Skandāli Latvijas modes industrijā nav nekas neierasts. Pēc 26. Rīgas modes nedēļas noslēguma dienas zīmola «Nolo» skates, kurai bija izvēlēts savdabīgs pasniegšanas veids un skatē neiztika bez seksualitātes un agresīvas seksuālas enerģijas, Baltijas Modes federācijas prezidentei Jeļenai Strahovai nākas atbildēt uz Valsts Kultūrkapitāla uzdotajiem jautājumiem par cenzūru modes skatēs. Jeļena savu atbildi sniedza sociālajā tīklā «Facebook», publiskojot vēstuli.
Zīmola «Nolo» seksīgā skate izraisa kārtējo skandālu Latvijas modes industrijā
Te ir mana atbilde (t.sk. arī Ditai Danosai un Valsts Kultūrkapitāla fondam) uz jautājumu, kas šobrīd diskutēts sociālajos tīklos.
VAI RIGA FASHION WEEK MODES SKATĒM IR VAJADZĪGA CENZŪRA?
Vispirms vēlētos pateikt, ka Rīgas modes nedēļa, kas ir neapšaubāmi vadošais modes pasākums Baltijas valstīs, dod iespēju labākajiem modes māksliniekiem paust savu vīziju par to, kā viņi redz nākamās sezonas tendences, un katrs dizainers cenšas izdomāt kaut ko atšķirīgu, kā prezentēt publikai savu kolekciju.
Es respektēju radošus cilvēkus, kuri pierādījuši sevi gan kā mākslinieki, gan arī kā profesionāļi. Es nepieļauju pat domu par to, ka Rīgas modes nedēļas laikā tiktu lietota cenzūra. Mēs dzīvojam demokrātiskā sabiedrībā. Un domāju, ka neviens no mums negribētu atgriezties PSRS laikos.
Baltijas Modes federācija kā RFW organizators organizē pasākumu kopumā, nodrošinot katram dizaineram-dalībniekam iespēju prezentēt savu kolekciju. Saņemtie finansiālie līdzekļi, ieskaitot valsts finansējumu, tiek izmantoti pasākuma organizēšanai kopumā - telpu īres, tehniskā nodrošinājuma, personāla darba apmaksai, vietējā un starptautiskā PR nolūkiem utt. Kā katrs dizainers prezentē savu darbu (kolekciju), ir viņa paša ziņā. Un mēs tajā nejauksimies iekšā.
Aicinām publiku nevērtēt ne atsevišķu skati, ne visu pasākumu kopumā pēc vienas no konteksta izrautas bildes. Turklāt zīmola NOLO modes skates koncepts bija «Good Girls Go Bad». Un sauklis «I don’t date students!» (latviski - «Es nepinos ar studentēm!») bija rakstīts gan uz apģērbiem, gan arī pateikts video īsfilmā skates sākumā. Šajā kontekstā aina ar studenti un profesoru bija attēlota kā protests. Turklāt visa skate tika pasniegta ar ironiju, kā mini izrāde, un tajā piedalījās labi zināmi teātra aktieri.
Mēs bieži vien sūdzamies par to, ka modes skates kļuvušas garlaicīgas un vienveidīgas. Tad kāpēc brīdī, kad mums tiek piedāvāts kaut kas neordinārs un drosmīgs, mūsos iestājas neapmierinātība? Mode nespēj dzīvot bez provokācijas – tā ir viņas dabā, viņas gēna kodā. Mode ir arī mūsdienu mākslas sastāvdaļa, un modes skati vajadzētu uztvert kā šovu, līdzīgi kā teātra izrādi - modes mākslinieka radošo ideju izpausmes veidu.
Pēc pasākuma mēs saņēmām ārkārtīgi daudz pozitīvu atsauksmju gan no vietējiem, gan ārzemju dalībniekiem, viesiem, iepircējiem un medijiem. Tas, ka RFW palīdz dizaineriem attīstīt viņu darbību, ir fakts. Šim mērķim mēs visi strādājam.
P.S. Atgādinājums tiem, kuri aizmirsa, kas ir cenzūra. Citāts no Vikipēdijas: «Cenzūra ir varas izmantošana, lai kontrolētu vai ierobežotu vārda brīvību. Šo varu parasti realizē valsts, kāda ietekmīga cilvēku grupa vai organizācija. Cenzūra ir ikviens mēģinājums aizliegt informācijas, viedokļu vai izpausmes veidu brīvību, piemēram, ierobežojot mākslu vai vulgārismu lietojumu valodā.»