Režisoru un tautas mīlēta, politisko varu izmantota. Lilitai Bērziņai - 120

Toms Treibergs
, TVNET Kultūra redaktors
CopyDraugiem X Whatsapp
Lilita Bērziņa - Laimdota Aleksandra Rusteiķa filmā "Lāčplēsis" (1930)
Lilita Bērziņa - Laimdota Aleksandra Rusteiķa filmā "Lāčplēsis" (1930) Foto: Rīgas Kino muzeja krājums

Pirmdien, 17. jūlijā, apritēja 120 gadi, kopš dzimusi izcilā teātra un kino aktrise Lilita Bērziņa (1903-1983). Neganti prasīga pret sevi un tikpat prasīga pret citiem – teātra ģērbējām vai frizierēm bieži vien nācies trūkties, ja kaut niecīgākais sīkums tērpā vai frizūrā nav bijis nevainojamā kārtībā. Šo prasīgumu smaga darba stundās viņa iemantoja režisora un vizionāra Eduarda Smiļģa vadībā. Dailes teātrī Lilita Bērziņa ienāca 19 gadu vecumā, un līdz ar vienaudzēm Liliju Žvīguli un Elvīru Brambergu, sviedriem (un gan jau arī asarām) plūstot, ar katru gadu arvien vairāk pietuvojās teātra Panteonam – kur radītā māksla pavisam maģiskā veidā tiek nodota skatītājam, tā pārradot mums pazīstamo pasauli no jauna.

Lilitas Bērziņas dzīves gājums aizsākās 1903. gada 17. jūlijā Rīgas strādnieku rajonā Grīziņkalnā, mūrniekmeistara Dāvja un šuvējas Zelmas ģimenē. Eduarda Smiļģa uzrunāta, viņa sāka strādāt Dailes teātrī. Aktrises aroda prasmes pēc Rīgas 3. ģimnāzijas absolvēšanas apgūtas Latviešu jaunatnes savienības dramatiskajos kursos un kinouzņemšanas apvienības "Latvju filma” kursos, un turpmākā izglītošanās notika teātrī, darbojoties praktiski un lasot grāmatas, ar kurām viņu apgādāja gan kolēģi, gan dzīvesbiedrs, aktieris Jānis Priede – viens no vadošajiem Dailes teātra aktieriem.

Tā kā Jānis Priede (1907-1948) ir bijis elegants, iznesīgs kungs ar izsmalcinātu gaumi – diezgan likumsakarīgi, ka viņa uzmanību saistīja daiļā un graciozā, savu talanta patieso kapacitāti vēl tikai atklājošā aktrise. Inteliģentajam un erudītajam grāmatu lasītājam, kā tas daždien gadās, ļoti bieži patika stiprināt sevi ar kādu stiprāku malku, un, kā norāda teātra zinātniece Valda Čakare, daudz nav trūcis, ka arī jaunā sieva līdz ar dzīvesbiedru sāktu grimt alkoholisma purvā: “Taču Lilitai Bērziņai pietiek spēka un mīlestības pret savu profesiju, lai saņemtos un pateiktu “nē”.”

Solveiga Henrika Ibsena "Pērā Gintā". Režisors Eduards Smiļģis, 1939. gads.
Solveiga Henrika Ibsena "Pērā Gintā". Režisors Eduards Smiļģis, 1939. gads. Foto: LKA Eduarda Smiļģa Teātra muzejs

Ģimenes dzīve drīz pēc meitas Lolitas piedzimšanas Jāņa Priedes bohēmiskā dzīvesveida dēļ izira. Tās vietā ieviesās oficiāli nenoformētas attiecības ar Rīgas Krievu drāmas teātra aktieri un režisoru Juriju Jurovski, kurš, kā norāda V. Čakare, “nonācis aktrises maģiskās pievilcības laukā, tomēr tā arī neizšķiras pamest ģimeni, lai būtu kopā ar savu pielūgsmes objektu.”

 Lai nu kā, tomēr “kā ar nazi” šīs attiecības netika nogrieztas un turpinājās līdz 1959. gadam, kad elegantais un izskatīgais Jurovskis (kura priekšteči esot bijuši gruzīnu aristokrāti), smagas slimības nomocīts, devās aizsaulē.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu