Šodien, 17. martā, visā pasaulē klajā nāk britu sintpopa apvienības «Depeche Mode» četrpadsmitais studijas albums «Spirit». Jau ar pirmo plates vēstnesi «Where’s The Revolution» grupa mums lika saprast, ka jaunajā ierakstā runās par politiku, sabiedrību un vispār par to, kur cilvēce šobrīd virzās.
Depeche Mode «Spirit»
Depeche Mode «Spirit»
(Columbia) 8/12
«Mēs soļojam atpakaļgaitā, apbruņojušies ar jaunām tehnoloģijām. Mēs dodamies atpakaļ pie alu cilvēka mentalitātes» («We’re going backwards, armed with new technology, we’re going backwards to a caveman mentality») - jau pašā pirmajā albuma skaņdarbā «Going Backwards» dzied 54 gadus vecais solists Deivs Gāns (Dave Gahan), kurš šajā ierakstā izklausās ne mazāk dusmīgs, nikns un agresīvs kā iepriekšējā platē «Delta Machine» (skat. recenziju).
Visu jauno plati caurvij vilšanās tēma - vilšanās līdzcilvēkos.
Gāns dzied par to, ka cilvēki zaudējuši savu godaprātu, par mazizglītotiem lasītājiem, acīmredzot norādot uz vēlētāju izvēli «Brexit» un Donalda Trampa jautājumā. Arī plates noslēdzošā dziesma «Fail», kuru savā trīsuļojošajā tenorā izpilda galvenais grupas dziesmu autors Martins Gors (Martin Gore), runā par cilvēces garīgo bankrotu («Our consciences are bankrupt – we’re fucked»).
«Es gan jauno albumu nedēvētu par politisku, jo neuztveru mūziku politiski,» intervijā «Rolling Stone» izteicies Gāns. «Taču albums ir noteikti par cilvēci, un mūsu vietu tajā. Ja vēlamies, lai kaut kas mainītos, mums par to jārunā un jādomā līdzi visam, kas notiek. Šobrīd neizskatās, ka Londonā notiek šāds process. Mēs dodamies pretējā virzienā.»
Muzikāli jaunā plate vairs nav tik blūzīga kā «Delta Machine», un skanējuma ziņā atgriezusies pie saknēm - pie sintezatoriem. Arī producents šim ierakstam cits. Bena Hillera (Ben Hillier) vietā, kurš sadarbojies ar mūziķiem arī pie iepriekšējiem albumiem «Sounds of the Universe» un «Playing the Angel», stājies Džeimss Fords (James Ford), kurš pazīstams kā elektroniskās mūzikas dueta «Simian Mobile Disco» dalībnieks.
Pavisam no ģitārām gan grupa nav atteikusies, taču šoreiz ģitāras partijas šur tur kalpo kā atmosfēriskas dekorācijas. Piemēram, dzidras arpedžijas dziesmā «The Worst Crime» paspilgtina baiso ainu, ko uzbur teksts - karātavas pilsētas laukumā, kur no soda nav iespējams izbēgt.
Manuprāt, lielāks ieguvums tieši skanējuma ziņā būtu pašlaik modē esošo analogo astoņdesmito gadu instrumentu, bungmašīnu iestrādāšana kopējā skaņas paletē. Tāds kā tagad, šis ieraksts ir pārāk sterils, sintētisks, tajā trūkst cilvēciska siltuma, ko varētu sniegt mazliet šņākuļojošie vecie sintezatori. Taču,
iespējams, tieši šādas aukstas, apokaliptiskas realitātes uzburšana arī bija grupas mērķis.
Ja tā, tad tas ir izdevies. Šādā «atsaldētā garīgā» pasaulē nudien negribētu dzīvot.
«The Air Is So Cold Here
It's So Hard To Breath» (Cover me)
Viens no saturiski tumšākajiem grupas albumiem.
Lai atbalstītu albumu, «Depeche Mode» dosies turnejā «Global Spirit Tour», kas sāksies 5. maijā Zviedrijas galvaspilsētā Stokholmā un noslēgsies 23. jūlijā Rumānijas pilsētā Klužā-Napokā.
Izdošanas datums - 17.03.2017.