Šodienas redaktors:
Krista Garanča
Iesūti ziņu!

PTAC konstatē jaunus pārkāpumus influenceru darbībā

Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls Foto: Shutterstock

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), iesaistoties Eiropas Komisijas organizētajās "Sweep" aktivitātēs un no 2023. gada 27. oktobra līdz 27. novembrim īstenojot influenceru komercprakses pārbaudes sociālajos medijos, konstatējis deviņus pārkāpumus influenceru darbībā.

Pārbaudes veiktas kopumā 21 influencera sociālos tīklos, galveno uzmanība pievēršot sniegtās komerciālās informācijas nošķiršanai.

PTAC norāda, ka pārkāpumos influenceri sociālajos medijos publiskojuši informāciju, kas uzskatāma par patērētājiem adresētu reklāmu, tomēr attiecīgā informācija netiek papildināta ar norādēm par tās komerciālo raksturu.

Influenceru publiskotajai informācijai, kas uzskatāma par reklāmu, netika izmantoti atbilstoši tēmturi, piemēram, "#reklāma", "#reklāmraksts", "#sponsorēts", un tamlīdzīgi.

Vienlaikus PTAC konstatējis, ka 14 gadījumos influenceri izmanto norādes, kas nav uzskatāmas par atbilstošām, piemēram, septiņi influenceri "Instagram" profilā, lai nošķirtu komerciālā rakstura informāciju, izmantoja norādi "#ad", kas ir angļu valodas vārda "advertisement" saīsinājums un nav pietiekoši labi pamanāma un saprotama Latvijas patērētājiem.

Vēl četros gadījumos influenceri "Instagram" profilā, lai nošķirtu komerciālā rakstura informāciju, izmantoja norādi "#promoting", kā arī sešos gadījumos izmantots "#Collab", kas, kā uzsver PTAC, var nebūt skaidri saprotams apzīmējums patērētājiem Latvijā.

Deviņos gadījumos, kuros PTAC konstatēja pārkāpumus, influenceriem nosūtīts PTAC aicinājums savā darbībā nodrošināt komercprakses atbilstību normatīvo aktu prasībām, pie komerciāla satura publikācijām izvēloties skaidri, uzskatāmi un nepārprotami informēt patērētājus par reklāmas paziņojumu komerciālo raksturu.

Saskaņā ar "Sweep" projekta pārbaužu rezultātiem, kā arī izvērtējot 2023. gadā konstatēto situāciju influenceru mārketinga jomā,

PTAC secina, ka tirgus situācija šajā jomā ir uzlabojusies, jo daudzi influenceri sociālajos medijos komerciāla satura publikācijās cenšas izmantot vai izmanto reklāmas norādes.

Tas norāda, ka informētība un izpratne par normatīvo aktu prasībām šajā jomā ir pieaugusi, uzsver PTAC.

Projekta "Sweep" galvenais mērķis bija apzināt sociālajos medijos publiskoto informāciju, kas varētu tikt atzīta par maldinošu patērētājiem. Saskaņā ar Eiropas Komisijas instrukcijā norādītajiem kritērijiem, tai skaitā influenceru popularitāti un sekotāju skaitu, PTAC izvēlējās 21 pārbaudāmo influenceri. Pārbaudes tika veiktas tādos sociālajos medijos kā "Instagram", "Facebook", "TikTok" un "YouTube".

Uz augšu