Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Džezfanka grupa “Very Cool People” stundas laikā reģistrējusi savu preču zīmi

Džezfanka grupas "Very Cool People" lokomotīve Elvijs Grafcovs
Džezfanka grupas "Very Cool People" lokomotīve Elvijs Grafcovs Foto: Publicitātes foto

Latvijas mūzikas mīļotāji ar grupu “Very Cool People” nav jāiepazīstina. Vai arī – ja tas tomēr nepieciešams, tad ar pāris mūzikas video kā piemēru parādīšanu nezinātājam ātri vien atausīs atmiņā vismaz viens skaņdarbs vai arī koncerts, kurā apvienība uzstājusies. Nesens piemērs VCP popularitātei ir atgadījums kādā TV tiešraidē, kurā uz jautājumu “Vai zināt, kas ir “Very Cool People”?” kāda jaunkundze bez kavēšanās pauda pārsteigumu: “Kā, viņus taču zina visi!”

Bet popularitātei nereti līdzi nāk arī pa kādai ne tik ļoti vēlamai blaknei. Piemēram, ne viens vien uzņēmīgs ļautiņš mēdz populāru cilvēku, grupu vai uzņēmumu vārdu izmantot savtīgos nolūkos. Galu galā – kāpēc gan nenopelnīt kādu lieku eiro ar “Very Cool People” vārdu...

Tieši tādēļ grupa nesen veica nozīmīgu soli – reģistrēja paši savu preču zīmi. Šis lēmums ne tikai atspoguļo grupas izpratni par intelektuālā īpašuma tiesību nozīmi mūzikas industrijā, bet dod arī reālu un, kas zina, nākotnē varbūt arī pavisam taustāmu ieguvumu.

Preču zīmi var veidot apzīmējums, kam piemīt atšķirtspēja – tāds raksturīgo īpašību kopums, kas attiecīgo preču vai pakalpojumu patērētājiem nodrošina iespēju atšķirt ar šo preču zīmi marķētās preces vai pakalpojumus no tādiem, kuriem ir cita izcelsme. Šo īpašību kopumu preču zīmju reģistrā iespējams atveidot tā, ka var skaidri un nepārprotami noteikt, kas ir preču zīmes īpašniekam piešķirtās aizsardzības priekšmets.

Elvijs Grafcovs muzicē grupas "Very Cool People" albuma "Caution! Contains Words! " prezentācijā 2019. gadā.
Elvijs Grafcovs muzicē grupas "Very Cool People" albuma "Caution! Contains Words! " prezentācijā 2019. gadā. Foto: Gints Bāliņš/TVNET

Kas pamudināja VCP uz šo Latvijas mūzikas industrijas lauciņā nebūt ne ierasto soli? Un, pats galvenais, kā viņiem veicās pašā reģistrācijas procesā? Par to saruna ar grupas dalībnieku Elviju Grafcovu. Elvija stāsts ir ne tikai ieskats “Very Cool People” pieredzē, bet arī vērtīgs piemērs citiem esošajiem un topošajiem māksliniekiem, kā arī citiem radošo industriju pārstāvjiem, kuri vēlas aizsargāt savu darbu un, kas vēl svarīgāk, radošo identitāti.

Pastāsti, lūdzu, vairāk par reģistrēto preču zīmi!

Patiesībā doma par preču zīmes reģistrāciju mums bija jau sen. Tomēr kaut kā lēmums par to vienmēr tika atlikts – kaut kā viss process šķita garš, laikietilpīgs un pārlieku sarežģīts. Vismaz tāds iespaids bija radies. Tomēr, pateicoties Latvijas Izpildītāju un producentu apvienībai (LaIPA) un izglītojošajai platformai “Autorskola”, sapratām, ka viss nav tik traki, cik bija licies... Lūk, ko nozīmē, ja viss tiek paskaidrots skaidri un pa soļiem! Tad arī nolēmām uzsākt preču zīmes reģistrācijas procesu. Tagad mūsu preču zīme ir reģistrēta uz “Very Cool People” vārda.

Sākotnēji biju domājis kā preču zīmi reģistrēt tikai grupas logotipu. Tomēr, dodoties uz konsultāciju Patentu valdē, kura atbild par preču zīmēm Latvijā, mums izskaidroja atšķirību un priekšrocības katram preču zīmes tipam. Galu galā nolēmām par labu vārdiskajai preču zīmei.

Elvijs piedalās džeza un globālās mūzikas festivāla "Rīgas ritmi" preses konferencē 2022. gadā.
Elvijs piedalās džeza un globālās mūzikas festivāla "Rīgas ritmi" preses konferencē 2022. gadā. Foto: Zane Bitere/LETA

Mūsu preču zīme būs attiecināma tieši uz radošajām un izklaides industrijām, jo mums netraucētu, ja pēkšņi atvērtos apavu veikals ar tādu pašu nosaukumu, taču, ja uzrastos vēl viena muzikālā apvienība, tad stāsts jau būtu citādāks...

Kopumā mums bija svarīgi aizsargāt mūsu grupas nosaukumu mūzikas un izklaides vidē – lai mēs būtu vienīgie ar šādu vārdu. Protams, arī tas, lai lielie zīmoli nesāk, piemēram, ražot T-kreklus vai citus apģērba gabalus, izmantojot mūsu nosaukumu. Jo mums tomēr ir pašiem savi mērči (angļu val. merchandise, latviski – reprezentācijas materiāli)! Tieši tāpēc izvēlējāmies vārdisko preču zīmi apģērbiem un kultūras pasākumiem. Nākotnē turpināsim šo procesu, reģistrējot arī savu logotipu un citas preču zīmes.

Nepalaid garām!

Uz augšu