Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Džuditas Ouenas koncertu gaidot... Ieskats dziedātājas albumā

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Pianisti, dziedātāju un komponisti Džūditu Ouenu (Judith Owen) raksturo muzikālās daudzveidība un spēja radīt lielisku mūzikas stilu salikumu. Albums «Somebody’s Child» ir šā salikuma kulminācija – dziedātājas balss un klavieres ir priekšplānā, savukārt dziesmas ir dzīves vinjetes, kas sarakstītas ar domu, ka mēs visi esam «kāda bērni» (mums visiem ir gan vecāki, gan viena planēta). Šis ir albums par mums. Atgādinām, ka jau 24. novembrī šī dziedātāja uzstāsies Vidzemes koncertzālē «Cēsis».

Biļetes uz koncertu bilesuparadize.lv un šeit:

www.bilesuparadize.lv

Džūdita Ouena «Somebody’s Child» («Kāda bērns»)

«Pēc būtības esmu daudzveidīga mūziķe. Tas tādēļ, ka uzaugu ar visu šo mūziku – no operas līdz Frenkam Sinatram, no Džonijas Mičelas līdz Stīvijam Vonderam, un arī visu to, kas ir pa vidu,» stāsta Džūdita.

Lai gan 2014. gadā izlaistais albums «Ebb & Flow» bija ļoti personīgs un būtībā tika uzrakstīts kā mīlas vēstule Holivudā esošajam Laurela kanjonam (Laurel Canyon), «Somebody’s Child» ir spējas pārmaiņas no konfesionāla uz vērojošu stāstījumu. Lai radītu jaunu un dinamisku skanējumu, albuma tapšanā tika iesaistīts Losandželosas sesiju mūziķu krējums – basģitārists Līlends Sklars (Leland Sklar), ģitārists Vadijs Vočels (Waddy Watchel) un bundzinieks Rasels Kankels (Russell Kunkel), kuri sadarbojās ar britu mūziķiem – izcilo perkusionistu Pedro Segundo un virtuozo čellisti Gabrielu Svalovu (Gabriella Swallow).

«Tā ir britiem ļoti raksturīga īpašība – visus muzikālos stilus apvienot vienā. Tā ir klasika. Tā ir popmūzika. Tur ir džezs. Tur ir ritmblūzs. Un arī rokmūzika,» uzsver Džūdita; to var dzirdēt ornamentālajā, pastorālajā un melanholiskajā dziesmā «No More Goodbyes» un arī strupajā un džeziskajā rokdziesmā «We Give In».

Pirmā dziesma, pēc kuras ir nosaukts albums, ir smalki ietērpta stīgu kvarteta skaņās. Dziesma «Somebody’s Child» ir «albuma sirds. Tā nosaka toni, tā izsaka albuma mērķi. Es biju Ņujorkā ziemas vidū un redzēju jaunu, skaistu sievieti, kas bija stāvoklī, aptuveni devītajā mēnesī, un viņa basām kājām stāvēja sniegā, tērpusies atkritumu maisā. Tas bija viss, kas viņai piederēja, – liels vēders un šis īpašais stāvoklis. Es šķērsoju ielu un vienlaicīgi ar citiem gājējiem mēģināju izvairīties no viņas, taču tad iedomājos, ka «viņa ir kāda bērns un, ja mana dzīve būtu bijusi citādāka, es varētu atrasties viņas vietā. Vai jebkurš no mums varētu atrasties viņas vietā!» Mēs esam ļoti atrauti no cilvēcīguma, un šis albums ir par cilvēcīguma atklāšanu sevī, par to, lai mēs patiesi saredzētu mums apkārt notiekošo, kaut vai uz brīdi aizmirstot mūsu pastāvīgo noliegumu.»

«Somebody’s Child»
«Somebody’s Child» Foto: Publicitātes foto

Vēl nesen dziedātājas precīzās novērošanas spējas tika vērstas uz viņas iekšējo pasauli, jo viņa koncentrējās uz savām jūtām. «Es sarakstīju albumu «Ebb & Flow» tieši pēc mana tēva nāves,» skaidro dziedātāja, atsaucoties uz faktu, ka viņas tēvs bija operas dziedātājs, kas viņas dzīvē bija ļoti nozīmīgs cilvēks. «Daudz vēlāk es sarakstīju dziesmu «No More Goodbyes» par to, ko mums atzīt ir visgrūtāk, – par to, ka atvadās ir atvieglojums, ka mēs vēlamies, lai sāpes beigtos.» Lai gan tas izklausās nopietni,

Džūdita uzsver, ka «albums ir vairāk par dzīvi un dzīvesprieku.»

«Dziesma «Mystery» ir visatklātākā mīlas dziesma, ko es jebkad esmu uzrakstījusi. Tas, kā mēs atrodam mīlestību, jau vien ir grūti izskaidrojams, kā mēs paliekam kopā - ir neizprotami,» viņa līksmi atzīst. «To nevar ieplānot. Pēdējā pantā, kas ir pats svarīgākais, ir rakstīts «It takes patience, it takes time, today we might quarrel, tomorrow we’ll be fine» («Ir vajadzīga pacietība, ir nepieciešams laiks, šodien mēs varam strīdēties, taču rīt jau mums būs labi»); šī ir dziesmas jēga. Tie ir grūtie brīži kopā ar vieglajiem.»

«Es esmu kopā ar kādu, kas neseko romantiskajām tradīcijām,» dziedātāja stāsta par savu partneri Hariju Šīreru (Harry Shearer), kas ir filmējies filmā «Spinal Tap» un ieskaņojis balsi «The Simpsons», «taču esmu kopā ar kādu, kas spēj mani sasmīdināt, kas mani dievina un ar kuru kopā pavadu vislabākos brīžus». Šos privātos novērojumus Džūdita pārvērš universālu patiesību vēstošās dziesmās «Mystery» un «That’s Why I Love My Baby». Dziesmā «That’s Why I Love My Baby» Harijs spēlē kontrabasu. «Es tagad to saprotu. Tas ir tas, ko viņš nedara, kas liek man viņu mīlēt. Ierasto lietu nedarīšana. Šis ir dubultais paņēmiens (bookend technique),» dziedātāja skaidro vienu no saviem iemīļotākajiem dziesmu rakstīšanas paņēmieniem, kad par vienu tēmu tiek sarakstītas divu veidu vārdi.

Šis paņēmiens ir izmantots arī dziesmās «Tell All Your Children» (viscaur retro R&B, nosvērts skaņdarbs ar nelielu Mārvina Geja mūzikas ietekmi) un «I Know Why The Sun Shines» (kuras frazējumu ietekmējis viens no atzītākajiem Sergeja Rahmaņinova skaņdarbiem). Abas dziesmas vēsta par to, ko mēs nodarām planētai (naftas ieguve, hidrauliskā urbšana). «Dažreiz man nākas uzvilkt lielu, nokarenu cepuri, uzlikt uz klavierēm svečturi un izgāzt dusmas!» dziedātāja atzīstas

Džūditai viegli padodas rakstīt dziesmas, kas nosauktas personvārdos – piemēram, brīnišķīgi izstrādātā «Arianne», kura tapa iedvesmojoties no ceļojuma uz Berlīnes mūri; «Josephine» un pirmā singla līdziniece «Send Me A Line» sniedz Džūditas viedokli par sabiedrību, tai skaitā viņu pašu – par «klātbūtnes trūkumu, jo esam pārņemti ar tehnoloģijām».

«Dziesmas ir kā nelielas ziepju operas,» viņa bilst par skaņdarbiem, kurus tik dāsni izgreznojuši izcilie mūziķi.

Džūditas fenomens slēpjas tajā, ka viņa spēj pilnībā pārveidot arī viņai pavisam neraksturīgu dziesmu. Viņa asprātīgi adaptējusi grupas «Deep Purple» rokmūzikas himnu «Smoke On The Water», kā arī britu rokgrupas «Mungo Jerry» neatvairāmo, bezatbildīgo un politnekorekto «In The Summertime». Atmiņā paliek viņas rāmā interpretācija par «Roxy Music» dziesmu «More Than This», kuras izpildījumu atbalsta neviens cits kā dziesmas radītājs Braiens Ferijs (Bryan Ferry). (Patiesībā dziesma tika ierakstīta ar klavierēm Braiena ierakstu studijā Londonā. 2016. gadā un arī šogad Džūdita ir īpašā viešņa Braiena Ferija plašās tūres koncertos.) Vēl albuma Somebody’s Child» kontekstā jāmin Džūditas rotaļīgā roka mūzikla «Hair» adaptācija dziesmā «Acquarius» «Man patīk spēlēties ar tik atklāti nopietniem vārdiem un ievietot tos pilnīgi dažādos muzikālos kontekstos. Es esmu nopietns cilvēks, kuram patīk daudz smieties. Man tas ir nepieciešams.»

Albums izskan ar skaisto, pacilājošo un orķestrēto «The Rain Is Gonna Fall», un dziesmas mērķis ir pretējs šķietamajam. Jā, būs lietus, taču tā ir dzīve – viss būs kārtībā. Lai līst!

Mūziķe atzīst, ka albuma ierakstīšana kopā ar Kankelu, Sklaru un Vočelu, kuri ierakstu studijā ir cītīgi strādājuši kopā ar Kerolu Kingu, Džoniju Mičelu, Džeksonu Braunu un Lauru Niero (Laura Nyro), un došanās tūrē kopā ar sesiju mūziķiem ir bijis «neticami zīmīgs notikums. Es ļoti ilgi gaidīju iespēju strādāt kopā ar saviem muzikālajiem elkiem. Es vēlu apzinājos to, ko vēlos darīt.»

Albums «Somebody’s Child» un tā daudzās noskaņas un nokrāsas, mūsdienīgais skanējums liecina, ka Džūdita Ouena ir uz pareizā ceļa, lai kļūtu par daļu no mūsdienu dziedātāju, komponistu un muzikālo tulku elites. Un tā ir viņas īstā vieta...

Dziesmas

1. Somebody’s Child

2. Send Me A Line

3. Mystery

4. Tell All Your Children

5. We Give In

6. No More Goodbyes

7. Arianne

8. More Than This

9. That’s Why I Love My Baby

10. I Know Why The Sun Shines

11. Josephine

12. Aquarius

13. The Rain Is Gonna Fall

14. Row & Row (bonuss)

15. Shiny Houses (bonuss)

Nepalaid garām!

Uz augšu