Toms Treibergs: Klausoties jūsu mūziku, man radās sajūta, ka jūs veidojat skaņu asemblāžas, izkārtojat dažādas skaņas dažādās vietās savas mūzikas telpā. Tās šķiet kā apzināti savāktas, kolekcionētas skaņas. Vai jūs kaut ko kolekcionējat – hobija līmenī?
Dženifera Volša: Es vienmēr kaut ko esmu kolekcionējusi. Manī ir kolekcionāres impulss – vai tie būtu kastaņi, kuri krīt no kokiem šajā gadalaikā, vai piezīmes manā bloknotā. Jā, starp citu, kastaņi krītot rada ļoti atšķirīgus trokšņus – tas atkarīgs no viņu smaguma un augstuma, no kura tie krīt… Liela daļa no tā, ko es daru, ir – skatīties, kas notiek man apkārt esošajā pasaulē, paņemu no tās kādu mazu daļiņu vienā vietā, mazu šķipsniņu no kādas citas vietas… Tā ir sava veida kolekcionēšana, jā. Tā es varu mēģināt runāt par pasauli, kurā mēs kopīgi mitināmies.
Piemēram, runājot par jūsu albumu “Vēlīna senās mūzikas antoloģija” (The Late Anthology of Early Music, 2020). Tajā, manuprāt, ir izmantots īpašs sistēmas un kompozīcijas veidošanas paņēmiens. Vai jūs redzat, ka mūzikas vēsture ar tās dažādajām tendencēm kalpo par saistvielu jūsu komponēšanas darbam? Cik lielā mērā komunikācija ar vēsturi ir svarīga jūsu darbā?
Redziet, esmu uzaugusi Eiropas perifērijā, nevis kontinenta centrā, no kurienes it kā nāk šis “dominējošais” kultūras spēks – proti, jums visu laiku tiek teikts, ka dominējošais kultūras spēks ir materiāls, kas ir savākts līdzīga veida mūzikas antoloģijās. Tas ir tas, kas mums ir mācīts mācību grāmatās. Es domāju, neatkarīgi no tā, kādu nozari jūs pārstāvat, bet, kad jūs kaut kam veidojat arhīvu, antoloģiju, vai “labāko paraugu” kompilāciju, jūs veicat noteiktu spriedumu un mēģināt sakārtot pasauli. Interesanti ir tas, ko jūs šajā apkopojumā iekļaujat, un arī tas, ko no tā izslēdzat laukā.