Šodienas redaktors:
Līga Āboma
Iesūti ziņu!

Izmeklēta kamermūzika festivāla "deciBels" koncertā "Melanholija" (1)

Grieķu komponists Dimitris Maronidis.
Grieķu komponists Dimitris Maronidis. Foto: Publicitātes foto

Otrdien, 1. aprīlī plkst. 19.00 Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas (JVLMA) Lielajā zālē JVLMA Mūsdienu mūzikas festivāls "deciBels" aicina uz koncertu "Melanholija", kurā ar izmeklētu kamermūzikas programmu uzstāsies trīs izcili mūziķi, Lielās mūzikas balvas laureāti Herta Hansena (klavieres), Ēriks Kiršfelds (čells) un Sandis Šteinbergs (vijole).

Koncerta programmu veidos gan Eiropas avangarda klasiķu Salvatores Šarīno (Salvatore Sciarrino), Džonatana Hārvija (Jonathan Harvey) un Valentīna Silvestrova (Валенти́н Сильве́стров) opusi, gan mūsu pašu vecmeistara Paula Dambja jaundarbs trio sastāvam.

Līdzās tiem savu īpašo krāsu ienesīs Ērika Ešenvalda un grieķu komponista Dimitra Maronida elektroakustiskie skaņdarbi. Paaudžu tilts tiks mests arī uz visjaunāko komponistu mūziku ar jaundarbu klavierēm solo, ko sacerējusi JVLMA kompozīcijas katedras studente Marina Anna Timofejeva.

Komponists Pauls Dambis ar saņemto "Lielās mūzikas balvu 2019" kategorijā "Par mūža ieguldījumu" svinīgajā balvu pasniegšanas ceremonijā Latvijas Nacionālajā operā un baletā.
Komponists Pauls Dambis ar saņemto "Lielās mūzikas balvu 2019" kategorijā "Par mūža ieguldījumu" svinīgajā balvu pasniegšanas ceremonijā Latvijas Nacionālajā operā un baletā. Foto: Paula Čurkste/LETA

Dambis ir latviešu kamermūzikas dārgumu kalējs un smalkmehāniķis, un viņa jaundarbs ir notikums Latvijas mūzikas dzīvē jau pats par sevi. Sevi pārliecinoši piesaka arī jaunā komponiste Timofejeva, kura šobrīd studē JVLMA Kompozīcijas nodaļā pie komponista un diriģenta, profesora Andra Vecumnieka.

Rakstot šo jaundarbu klavierēm solo, kuram dots nosaukums "Energy", autore ir domājusi par enerģijas kustību kā pastāvīgu, dinamisku procesu, ko skaņdarbā pieredzēsim kā ātru punktu jeb skaņu pārvietošanos, kuras tomēr saista kāds neredzams magnētisms.

Itāļu komponists Salvatore Šarīno.
Itāļu komponists Salvatore Šarīno. Foto: London Sinfonietta

Jau agrā jaunībā uztverts par vienu no itāļu avangarda līderiem, mūsdienu laikmetīgās mūzikas dižgars Salvatores Šarīno radījis savu, ne ar ko nesajaucamu mūzikas valodu, kurā bieži dominē pieklusināta dinamika, taču katrs notikums šķiet spriedzes piesātināts, līdzīgi kā "no attāluma vērots vulkāna izvirdums", kā to reiz raksturojis pats komponists.

Viņa skaņdarbs "Melencolia I" čellam un klavierēm ar savu meditatīvo, apcerīgo un vienlaikus viscaur jūtīgo emocionālo afektu definē melanholiju kā estētisku emociju, caur kuras prizmu varam ieslīgt arī ukraiņu komponista Valentīna Silvestrova trauslajā skaņu ainavā čella miniatūrā "Waltz of the Alpine Bells", vai ievērojamā britu modernista, budisma filosofijas iedvesmotā Džonatana Hārvija diptiha "Dialogue and Song" kontemplatīvajā dziesmas plūdumā.

Akustisko instrumentu radīto skaņas telpu paplašinās divi opusi ar elektroniku, kas abi iesaistās poētiskā sarunā ar kādu tekstu, kas bijis šo darbu iedvesmas impulss. Ērika Ešenvalda "Pēdējās vēstules" čellam un elektronikai citē pēdējo vēstuļu rindas, kuru autori bijuši karavīri un dabas pētnieki, kas zināja, ka mājās atgriezties vairs nespēs.

Komponists Ēriks Ešenvalds.
Komponists Ēriks Ešenvalds. Foto: Oskars Artūrs Upenieks

Elektroniskās ambiences ieskauts, čellists kā medijs iemieso sevī gan vēstules rakstīšanas, gan lasīšanas brīdi – ar lociņu čirkstinot stīgu tā, it kā zīmulis švīkstētu uz raupjā papīra, un tikmēr arī čukst uzrakstīto, it kā būtu vēstules adresāts.

Savukārt Dimitra Maronida "À l'état fissuré" (In a State of Cracking) klavieru trio ar elektroniku atsaucas uz Aleksandrosa Droseltisa dzejoļa "Pravietiskais putns" pēdējām rindām: "Kas ieplīst, tas kļūst skaists." Čakonas (senas spāņu dejas) formā rakstītajā skaņdarbā šī ieplīšanas skaņa atgriežas atkal un atkal, uzburot skaņu pasauli, kurā katrs muzikālais žests veidots no maziem plaisu un šķembu fragmentiem.

Pianiste Herta Hansena.
Pianiste Herta Hansena. Foto: Publicitātes foto

Un, kā jau minēts – tas viss izcilu kamermūziķu sniegumā. Pianiste Herta Hansena savā karjerā muzicējusi kopā ar virkni dziedātāju, mūziķu un kameransambļu, regulāri uzstājoties gan Latvijā, gan ārpus tās robežām.

Čellists Ēriks Kiršfelds.
Čellists Ēriks Kiršfelds. Foto: liepajniekiem.lv

Mākslinieciskā sadarbība ar čellistu, ilggadēju kamerorķestra "Kremerata Baltica" un tagad arī Liepājas Simfoniskā orķestra čellu grupas koncertmeistaru Ēriku Kiršfeldu un Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra (iepriekš arī "Kremerata Baltica") I vijoļu grupas koncertmeistaru Sandi Šteinbergu turpinās jau vairāku gadu ritējumā. Visi mūziķi saņēmuši valsts augstāko apbalvojumu mūzikā – Lielo mūzikas balvu – par izcilu darbu ansamblī.

Vakaru vadīs un ar mūziķiem sarunāsies komponists Ernests Valts Circenis.
Koncerta gaismu scenogrāfijas mākslinieki – Ivars Vācers un Aija Ķibere.
Programma:
⁠Salvatore Šarīno "Melencolia I" čellam un klavierēm
Valentīns Silvestrovs "Waltz of the Alpine Bells" čellam solo
⁠Marina Anna Timofejeva "Energy" klavierēm solo (PIRMATSKAŅOJUMS)
⁠Pauls Dambis "Trio nr. 2" vijolei, čellam, klavierēm (PIRMATSKAŅOJUMS)
⁠Džonatans Hārvijs "Dialogue and Song" čellam un klavierēm
Ēriks Ešenvalds "Pēdējās vēstules" čellam un elektronikai
⁠Dimitris Maronidis "À l'etat fissuré" vijolei, čellam, klavierēm un elektronikai.
Komentāri (1)

Nepalaid garām!

Uz augšu