Latvijas Leļļu teātra dvēselei Pāvilam Šenhofam – 100

TVNET
CopyDraugiem X Whatsapp
Foto: Latvijas Leļļu teātris

Pirms 100 gadiem, 1924. gada 5. janvārī dzimis mākslinieks Pāvils Šenhofs (1924-2011), kurš savu radošo mūžu vairāk nekā 50 gadu garumā aizvadījis Latvijas Leļļu teātrī. Strādājis kopā ar Arnoldu Burovu, Tīnu Hercbergu, Albertu Terpilovski un citiem sava laika nozīmīgākajiem leļļu teātra mākslas radītājiem un attīstītājiem. Pāvils Šenhofs pazīstams ne vien kā leļļu mākslinieks, bet arī grāmatu ilustrators, gleznotājs, scenogrāfs un plakātu mākslinieks.

Pāvils Šenhofs ir dzimis Liepājā, bet skolas gadus aizvadījis Rēzeknē. 1950. gadā absolvējis Latvijas PSR Valsts Mākslas akadēmijas Monumentālās glezniecības darbnīcu. Jau 1946. gadā paralēli studijām Mākslas akadēmijā Šenhofs sāka strādāt par scenogrāfu dzejnieces Mirdzas Ķempes un rakstnieka Jāņa Žīgura izlolotajā Latvijas PSR Valsts leļļu teātrī, kas tika dibināts 1944. gada 4. oktobrī.

1950. gadā Pāvils Šenhofs kļūst par teātra galveno mākslinieku un 54 darba gadus aizvada Latvijas Leļļu teātrī. Šajā laikā viņš radījis lelles un scenogrāfiju vairāk nekā 300 izrādēm, kā viesscenogrāfs veidojis izrādes arī citos Latvijas teātros, daudzos bijušās PSRS un vairākos ārzemju leļļu teātros.

Lelles izrādei "Lāčplēsis" (1968, pēc Andreja Pumpura eposa motīviem).
Lelles izrādei "Lāčplēsis" (1968, pēc Andreja Pumpura eposa motīviem). Foto: Latvijas Leļļu teātris

Šenhofu raksturo stila tīrība un vizuāls skaistums. R. Blaumaņa “Velniņi” (1969), J. Švarca “Pelnrušķīte” (1989), H. K. Andersena “Īkstīte” (1994), brāļu Grimmu “Sniegbaltīte un septiņi rūķīši” (1995), V. Plūdoņa “Eža kažociņš” (1998) – izvēlētie krāsu un faktūru salikumi, atsauces uz kādu konkrētu laiku pasaules mākslas vēsturē – šajās izrādēs viss savienojas, saskan, katra detaļa sasaucas cita ar citu. Arī lelles proporcijas un disproporcijas allaž bijušas mākslinieka uzmanības lokā.

Tēls izrādē ”Interlellis – 67” (1967).
Tēls izrādē ”Interlellis – 67” (1967). Foto: Latvijas Leļļu teātris

P. Šenhofa groteskie un romantiskie leļļu veidoli un skatuves telpas maksimāli funkcionālais iekārtojums atklājas režisores Tīnas Hercbergas pirmajās izrādēs pieaugušajiem skatītājiem – I. Štoka “Velna dzirnavas” (pēc J. Ordas, 1955) un izrādē “Ak, sirds!” (V. Grēviņš pēc V. Poļakova, 1957). Ar šiem iestudējumiem Leļļu teātrī aizsākas tradīcija iestudēt izrādes pieaugušajiem.

Sadarbībā ar režisoru Arvīdu Cepurīti top izrāde par krietno kareivi Šveiku – “Šveiks” (1974) un “Šveiks frontē” (abas pēc J. Hašeka, 1975). Izrādē ”Interlellis – 67” (1967) Pāvils Šenhofs piedalījies ne vien kā mākslinieks, bet arī kā scenārija līdzautors. Šis skatuves darbs kļūst par visu iepriekšējo radošo meklējumu kvintesenci. Te lelles (un tādu ir 120!) tiek veidotas no atsperēm, vadiem, virvēm, porolona, ļaujoties eklektismam, kas nav klasiska izvēle mākslinieka stilistikā, taču šajā iestudējumā kļūst par apzinātu un mērķtiecīgu formas atslēgu. Par leģendu kļūst 1983. gada iestudējums “Un atkal Pifs...”, kam mākslinieks kļuvis arī par dramaturģijas un režijas autoru. Izrāde jau 40 gadus bez pārtraukuma tiek spēlēta Latvijas Leļļu teātra repertuārā.

Bertolda Brehta "Trīsgrašu opera" (1960).
Bertolda Brehta "Trīsgrašu opera" (1960). Foto: Latvijas Leļļu teātris

Tiem, kas vēlas pilnīgāk iepazīties ar mākslinieka dzīves un radošo biogrāfiju, tā atklājama Alda Linē sarakstītajā māksliniekam veltītajā monogrāfijā “Leļļu pasaules goda pilsonis”, ko 2014. gadā klajā laidusi izdevniecība “Neputns”. Pāvila Šenhofa simtgadei par godu šobrīd apskatāmas divas izstādes – Sabiles mākslas, kultūras un tūrisma centrā, kā arī RCB filiālbibliotēkā “Vidzeme”. Plašāka informācija Leļļu teātra tīmekļa vietnē.

Foto: Nikolajs Zīraps
KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu