadoties no Gvido, ēnu dienas noslēgumā secina Aleksejs, iesakot aviācijas transporta inženiera profesiju izvēlēties tiem jauniešiem, kuri vēlas apgūt ko patiešām interesantu.

Foto: Tiktokeris Aleksejs ēno airBaltic ražošanas kontroles centra koordinatoru Gvido Valbi

Raksts tapis sadarbībā ar airBaltic.

Uz augšu