Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Pieci košākie ainavisti Latvijas mākslā

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Tukuma muzejs

Košo Latvijas dabas pavasara krāsu gaidās un atskatoties uz izcilā ainavista Alekseja Naumova kolorīto izstādi Latvijas Nacionālajā Mākslas muzejā (LNMM), ielūkosimies vēl dažu Latvijas otas meistaru darbos, kuri labprāt savā paletē, atainojot Latviju, izmanto košas, spilgtas krāsas. Protams, viss sācies ar mūsu ainavas lielmeistaru Vilhelmu Purvīti, taču gan viņš, gan vairāki viņa sekotāji, piemēram, Ārijs Skride, labprātāk izvēlējās mērenākas, impresionistiskākas noskaņas. Savukārt šie rakstā minētie mākslinieki spēruši soli pretī košākām un spilgtākām glezniecības notīm. Atgādinām, ka vairākās mākslas galerijās šos darbus iespējams iegādāties. Tā noteikti ir laba investīcija nākotnē.

 
Harija Veldres darbs
Harija Veldres darbs Foto: TVNET

Harijs Veldre (1927 - 1999)

Harijs Veldre visu sava talanta spēku ziedojis tieši ainavas žanra attīstībai. Viņa košās ainavas nav iespējams sajaukt ne ar vienu citu. Veldri īpaši saistīja pavasaris ar kūstoša sniega, brūnganas zemes, koku gaišo un tumšo toņu kontrastiem.

Katru gleznu veidojis pēc rūpīgām studijām.

Pievēršoties rudens un pavasara ainavai, mākslinieks tuvojas tam Latvijas dabas aspektam, ko izkopis Vilhelms Purvītis, savukārt zaļpelēkie un brūnpelēkie toņi viņa paletē norāda uz zināmu tuvību ar Valdi Kalnrozi.

Harija Veldres darbi šeit

 
Fragments no Rūdolfa Piņņa gleznas "Mežs"
Fragments no Rūdolfa Piņņa gleznas "Mežs" Foto: www.birkenfelds.lv

Rūdolfs Pinnis (1902–1992)

Daudzus gadus strādājis Parīzē, lubānietis Rūdolfs Pinnis uzskatāms par vienu no glezniecības vecmeistariem. No 1919. gada līdz 1920. gadam glezniecību Pinnis apguvis Valdemāra Tones studijā, 1921. gadā sācis studijas Mākslas akadēmijā, taču būtiska loma viņa rokraksta izveidē bija 20. gadsimta sākuma Parīzes avangarda skolas ietekmei. Francijā autors pavadījis laika posmu no 1929. gada līdz 1935. gadam, kur apmeklēja privāto akadēmiju «Academie de la Grande Schaumiere».

Piņņa mākslinieciskajā sniegumā sabalsojas ekspresija un spilgta krāsu palete, kas īpaši jūtama viņa Latvijas meža tēlos.

 
Herberta Siliņa darba fragments
Herberta Siliņa darba fragments Foto: Rigasgalerija.com

Herberts Siliņš (1926 - 2001)

Uz latviešu mierīgā tonālās glezniecības fona īpaši krāšņi izceļas gleznotāja Herberta Siliņa darbi. Viņa darbos (ostas, jahtas un piejūras pilsētas) dominē krāsu intensīvie kontrasti.

Siliņš, pats būdams burātājs, īpaši izjuta jūru. Viņa krāsu spēks ir kā panorāmiska un varena simfonija.

 
Fragments no Anša Artuma gleznas "Dārza ainava"
Fragments no Anša Artuma gleznas "Dārza ainava" Foto: www.birkenfelds.lv

Ansis Artums (1908 - 1997)

Ansis Artums, kas absolvējis LMA Purvīša vadīto dabasskatu glezniecības meistardarbnīcu, lielāko sava mūža daļu saistījis ar kluso un gleznaino Tukumu, kaut arī dzimis Rīgā.

Artuma glezniecību raksturo košas un ņirbošas pavasarīgas gleznas, kas vēstī par gaismu, prieku un brīvību.

 
Aleksejs Naumovs (1955)
Aleksejs Naumovs (1955) Foto: publicitātes

Aleksejs Naumovs (1955)

Nesen LNMM eksponētā Alekseja Naumova personālizstāde «Nebeidzamā ainava» apliecināja, ka Naumovs labprāt rotaļājas ar spilgtām, košām krāsām.

«Ir sajūta, ka gleznojot viņš smaida,» par Naumova gleznām izteikusies mākslas eksperte Helēna Demakova.

Gleznotāja Alekseja Naumova personālizstāde "Nebeidzamās ainavas"
Gleznotāja Alekseja Naumova personālizstāde "Nebeidzamās ainavas" Foto: LETA

Nepalaid garām!

Uz augšu