Viņš pats represijas nav piedzīvojis. «Man jau tie gad vēl nav tik daudz. Pirms tam jau tie nostāst ir bijuš visād,» viņš piebilst. Pirms pieciem gadiem Andris uzzinājis, ka viņa vecvectēvs ticis nošauts pie Pitraga baznīcas.
«Nezin kāpēc man tēs to nebij ne minējs, ne stāstījs.
Vienkārš bij tāds vecs koferīts augšā uz bēniņiem. Uzgāj tād vecā tēv biogrāfij. Uzgāj to, ka viņš piec gad vecumā bij redzējs, ka kaut kād kazak nošāv sod ekspedīcijā 1905.gadā pie baznīcs man vecvectēv un vēl vien vīriet. Tas man bij tāds šoks,» stāsta Andris, rādot baznīcas virzienā.
Pitraga baznīca, pēc viņa teiktā, ir vienīgā, kura darbojusies nepārtraukti kopš tās celšanas 1902.gadā, arī padomju laikā. Baznīca gan izmantota arī kā pulcēšanās vieta tiem, kuri iesaukti armijā. Tur izmitināti arī aptuveni 200 gūstā saņemti vācu karavīri, kuri bēguši no Sāmsalas un izskaloti Pitragā. «Pirmajā pasauls karā baznīcu sašāv, viņ izdeg. Kaut kad 1926.gadā atjaunoj. Kamēr tā baznīc nebija atjaunot, viņ tur ārā, izdegušajās telpās uz beņķīšiem turēj dievkalpojums. Tur arī tajā draudz mājā…» stāsta Andris. Baznīcā joprojām ik nedēļu pulcējas ap 30 cilvēkiem – aptuveni tikpat, cik ciemā dzīvo, jo cilvēki brauc arī no tuvākās apkārtnes.
Cilvēk meklē klusum un mier
Pie Andra brauc dažādi cilvēki, bet tie nemeklējot tikai atpūtas vietu pie jūras. Andris atceras kādu holandiešu ģimeni, kurā vīrietim bija Parkinsona slimība. Abi bija pārdevuši savu iedzīvi un braukāja apkārt. «Tā viņ te man nodzīvoj kāds trīs, četrs diens. Viņ uz jūr aizgāj vien reiz. Viņ vislaik ārā sēž klusumā. Neviens cilvēks nav. Vien paš pa vis laukum. Viņ sauļojas, las grāmats,» stāsta Andris. Kāds puisis savukārt atbraucis un priecājies, ka klusumā un dabā var spēlēt savu saksofonu. «Viņš baud un vēl nāc prasīt, vai drīkst,» saimnieks nosmej. Viņš piebilst, ka ir, protams, cilvēki, kuri brauc tikai jūras dēļ. Citi vienkārši piestāj, lai pārlaistu nakti.