Balsu okeāns vienā cilvēkā. “Hanzas peronā” uzstāsies amerikāņu mūziķe Meredita Monka

Miks Magone
, kultūrtelpa "Hanzas perons" / festivāls "Zemlika"
CopyDraugiem X Whatsapp
Foto: Christine Alicino

Ceturtdien, 9. maijā Rīgā, kultūrtelpā “Hanzas perons” pirmoreiz Latvijā ar koncertvakaru “Uzvedība divatā” (Duet Behavior) viesosies viena no mūslaiku ievērojamākajām un ietekmīgākajām māksliniecēm Meredita Monka (Meredith Monk) un sitaminstrumentālists Džons Holenbeks (John Hollenbeck).

“Uzvedība divatā” ir veidota kā vakars ar mākslinieci un viņas mūziku tādā pietuvinājumā kā nekad iepriekš. Savstarpēji sarunājoties, ilggadējie draugi un kolēģi Monka un improvizēs par vairāk nekā pusgadsimtu aptverošo autores radošo biogrāfiju. Sarunā satiksies Monkas neatkārtojamā vokāla maģija un Holenbeka inovatīvā un līdz augstākajai meistarībai izkoptā sitaminstrumentu spēle, kas radīs iepriekš nedzirdētas ikonisko skaņdarbu versijas.

Iespējams, kaut kas joprojām īsts un patiess ir tādos mākslinieku radošā mūža raksturojumos kā “dzīvā leģenda”, “aizsācējs”, “kulta mākslinieks” un tamlīdzīgi. Bet tad ne mazāk īsts un patiess ir filozofa un melomāna Ilmāra Šlāpina savulaik strupi izteiktais apgalvojums presē, rakstot par kādu no Mereditas Monkas albumiem:

“Ja jums šķiet, ka esat šo dziedāšanas tehniku jau dzirdējuši, tad ziniet – Keita Buša, Diamanda Galasa, Lorija Andersone, Bjorka un daudzi citi to iemācījas no Mereditas Monkas.”

Patiesi, mākslinieces mantojumu dala virkne dažādu paaudžu un pēdējo desmitgažu spilgtāko personību avangarda un arī populārajā kultūrā. Komponiste, dziedātāja, režisore, horeogrāfe, filmu autore, operas, muzikālā teātra, video un instalāciju veidotāja Meredita Monka ir neapšaubāma autoritāte pēckara avangarda mākslā un tādu disciplīnu kā “paplašinātās balss tehnikas” un “starpdisciplinārā performance” aizsācēja.

ASV prezidents Baraks Obama pasniedz Nacionālo Mākslu medaļu mūziķei Meriditai Monkai. 2015. gada septembris, Baltais nams, Vašingtona. 
ASV prezidents Baraks Obama pasniedz Nacionālo Mākslu medaļu mūziķei Meriditai Monkai. 2015. gada septembris, Baltais nams, Vašingtona. Foto: SCANPIX/REUTERS

Līdzās cienītāju un kolēģu cieņai un apbrīnai, Māksliniece var rindot arī trīs no augstākajiem novērtējumiem balvu veidolā, kurus Amerikas Savienotajās Valstīs var saņemt dzīvs mākslinieks. Un sasniegumu uzskaitījums tik drīz nebeigtos. Bet varbūt daudz būtiskāks ir cits secinājums, kuru jau pieminētais filozofs izteicis citos apstākļos, bet joprojām domājot par Mereditu Monku:

“Viņa pieder tai īpatnējai Ņujorkas intelektuāļu un mākslinieku ģintij, kas nes sevī vairākas kopīgas iezīmes, neskatoties uz piederību kādam noteiktam žanram, virzienam, modei, grupai vai laikmetam. Viena no šīm iezīmēm ir pārliecība par mākslinieka tiesībām uz pilnīgu brīvību. Otra – absolūts individuālisms.”

Dzimusi Ņujorkā 1942. gadā, Monka studējusi Sāras Lorensas koledžā, un 60. gadu sākumā sāka savu balss izpētes ceļu. Tas viņu reizē gan veda pie tobrīd pilsētā aktīvās mākslas dzīves un dažādām kopienām, gan noturēja atstatus, jo mūzikā, performancēs, filmās un citās mākslas akcijās Meredita Monka allaž visu cenšas darīt pati.

Meridita Monka uzstājas Linkolna centrā Ņujorkā, 2008. gadā. 
Meridita Monka uzstājas Linkolna centrā Ņujorkā, 2008. gadā. Foto: SCANPIX/REUTERS

Māksliniece ilgstoši galveno uzmanību ir veltījusi tieši vokāliem darbiem bez pavadījuma. Vai, ja nu tomēr pavadījums ticis izvēlēts, tie visbiežāk ir taustiņinstrumenti. Rīgā gaidāmajā koncertvakarā Monka uzstāsies kopā ar Džonu Holenbeku – ilggadēju partneri mūzikā un domubiedru, kurš, kopš ierašanās Ņujorkā pirms vairākām desmitgadēm, kļuvis par atzītu vietējās džeza skatuves dalībnieku un pieprasītu sitaminstrumentālistu dažādos projektos.

“Viņas neatkārtojamā ululēšana un buršanās, reibinošie līkloči, iekritieni, kliedzieni un cita bezvārdu akrobātika – tas viss izklausās tik dabiski, uzmanību piesaistoši un svarīgi,” izteicies pazīstamais britu mūzikas apskatnieks un esejists Toms Sērviss (Tom Service). Pavisam citā sarunā Māksliniece to kā papildinot atbildējusi:

“Kad esmu uz skatuves, jūtos ļoti atvērta mirklim. Turklāt, ja uz skatuves atrodos viena, mēģinu pārtapt it kā par tādu šķidrumu, kurš plūst visos virzienos, atvērts jebkuram pagriezienam, pavērsienam.

Mūsu kultūras telpa māca jebkuru pieredzi izstāstīt vārdos un tieši tā mēs nevis piedzīvojam, bet attālināmies no patiesas pieredzes. Tieši šī iemesla pēc savā mūzikā mēģinu makslimāli izvairīties no vārdiem, lai prāts nokļūtu pilnīgi tam neierastā stāvoklī.

Lai izejot pēc koncerta ārā, varbūt varētu ieraudzīt kādu ikdienišķu elementu funkcionējam pavisam savādāk.”

Sitaminstrumentālists Džons Holenbeks.
Sitaminstrumentālists Džons Holenbeks. Foto: Lukas Bec

Jau minēts, ka šogad augustā apritēs pieci gadi, kopš “Hanzas perons” vēris durvis pēc vērienīgās rekonstrukcijas 2019. gada vasarā. Lai atzīmētu šo, no vienas puses – gana īso mēroto ceļu, bet, no otras, veroties tālumā, kurp “stiepjas sliedes no Perona”, līdz augusta nogalei gaidāmi vairāki spilgti kultūras un mākslas notikumi. Arī šis – abu mākslinieku-leģendu pirmā viesošanās Latvijā!

Biļetes uz Mereditas Monkas un Džona Holenbeka koncertvakaru “Uzvedība divatā” kultūras telpā “Hanzas perons” nopērkamas “Biļešu Paradīzes” tirdzniecības tīklā.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu