Šodienas redaktors:
Līga Āboma
Iesūti ziņu!

Daudzi iet baznīcā, bet ne visi taps pestīti. Kas ir piētisms un kāda ir tā nozīme Latvijas vēsturē

"Platais un šaurais ceļš" - populārs didaktisko gleznu motīvs piētisma sekotāju vidū. Tiem mēdza būt autori, kas sastāda gleznas pamācošo saturu (šajā gadījumā tā ir Šarlote Reihlena), savukārt mākslinieks veic uzrakstītā iedzīvināšanu krāsās un veidolos (Pauls Bekmans). 1866. gada darbs.
"Platais un šaurais ceļš" - populārs didaktisko gleznu motīvs piētisma sekotāju vidū. Tiem mēdza būt autori, kas sastāda gleznas pamācošo saturu (šajā gadījumā tā ir Šarlote Reihlena), savukārt mākslinieks veic uzrakstītā iedzīvināšanu krāsās un veidolos (Pauls Bekmans). 1866. gada darbs. Foto: Wikimedia Commons/www.luziusschneider.com

Pirmdien, 14. aprīlī Latvijas Nacionālajā bibliotēkā norisinājās LNB Zinātnisko rakstu 13. sējuma "Piētisms Baltijas vēsturē – pētnieciskas aktualitātes un detaļpētījumi (17.-20. gs.)" atklāšana. Kaut arī Baltija ir ļoti būtisks piētisma izplatības un darbības reģions, starptautiskajā pētniecībā tā aizvien tiek pieminēta ļoti fragmentāri. Šim krājumam nu ir visas iespējas šo situāciju mainīt.

Piētisms kā teoloģisks un idejvēsturisks koncepts un sociālā kustība skāra teju visas dzīves jomas 18. gadsimta Baltijas reģionā – literatūras radīšanu, izglītību, baznīcas prakses, grāmatu, pat zāļu tirdzniecību un cilvēku migrāciju. Tādēļ šī fenomena analīze no pētniekiem pieprasa īpašu erudīciju un orientēšanos sabiedrības garīgo un saimniecisko centienu vēsturē, savukārt pētījumu rezultāti varētu izrādīties teju vai jaunas pasaules atklāšana ne tikai šo tēmu mazāk skārušiem akadēmiķiem, bet ikvienam humanitārajās nozarēs ieinteresētam lasītājam.

Raksta foto
Foto: Kristians Luhaers

Piētisma ideoloģiskā izaugsme un tālāka attīstība Baltijā iesākas ar 17. gadsimta otro pusi. Luteriskās baznīcas iekšienē dzimušās reformu kustības galvenais mērķis bija dziļa baznīcas un sabiedrības pārveide: piemēram, cilvēkiem pašiem tika dota iespēja nonākt pie ticības un sevis pilnveides bez formālas mācītāju aizbildnības.

Raksta foto
Foto: Kristians Luhaers

Kā to Zinātnisko rakstu krājuma ievadā uzver ģermāniste, literatūrzinātniece un filozofijas doktore starpkultūru ģermānistikas studijās Beata Paškevica un vēstures profesors Holgers Caunšteks (Vācija), piētismā postulētā sirdsdievbijība satricināja konfesionālo hierarhisko struktūru nevis varas un politisku apsvērumu dēļ, bet gan tiecībā pēc individuālas dievbijības, kura nenovēršami sekmēja personas pašapziņu un savas pieredzes dziļi personīgu izjūtu.

Vidzemē un Igaunijā piētisma idejas izplatījās gan ar Halles piētisma (Augusts Hermanis Franke), gan ar Hernhūtes brāļu draudzes (Nikolauss Ludvigs fon Cincendorfs) starpniecību. Abi piētisma virzieni nosaukti Vācijas Saksijas pilsētu vārdos un abi vienlīdz spēcīgi ietekmēja gan savu, gan Baltijas reģiona kultūras, sociālo un baznīcas vēsturi.

Skulptora Alfrēda Raihela darinātais Brāļu draudžu (hernhūtiešu) bīskapa, teologa-autodidakta Nikolausa Ludviga fon Cincendorfa (Nikolaus Ludwig von Zinzendorf, 1700-1760) piemineklis Hernhūtē.
Skulptora Alfrēda Raihela darinātais Brāļu draudžu (hernhūtiešu) bīskapa, teologa-autodidakta Nikolausa Ludviga fon Cincendorfa (Nikolaus Ludwig von Zinzendorf, 1700-1760) piemineklis Hernhūtē. Foto: Wikimedia Commons

Aplūkojot piētismu kā apgaismības pretmetu (un vienlaikus arī kopsaucēju) un ņemot vērā tā nozīmi sociālu reformu istenošanā, priekšplānā izvirzās vācu luterāņu garīdznieka, filantropa un teologa Augusta Hermaņa Frankes (August Hermann Francke, 1663-1727) dibinātās izglītības iestādes, kurām bija milzīga nozīme izglītības attīstībā, sociālajā aprūpē, grāmatu iespiešanā un daudzās citās jomās.

Komentāri

Nepalaid garām!

Uz augšu