Muzeju ir daudz, un muzeji ir labi. Ja mākslinieka darbu nopērk, piemēram, Modernās mākslas muzejs Ņujorkā, tad var uzskatīt, ka viņš ir liels vīrs, kam pienākas vieta mākslas vēstures grāmatās. Paradoksāli, tomēr šis gods, kā jau teicu, ir ļoti atkarīgs no veiksmes. Tā ir mistērija! Ir jāmāk būt komerciāli izdevīgam — tāds ir galvenais nosacījums.
Gleznotājam Jānim Zuntakam pieder šāda doma — ja izglītots mūziķis pārdod savu mūziku un viņam par to maksā, neviens tāpēc sliktu nedomā, taču, ja pērk mākslinieka gleznas, cilvēkiem uzreiz šķiet, ka tā nav īstā māksla. Kā jūs to komentētu?
Cilvēki, kuri nopietni nodarbojas ar mākslu, tomēr iedalās divās daļās. Vieni strādā strikti, komerciāli un pārdod simtiem darbu, apzinoties, ka tas varbūt nav nekas paliekošs. Otrie glezno tā, kā viņi jūt, riskējot nebūt komerciāli veiksmīgi.
Lai gan ir izņēmumi. Piemēram, Vorhols. Viņš bija labs biznesmenis, viņa pakļautībā strādāja daudz cilvēku, tā tomēr bija fabrika. Nākotne vēl spriedīs par šo mākslas figūru. Tāpat kā par Rotko. Jā, tagad viņi ir spēcīgi, taču galējais vārds vēl nav pateikts. Es personīgi neesmu ne viena, ne otra cienītājs.
Esat teicis, ka abstraktais ekspresionisms jums tomēr nepatika.
Jā, apnika. Sāku kā reālists, bet tad pārgāju uz abstrakto glezniecību. Abstraktais ekspresionisms ir ierobežots, un man kļuva garlaicīgi. Tagad es mētājos — ne šur, ne tur. Vienmēr esmu gleznojis tā, kā esmu juties. Tā teikt — kā es redzu, tā es mauju.