Šodienas redaktors:
Krista Garanča
Iesūti ziņu!

Guntars Račs par jaunākajām tendencēm mūzikā: “Hiphops ir jaunais rokenrols!”

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

“Radio Latviešu hiti” (jeb "EHR Latviešu hiti") runasvīrs Toms Barons Lūķis sarunā, kura ir noklausāma “YouTube” platformā, radiostacijas lapā, iztaujājis mūziķi, mūzikas izdevēju, producentu un dzejnieku Guntaru Raču. Ievērojamu daļu sarunas aizņēma šobrīd ļoti aktuālā mūzikas žanra un dzīvesstila – hiphopa – apspriešana.

Sarunā mūziķis norāda, ka hiphopa parādīšanās mūzikas pasaulē nepavisam nav uzskatāma par iepriekš nebijušu jaunumu: “Interneta mediju, sociālo tīklu spēks jaunā gaismā ir izcēlis vairāk nekā 50 gadus pasaulē pastāvošo hiphopa mūziku. Tādēļ, ka šai mūzikai ir jauns skanējums un īpaša spēja pulcēt ap sevi tik plašu auditoriju, uzskatu, ka hiphops ir jaunais rokenrols. Pasaule aizvien ir apaļa, un, protams, popmūzika ir klausītākā no mūzikas žanriem. Man par izbrīnu, aptauju dati liecina, ka otra klausītākā ir rokmūzika.”

Bet kur slēpjas hiphopa “zelta atslēdziņas” noslēpums?

Guntars Račs vieš uzmanību uz to, ka mūzikas industrijas uzņēmējiem vajadzētu aizmirst domu, ka hiphopa auditorija vēlētos pirkt savas iecienītās mūzikas diskus, visdrīzāk – arī ne plates. Toties ir radio un internets, un radio aizvien saglabā līdera pozīcijas, kā cilvēki vispār šodien klausās mūziku.

“Vienubrīd es domāju, ka nu jau ar radio būs cauri, bet nekā, to klausās! Līdzīgi bija ar grāmatām, domāja, ka digitālajā laikmetā neviens nelasīs, bet tās aizvien eksistē,”

salīdzina mūziķis.

Guntars Račs vedina atcerēties: “Hiphops pirms vairāk nekā 20 gadiem (līdzīgi kā savulaik rokenrols!) ienāca ar protestu pēc nepieciešamajām pārmaiņām: “Viss slikti – rajonā slikti, visur slikti!” Tagad jau klausāmies vairāk izklaidējošu hip-hop mūziku, tā vairāk pielīdzinājusies popmūzikai jeb kļuvusi popsīgāka. Agrāk hiphopā jebkurš no Latvijas māksliniekiem pauda reālu protestu, neviens nepieļāva domu kļūt par saldo džeku, auditorija to nepiedotu…”

Producents spriež, ka pamazām arī hiphopa pārstāvji ir atraduši savu auditoriju, veidu, kā to uzrunāt, gūt panākumus un kļūt populāriem. Pie tam – nevis ar to, ka vairumam cilvēku riebjas viņu mūzika, bet gan tieši patīk to klausīties:

"Tā ir jauniešu mūzika, jāpieņem, ka paaudzes mainās, un pret pārmaiņām neko neizdarīt…"

“Es ar apbrīnu skatos uz atsevišķiem māksliniekiem, kuri hiphopa dziesmām rīmē vārdus, un tas viss kopā labi skan,” savu apceri turpina ilggadējais grupas “bet bet” bundzinieks. “Lai arī esmu pieredzējis mūziķis un dzejnieks, arī es no viņiem mācos veidot atskaņas, jo veids, kā viņi to dara, mani pārsteidz! Hiphopa sacerētāji tās atrod vārdiem, kuriem šķietami nav atskaņu.

Protams, ka tekstos tiek vairāk runāts par dažādām sabiedrības problēmām, un, lai pateiktu, ka algas pārāk mazas, priekšnieks nekam nederīgs un tā tālāk, ir jāprot savirknēt vārdus diezgan meistarīgi.

Fonētiskajam tekstam jāiet kopā ar ritmu, bet hip-hop žanrā tieši ritmā izrunājot vārdu nedaudz citādi, nekā esam ieraduši, tiek arī atrastas jaunas atskaņas.”

Guntars Račs secina, ka hiphops Latvijā strauji ir iegājis jomā, par kuru iepriekš varēja šaubīties, ka tā tik veikli būs sasniedzama, – runa ir par uzstāšanos dzīvajā.

“Es esmu vecās skolas piekritējs saistībā ar to, kā jādarbojas uz skatuves: man uz tās ir nepieciešamas bungas, arī citi instrumenti un atribūti, bet te – iznāk viens pats hip-hop mākslinieks (vai arī kopā ar dīdžeju), un publika ir sajūsmā. Lai arī kā tas darbojas, jāatzīst, ka diezgan ekonomiski.

Hiphopa mākslinieki bieži vien mēdz arī palamājas, bet publika tieši to gaida un priecājas.

Šīs auditorijas daļa noteikti ir palielinājusies, jo redzam, ka šie mākslinieki organizē koncertus lielajās zālēs, dodas koncerttūrēs, ir neiztrūkstoši vasaras festivālu dalībnieki,” novērojis mūziķis.

Arīdzan tādiem šodienas hiphopa grandiem kā Ozolam un Gustavo savulaik vajadzēja sevi pierādīt, un, kad tas ar uzviju tika izdarīts, abi reperi ir populāri arī šodien. Bet nekas nestāv uz vietas.

“Gaidām uzlecam jaunas zvaigznes,” konkretizē Guntars Račs. “Varbūt grūti Fiņķi nosaukt par tipisku hiphopa mākslinieku, bet jāatzīst, ka viņš ir dabūjis gatavus vairākus meistarīgus gabalus. Nenoliedzami, popsīgākajā un populārākajā no tiem – “Raķešu zinātnē” – sava nozīme ir arī Patrishai. Lieliski redzēt, ka reperis ansis nesen ar bītmeikeru projektu “Netīrās cilpas” ieguva Latvijas Mūzikas ierakstu gada balvu “Zelta mikrofons” kategorijā “Hip-hop albums”.”

Guntars Račs rezumē: “Mēs šajā laikā visi kopā piedzīvojam, kā hiphops sevī miksē visus mūzikas žanrus, un šeit varam sadzirdēt gan popu, gan roku – hiphops to visu spēj izmantot sev par labu. Radio noteikti būtu sava veida atspēriena punkts, kur jaunajiem pieteikt sevi un varbūt pat sasniegt klausītāju miljonus arī ārpus Latvijas robežām.”

Nepalaid garām!

Uz augšu