Šodienas redaktors:
Krista Garanča
Iesūti ziņu!

Nepieradinātība, provokācija, ekstravagance. Daugavpilī būs skatāma čehu vizionāra Jana Švankmajera izstāde (1)

Raksta foto
Foto: Bronzescreendream.com

Piektdien, 13. septembrī, atklājot Rotko muzeja rudens sezonu, skatītājiem būs pieejama izstāde “Disegno Interno: Padodies savām apmātībām”, kas veltīta leģendārajam čehu kinorežisoram, māksliniekam Janam Švankmajeram un viņa sievai, māksliniecei Evai Švankmajerovai.

Godinot viņa 90 gadu jubileju un apritot 100 gadiem, kopš mākslā ienācis sirreālisms, Rotko muzejā būs skatāmas Jana Švankmajera filmu un īsfilmu skates, kā arī viņa un sievas, mākslinieces Evas Švankmajerovas oriģināldarbi, kas radīti visā viņu dzīves laikā.  Izstāde Rotko muzejā būs apskatāma līdz 2025. gada 16. februārim.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Izstādē Rotko muzejā daudzveidīgā programmā tiks apskatītas dažādas tēmas, kuras gadu gaitā ir pētījis mākslinieks Jans Švankmajers, atspoguļojot savu unikālo iztēli. Izstāde “Disegno Interno: Padodies savām apmātībām” tiks atklāta īpašā datumā – 13.septembrī jeb Melnajā piektdienā, kas daudziem saistās ar bailēm.

Zīmīgi, bet arī Jana Švankmajera daiļrade ir veidota uz baiļu robežas. Viena no izstādes centrālajām tēmām būs ļaušanās apmātībai, sireālisma manierē pārbaudot, uz ko spējīga ir mūsu psihe, pilnībā neierobežojot savu apziņu.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

“Padodies savām apmātībām. Tā vai citādi nekā labāka tev nav. Apmātības ir bērnības relikvijas. Un tieši bērnības dzīlēs ir atrodami vislielākie dārgumi,”

savu redzējumu atklāj režisors Jans Švankmajers.

No sirreālisma kino līdz mākslas objektiem

Par izstādes atklāšanu Rotko muzejā stāsta tās kurators Aivars Baranovskis:

“Šobrīd, kad visā pasaulē svin sirreālismu un atskatās tajā, kas paveikts šajā mākslas virzienā, tam pievienojas arī Rotko muzejs. Mums ir unikāla iespēja šo nozīmīgo notikumu atzīmēt, godinot vienu no izcilākajiem sirreālisma mākslas pārstāvjiem Janu Švankmajeru, muzeja telpas piepildot ar vēl neredzētiem objektiem gan to formās, gan vēstījumos.”

Aivars Baranovskis piebilst, ka līdz šim Švankmajera darbi izstādīti vērtīgākajās Eiropas mākslas galerijās.

Marka Rotko muzeja izstāžu kurators Aivars Baranovskis piedalās pavasara sezonas izstāžu atklāšanas pasākumā Marka Rotko mākslas centrā 2024. gada 4. martā.
Marka Rotko muzeja izstāžu kurators Aivars Baranovskis piedalās pavasara sezonas izstāžu atklāšanas pasākumā Marka Rotko mākslas centrā 2024. gada 4. martā. Foto: Ivars Soikāns/LETA

Kurators papildina, ka izstādē tiks aptvertas visas radošās jomas, kurās Jans un Eva Švankmajeri darbojušies visā dzīves laikā, neaprobežojoties ar vienu konkrētu mediju.

Izstādē tiks iekļauti grafikas darbi, kolāžas, keramika, instalācijas, brīvās rokas zīmējumi, teksti, objektu māksla un kino.

Raksta foto
Foto: Gask.art

Aivars Baranovskis uzsver, ka Jans Švankmajers vienmēr stingri izvairījies dēvēt sevi par mākslinieku, jo sirreālisms viņa izpratnē nav māksla, bet gan ļaušanās prāta atvērtībai. Tomēr viņš ir viens no visu laiku nozīmīgākajiem sirreālisma kino režisoriem, kura filmas būs skatāmas arī Rotko muzejā.

Kinokritiķe un zinātniece Dita Rietuma.
Kinokritiķe un zinātniece Dita Rietuma. Foto: Zane Bitere/LETA

Par Jana Švankmajera devumu kino industrijā stāsta Nacionālā kino centra vadītāja, Mākslas zinātņu doktore Dita Rietuma: "Mūsdienās sirreālisma tradīcijas nekur nav izzudušas – tās kino iezīmējas kā provokatīvu, šķietami neloģisku parādību apvienojums, konfrontācija, provokācijas efekts, laiktelpas robežu nojaukšana. Jans Švankmajers ir ne tikai sirreālisma klasiķis un unikālu filmu autors, bet arī dzīvs apliecinājums mākslinieka radošai neatkarībai.

Raksta foto
Foto: Gask.art

Sirreālisma kontekstā viņa darbība ir īpaši būtiska, jo valsts, kurā aizsākās mākslinieka radošais mūžs – Čehoslovākija – atradās Padomju Savienības politiskās ietekmes zonā. Arī Čehoslovākijā vara regulēja un reglamentēja savu mākslinieku radošo izteiksmi, mēģinot to iegrožot tā dēvētā sociālistiskā reālisma rāmjos.

Švankmajera domāšana un mākslinieciskā izteiksme nav ietilpināma rāmjos, viņa filmas sakņojas sirreālisma tradīcijā – šim modernisma virziena pārstāvjiem raksturīgajā nepieradinātībā, provokatīvismā, ekstravagancē un absolūtā iekšējā brīvībā."

Viņa piebilst, ka Latvijā Jana Švankmajera darbi ir pazīstami, pateicoties savulaik tik populārajam un nozīmīgajam festivālam "Arsenāls", kurā autora daiļrade tika popularizēta 20. gadsimta un 21. gadsimta mijā.

Rotko muzejā papildus eksponētajiem oriģināldarbiem, kas veidoti Jana Švankmajera filmām, vairākos filmu seansos būs iespēja apskatīt visas režisora veidotās filmas, tai skaitā gan pilnmetrāžas filmas “Alise” (Alice, 1988), “Fausts” (The Faust, 1994), “Baudas sazvērnieki” (Conspirators of pleasure, 1966) un citas, gan īsfilmas no visiem autora radošajiem posmiem.

Izstādē tiks eksponēti arī rekvizīti, kas veidoti šo filmu animācijām, piemēram, Misters Trusis no filmas “Alise”, krucifikss no filmas ”Vājprāts” (Lunacy, 2005) un aina no īsfilmas “Svārsts, bedre un cerība” (The Pendulum, The Pit and Hope, 1983), kā arī simtiem citu darbu, kas veido unikālo Jana un Evas Švankmajeru pasauli.

Jaunās izstāžu sezonas ietvaros skatītājiem tiks piedāvāta plaša pasākumu programma, kas iekļaus gan nodarbības bērniem un pieaugušajiem, gan Jana Švankmajera filmu un īsfilmu skates. Par speciālo kino seansu norises laikiem aicinām sekot līdzi Rotko muzeja mājaslapā un sociālajos tīklos.

Svinot mākslinieka 90. gadu jubileju, arī Rīgas Starptautiskais kino festivāls RIGA IFF veidos režisoram veltītu filmu retrospekciju, kur filmu seansi norisināsies divās nedēļas nogalēs: 19.-20. un 26.-27. oktobrī kinoteātrī “Splendid Palace”.

Izstāde tapusi sadarbībā ar izstāžu producentu Athanor Ltd. Izstādes norisi Rotko muzejā atbalsta Valsts kultūrkapitāla fonds un Daugavpils valstspilsētas pašvaldība.

Nepalaid garām!

Uz augšu