Martā Rotko muzejs atklās pavasara izstāžu sezonu

TVNET
CopyDraugiem X Whatsapp
Ritums Ivanovs. Marka Rotko oriģināldarba kopija.
Ritums Ivanovs. Marka Rotko oriģināldarba kopija. Foto: Publicitātes foto

Sestdien, 1. martā, ar četrām jaunām izstādēm tiks atklāta Rotko muzeja pavasara izstāžu sezona, kurā būs apskatāmas Latvijas mākslinieku izstādes.

Iecerētais piedāvājums: izstāde “Bastions”, kuras autore ir viena no Latvijas laikmetīgās glezniecības spilgtākajām māksliniecēm Frančeska Kirke, izstāde “Nomirsim kopā”, kuras autors ir fotogrāfs un gleznotājs Romāns Korovins, unikāls Latvijas mākslinieku kopdarbs jeb izstāde “ROTHKO. Made in Latvia”, kas tapusi pēc Dailes teātra izrādes “ROTKHO” motīviem, kā arī Latgales reģiona mākslinieku ikgadējā konkursa izstāde “Lielgabalu klusumā”. Izstādes Rotko muzejā būs skatāmas līdz šī gada 19.maijam.

Frančeskas Kirkes izstāde “Bastions” pret tumsonību un aizspriedumiem

Māksliniece Frančeska Kirke pie Valsts prezidenta (2015-2019) Raimonda Vējoņa portreta Valsts prezidentu portretu galerijā Rīgas pilī 2021. gadā. 
Māksliniece Frančeska Kirke pie Valsts prezidenta (2015-2019) Raimonda Vējoņa portreta Valsts prezidentu portretu galerijā Rīgas pilī 2021. gadā. Foto: Paula Čurkste/LETA

Savijoties Daugavpils cietokšņa vēsturei un šobrīd joprojām notiekošajai karadarbībai Ukrainā, Frančeskas Kirkes izstāde “Bastions” ietver mākslinieces rīcību un aktīvo pilsonisko nostāju. “Bastions” ir arī metafora katra mākslinieka iekšējām cīņām ar sevi, savām šaubām, uzvarām un sakāvēm. Izstādes ideja radusies no kāda artefakta – “degošas lodes”, kas kļuvusi par impulsu jaunajam darbu ciklam.

Daugavpils cietokšņa telpas.
Daugavpils cietokšņa telpas. Foto: Ivars Soikāns /LETA

Turpina māksliniece Frančeska Kirke: “Bastions ir par aizsardzību un nosargāšanu. Šodienas cīņā ar Tumsu Rotko muzejs ir Bastions – kā jebkura kultūrvieta, kas sargā cilvēces gara gaismu un nostājas pret tumsonību un aizspriedumiem.

Bastiona jēdzienā apvienojas gan Daugavpils cietokšņa vēsture, gan pašreizējā karadarbība mums kaimiņos, gan pret to nevienaldzīga mākslinieka aktīvā pilsoniskā nostāja, kuras vienīgā pretošanās forma ir māksla.

Šī cīņa notiek caur šaubām, uzvarām un sakāvēm, apzināti izvēloties trīs tēmas, kolorītus un mākslas centra telpas, caur tiem parādot agresijas sekas. Izstādes telpas izvēlētas apzināti – slavas zāle, kas runā par uzvaru un triumfu, hospitālis, kas ir gan Daugavpils cietokšņa kādreizējais hospitālis, gan sava veida arhetips, parādot ievainojamību, trauslumu un sakāvi, un “Ievainotās ainavas”, kas norāda uz jebkuras agresijas sekām.”

Romāna Korovina izstāde “Nomirsim kopā” par eksistenci un "dzīvi kopā"

Romāns Korovins.
Romāns Korovins. Foto: Jānis Škapars/TVNET

Pirmoreiz Romāna Korovina darbi jeb foto ekspozīcija, telpiska instalācija “Skatoties ārpus, skatoties iekšpus”, kas bija vairāku autoru grupas izstāde, Rotko muzejā bija skatāma 2018. gadā.

Šoreiz ar izstādi “Nomirsim kopā” mākslinieks atgriežas Daugavpilī un piedāvā skatītājiem savas jaunākās, pēdējos gados tapušās gleznas, telpisku instalāciju un vārdus, kas vēsta par eksistenci – dzīvi un laiku, kā arī par glezniecības mediju un tā spēju būt abstraktam.

Izstādē “Nomirsim kopā” Romāns Korovins izvēlējies sev raksturīgo daiļrades metodi, pievēršoties dzīves – laika – un attiecību tēmai. Par izstādes ideju stāsta pats mākslinieks: “Pāris. Ģimene. Divas personas, kas mūžu pavadījušas kopā, svinot svētkus un kopā iegrimstot ikdienas sīkajā rosībā. Darījušas, cerējušas, priecājušās un vīlušās.

It kā viss plecu pie pleca un viens: remonti, bērnu izlaidumi, atvaļinājumi vasarnīcā, bet – vai tomēr? Arī piedzīvojot vienas un tās pašas lietas, pieredze var būt atšķirīga. Jūtas un emocijas – katram savas.

Un, pat nomirstot kopā, vienlaicīgi pieliekot punktu, pēc kura nevienam vairs nav priekšrocības pārskatīt kopējo pagātni, šī kopējā pagātne var tomēr būt savstarpēji nesalīdzināma, bet kaut kur saskarties un kaut kur, tomēr ne.”

No teātra līdz muzejam – “ROTKHO. Made in Latvia”

Atsaucoties uz spožo Dailes teātra izrādi “ROTKHO”, kas atzinību guvusi arī ārpus Latvijas, Rotko muzejā tapusi pēc izrādes motīviem veidotā izstāde “ROTKHO. Made in Latvia”, kuras izveidē piedalījušies Latvijas glezniecības smagsvari, kā Frančeska Kirke, Aleksejs Naumovs, Sandra Strēle, Helēna Heinrihsone, Ritums Ivanovs un Kaspars Zariņš. Izstāde sasaucas ar iestudējumu, izplešot tā darbību no teātra līdz muzejam, no digitāla attēla līdz tā atveidojumam un atveidotā oriģinālam.

Aivars Baranovskis.
Aivars Baranovskis. Foto: Edijs Pālens/LETA

Par izstādi “ROTKHO. Made in Latvia” stāsta tās kurators un idejas autors Aivars Baranovskis: “Izstāde, tāpat kā teātra izrāde, parāda gan slaveno mākslas darbu atdarinājumus, gan autentiskus Latvijas nozīmīgāko mākslinieku darbus, kas vienlaikus piepildīti ar pārdzīvojumiem un, atsaucoties uz izrādi, spēj veidot emocionālu saikni.

Vairāku mēnešu garumā katrs mākslinieks veidoja kopiju vienam Marka Rotko darbam. Līdz pat projekta beigām un kārtējās Rotko oriģināldarbu izstādes atklāšanai Rotko muzejā, vienīgā iespēja izjust atdarināmo darbu bija šo gleznu digitālās kopijas.

Tas izaicināja māksliniekus uz atļaušanos interpretēt – ne tikai veidot repliku, bet izpaust savu unikālo māksliniecisko rokrakstu.”

“Lielgabalu klusumā” - kad lielgabali runā, mūzas klusē, kad lielgabali klusē, tiek sadzirdētas mūzas

Lielgabala skulptūra Rotko muzeja priekšplānā. 
Lielgabala skulptūra Rotko muzeja priekšplānā. Foto: Ivars Soikāns/LETA

Latgales reģiona mākslinieku ikgadējā konkursa izstādē “Lielgabalu klusumā” šogad saņēma 199 pieteikumus. Saskaņā ar Rotko muzeja žūrijas vērtējumu no visiem pieteiktajiem darbiem, tika atlasīti 47 mākslinieki, pārstāvot visdažādākos medijus.

Izstādes kurators Aivars Baranovskis atzinīgi vērtē mākslinieku aktīvo iesaisti un sabiedriskās domas veidošanu caur mākslu. Ar šo izstādi Rotko muzejs aicina turpināt radīt un caur mākslu veidot sabiedrību, kas ir spējīga kritiski izvērtēt apkārt notiekošos procesus gan vietējā, gan globālā līmenī.

““Kad lielgabali runā, mūzas klusē.” Šī frāze pēdējās desmitgadēs ir pieminēta pārāk bieži. Pārlieku bieži mūzām ir bijis jāklusē, jāstāv malā, darot viņuprāt svarīgākas lietas.

Par laimi, mēs dzīvojam tādā ideoloģiskā gadsimtā, kad mākslai vairs nav tikai jāapmierina pastāvošā režīma dekoratīvās nepieciešamības.

Kā redzams, sabiedrībās, kur pastāv šāda mākslinieciskā brīvība, lielgabalu mutes neveras vaļā. Lielgabali ir ieņēmuši tiem pienākošos vietu muzeju pagalmos, bet reālā kara šausmas nepārkāpj ekrāna robežas,“ norāda Baranovskis.

Izstādes Rotko muzejā atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds, Daugavpils valstspilsētas pašvaldība, "Devona" un "Caparol".

Vairāk informācijas Rotko muzeja tīmekļa vietnē

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu