Man šķiet, ka izrādes galvenā varone Ilze ir tāda sieviete, kādai vajag būt, – viņai ir karjera, viņa ir skaista un ir apņēmusies savu māsu aprūpēt pati savās mājās, un stāsta sākumā viņa ir pilnībā pārliecināta, ka tiks ar to galā. Vai tev šķiet, ka mūsu sabiedrība ir gatava uzņemties rūpes par cilvēkiem, kas ir citādi?
Es domāju, ka ne. Domāju, ka mēs būtu laimīgi, ja pie mums būtu tā kā Ziemeļkorejā, jo tur šādu cilvēku vispār nav. Mēs ļoti daudz skatījāmies kino par šo tēmu, un ir filma, kurā jaunieši, kas dzimuši Dienvidkorejā, dodas uz Ziemeļkoreju veidot šovu. Tur izskan teksts par to, ka šādus cilvēkus ar īpašām vajadzībām uzreiz pēc dzimšanas vienkārši nogalina. Viss. Un šī sabiedrība ir skaista, jauna un veselīga.
Es domāju, ka tas ir arī mūsu sabiedrības ideāls – visi ir jauni, veselīgi un spējīgi veidot karjeras.
Slavenākais darbs par šo tēmu ir Marka Hedona romāns «Savādais atgadījums ar suni naktī»4. Tā galvenais varonis ir piecpadsmit gadus vecais Kristofers, kas dzīvo ar Aspergera sindromu. Manuprāt, šis romāns ir par īpatnēju cilvēku, kurš cenšas sadzīvot ar parasto pasauli, bet izrāde «Mana māsa» ir stāsts par parastu sievieti, kura cenšas sadzīvot ar īpašo un citādo tepat līdzās.
Stāsts par puisi ar suni naktī ir stāsts par 5% no tiem, kas slimo ar autismu, kuriem piemīt kaut kāda, lietosim vārdu, ģenialitātes daļa, bet atlikušie 95% nekad tādi nebūs. Viss kino, kuru mēs skatījāmies, ir par labajiem gadījumiem, par tiem 5% procentiem, kuri ir apdāvināti. Mēs runājām ar ārstiem, un viņi teica: «Tu jau vari teikt, ka tās procedūras, kuras jūs veicat saviem tuviniekiem, nekādā veidā neattīsta to, ko vajadzētu, bet ļoti liela daļa netic.» Teiksim, ir tādi vecāki, kas panāk, ka viņu bērni iemācās lasīt, bet viņi neko no izlasītā nesaprot. Viņš iemācās lasīt, bet tajā pašā laikā nemāk aiziet uz tualeti. Un tur būtu tieši tikpat – desmit gadi - jāvelta tam, lai cilvēks iemācītos pats aiziet uz tualeti. Izrādē «Mana māsa» varone Ieva ir šāds gadījums. Gadījums, kurš nekad nebūs ar «ģenialitātes daļu».