4. un 5. oktobrī kultūras ēkā “Hanzas Perons” Rīgā notiks eksperimentālās mūzikas festivāls “Skaņu mežs 2024”. Papildus iepriekš izziņotajiem māksliniekiem programmai pievienots arī Ņujorkas noizpanka (noise punk) duets “Deli Girls”, poļu bītmeikeris “2K88”, skaļuma robežu pārbaudītājs Niks Kleins (Nick Klein), lietuviešu tumšās elektronikas mākslinieks “Undveld” un vācu-filipīniešu skaņu un performanču māksliniece Tintina Patrone (Tintin Patrone).
Mežā ienāk jauni zvēri. "Skaņu mežs" iepazīstina ar jauniem festivāla viesiem
“Deli Girls” (mūziķu uzstāšanās 5. oktobrī) ir haotisks, emocionāli pārsātināts noizpanka projekts ar deju un metāla mūzikas elementiem. Tā nemainīgā dalībniece ir vokāliste Denija Orlovska (Danny Orlowski), kas grupas ietvaros sadarbojas ar rotējošu dīdžeju un producentu klāstu, no kuriem visilgākā sadarbība izveidojusies ar Ņujorkā bāzēto dīdžeju un producentu Hatechild. Abus apvieno kvīru un autsaideru vērtības, un mākslinieki savai biogrāfijai piebilst:
“Nost ar policiju, cietumiem un imigrācijas kontroli!”
“Pēdējo gadu laikā duets “Deli Girls” ir uzņēmies vadību Ņujorkas aizraujošajā noiza scēnā,” raksta medijs “Resident Advisor”. Šis statuss saglabājies jau no 2018. gada, kad žurnāls “PW-Magazine” konstatēja, ka Bruklinas pagrīdes mūzikas subkultūra sastapusies ar grūtiem laikiem koncerttelpu trūkuma dēļ, tomēr grupa “Deli Girls” šajā periodā kļuvusi par “enkuru” visai scēnai, kas šobrīd tikai plaukst un zeļ.
Jāpiebilst, ka noiza mūzika (noise music) koncentrējas uz visdažādāko skaņu nemuzikālu izmantošanu, attālinoties no konvencionāli atskaņojamas un uztveramas mūzikas.
Mūzikas apskatniecības portāls “Pitchfork” “Deli Girls” debijas albumu I Don’t Know How to be Happy raksturojis kā “niknu atriebes vēstījumu”.
“Bruklinas panku pasākumi nav gluži pazīstami ar dejām, taču “Deli Girls” pārstāvētajā andergraunda nišā iekļuvušie ķermeņi sāk kustēties,”
piebilst medijs.
Visbeidzot, medijs “The Fader” radis asprātīgu skaidrojumu “Deli Girls” atvērtībai pat mūzikas formām, kas dažiem atgādinās bērnību, bet citiem – gluži vienkārši liksies bezgaumīgas: “Līdzīgi kā labākie lielveikalu pop-panka vai ņūmetāla darbi, “Deli Girls” mūzika jums atgādina, kā ir justies neuzvaramiem.”
Poļu bītmeikeris “2K88” (uzstāšanās festivālā 4. oktobrī) nonācis “Skaņu meža” redzeslokā, pateicoties dalībai festivāla līdzdibinātajai novatoriskās mūzikas platformai SHAPE+.
Mūziķi dalībai platformā pieteica poļu festivāls “Unsound”, kas reizē ir arī atbildīgs par viņa soloalbuma Shame publicēšanu 28. jūnijā. “2K88” ir producents, skaņu inženieris un grafiskais dizaineris, kas uzauga deviņdesmitajos un bērnībā aizrāvās ar tā laika ikoniskajiem hip-hopa ierakstiem.
Viņa darbības sfēra mērāma no ārpusžanru eksperimentālās elektronikas līdz pagrīdes repam (ar projektu "Syny" un reperi MC Włodi), noslēdzot ar Polijas mūzikas topus iekarojošu avant-popu (kopā ar dziedātāju Brodku). Albums Shame un tam piesaistītā koncertprogramma ir uzskatāma par “2K88” definitīvo vizītkarti.
Skaņu mākslinieki un mūziķi Niks Kleins un Tintina Patrone festivāla pirmajā vakarā – 4. oktobrī – prezentēs jaundarbus, kas pasūtīti Eiropas Savienības un Kultūras ministrijas atbalstītā skaņu mākslas projekta “tekhnē” ietvaros. Pēc šo mākslinieku priekšnesumiem “Hanzas Peronā” divu dienu garumā būs aplūkojamas skaņu mākslas instalācijas.
Tintina Patrone (Tintin Patrone, uzstāšanās 4. oktobrī) ir vācu-filipīniešu skaņu un performanču māksliniece, kura aizraujas ar mākslas, skaņas un eksperimentālu izteiksmes formu sapludināšanu. Viņas radošās darbības fokuss ir mūzikas vizuālie aspekti, atainojot personisko un sociālo eksistenci.
Savā mūzikā iesaistot robotus un mākslīgo intelektu, Patrone izaicina iepriekš iedibinātos priekšstatus par cilvēka subjektivitāti un fizisko stāvokli. Izmantojot, piemēram, trombonu un modulācijas ierīces, viņa veido skaņu ainavas ar noturīgiem toņiem, aicinot klausītājus pievienoties kontemplatīvā atmosfērā.
Niks Kleins (Nick Klein, 4. oktobris) tiecas utilizēt enerģiju, kas rodas skaņas un vizuālās mākslas mijiedarbībā, reizēm pievēršoties šī procesa sociālajam potenciālam. Tāpat Kleinam tīk troksnis, ēdiena gatavošana, socializēšanās fiziskajā pasaulē; ieraksti, bāri, sintezatori un komēdija. Šobrīd mākslinieks dzīvo Berlīnē. Tiek minēts, ka viņa darbos skaļums tiek uzlūkots un uzsvērts kā mākslinieciska izpausmes forma.
“Nika Kleina ierakstu viscerālo dabu nav iespējams viegli atdarināt,” raksta “Miami New Times”, turpinot: “Tas notiek, pateicoties viņa darbam ar tekstūru, skaļumu un ieraksta metodēm: Kleina rokās medijs izmaina materiālu.”
Festivālu “Skaņu mežs’2024” 5. oktobrī noslēgs lietuviešu tumšās elektroniskās mūzikas projekts “Undveld”, kura daiļradē saskatāmi ambientās un trokšņu mūzikas elementi, kā arī tehno un industriālā mūzika.
“Undveld” mūzika tikusi publicēta virknē Lietuvas pagrīdes mūzikas izdevniecību, tostarp static motion, kas fokusējas uz drone mūziku (eksperimentālās mūzikas apakšžanru, kas koncentrējas uz ilgstoši noturīgām, sporādiski mainīgām skaņkopām) un eksperimentālo tehno; Amulet of Tears, kas kūrē savas publikācijas vairāk pēc noskaņas, nevis žanriskiem apsvērumiem, kā arī Male Activity un offworldcolonies ltd.
“Undveld” diskogrāfija kalpo par daudzpusīgu ieskatu Lietuvas eksperimentālajā elektroniskajā mūzikā, un demonstrē projekta estētisko mērogu no minimālistiskas un meditatīvas mūzikas līdz saspringtai un abrazīvai noskaņai.
Festivālu “Skaņu mežs” atbalsta Valsts kultūrkapitāla fonds, Rīgas dome, Kultūras ministrija, Gētes institūts Latvijā, Nordic Culture Point, fonds Trust for Mutual Understanding un Valmiermuižas alus.
“Skaņu mežs” ir dalībnieks novatoriskajai mūzikai veltītajā platformā “SHAPE+” un projektā “tekhnē” – abus atbalsta Eiropas Savienība. Platformu SHAPE+ tagad atbalsta arī Pro Helvetia.
Divu dienu biļetes uz festivālu nopērkamas vietnē www.bilesuserviss.lv, vairāk informācijas: www.skanumezs.lv.