Spilgtais, virtuozais piesitiens. Maestro Raimonda Paula džeza akcenti

Toms Treibergs
, TVNET Kultūras redaktors
CopyDraugiem X Whatsapp
Raimonds Pauls džeza festivālā "KIKOK" 1962. gadā
Raimonds Pauls džeza festivālā "KIKOK" 1962. gadā Foto: Juris Āķis

12. janvārī, maestro Raimonda Paula 88. dzimšanas dienā, atskatīsimies uz izcilā komponista un interpreta kaislību pret džeza mūziku. Tās popularitāte mūspusē pagājušā gadsimta 50. un 60. gados saistāma padomju cilvēku pilnīgi saprotamajiem centieniem atsvabināties no sociālā reālisma zirnekļu tīkliem. Bija jau gan arī tādi, kuriem patika komunistiskās partijas dotās nostādnes, kuras regulēja katru cilvēka soli gan sabiedrībā, gan ģimenes lokā. Un arī tādi, kuri bija nokomandēti uzmanīt savus līdzpilsoņus, lai šie regulējumi tiktu ievēroti.

Tieši ideoloģiskais spiediens ir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc džezs un Raimonds Pauls tomēr ir salīdzinoši atvienoti fenomeni, kaut arī šī žanra ietekmes caurvij maestro daiļradi visdažādākajos tās attīstības periodos.

“Džezā, atšķirībā no citiem mūzikas žanriem, uz skatuves koncerta laikā tiek radīta kompozīcija. Viņa tiek radīta, un tā ir tā sauktā brīvā improvizācija. Bet viņa nav brīva, viņa ir saistīta ar saviem noteikumiem – gan harmonijām, gan visu kaut ko,” sarunā ar grāmatas "Etīdes par dzīvi" sastādītāju Dinu Balodi pirms nedaudz vairāk kā desmit gadiem stāstīja maestro. “Tas attiecas arī uz dziedāšanu un dziedāšanas līniju. Tas rada tādu kolosālu sajūtu – koncerta laikā tu vari atļauties, tev ir dota iespēja brīvi izteikt, apstrādāt tematisko materiālu. Bet tu nedrīksti iziet ārā no rāmjiem. Tā nav vienkārša lieta, starp citu. Tur ir jābūt iekšējai ritma sajūtai – momentā pārslēgties.”

Raimonda Paula nokļūšana uz džeza tempļa pirmajiem pakāpieniem ir saistāma vēl ar pusaudža periodu – kopš 14 gadu vecuma viņš spēlēja klavieres dažādos deju ansambļos, pakāpeniski apgūstot improvizācijas mākslu un arī džeza ābeci. Tika sākti pirmie mēģinājumi autorkompozīcijās.

Kopš 50. gadu vidus skaņraža darbība izvērsās paralēli divos virzienos – koncertdarbībā un komponēšanā. 1956. gadā kopā ar kursabiedru, kontrabasistu Egilu Švarcu viņš izveidoja Rīgas Radiofona estrādes sekstetu (RES) un aprīlī Radio skaņu ierakstu studijā tika ieskaņota pirmā Raimonda Paula dziesma “Nenosūtītā vēstulīte” (vokāls: Valentīna Butāne), kā arī pirmie instrumentālie skaņdarbi.

Attēls no Andžila Remesa grāmatas "Dzīve kā ziņģe" (Jumava, 2009). Dejas solī kopā ar dziedātāju un vokālo pedagoģi Valentīnu Butāni.
Attēls no Andžila Remesa grāmatas "Dzīve kā ziņģe" (Jumava, 2009). Dejas solī kopā ar dziedātāju un vokālo pedagoģi Valentīnu Butāni. Foto: Arhīva foto

Gadu vēlāk kopā ar RES jaunais mūziķis kļuva par Rīgas estrādes orķestra (REO, diriģents Ringolds Ore) mūziķi. Iesākās aktīva koncertdzīve, uzstāšanās koncertos Gruzijā, Armēnijā, Ukrainā. REO savā repertuārā iekļāva Paula 50. gadu dziesmas “Lai tik līst”, “Mēs tikāmies martā” (ieskaņojis Edgars Zveja). Vairākas dziesmas no tām izdotas skaņuplatēs.

Mūzikas izglītība konservatorijas līmenī iesākas 1953. gadā, kad Pauls iestājās Latvijas Valsts konservatorijas (LVK) klavieru nodaļas Hermaņa Brauna klasē, kuru absolvēja pēc pieciem gadiem. Jau pirmajā studiju gadā pianists sāka strādāt par koncertmeistaru Emīla Dārziņa mūzikas vidusskolā. Turpmākajos gados viņš bija pianists vispirms Autodarbinieku kluba estrādes orķestrī (1954), tad Medicīnas darbinieku kluba orķestrī (1955). Daudz tika spēlēts arī restorānos Rīgā un Jūrmalā, tieši tur vispilnasinīgāk apgūstot džeza klasiku un citas tābrīža modes dziesmas.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu