Šodienas redaktors:
Līga Āboma
Iesūti ziņu!

Koncerta apskats: Džeimss Brauns Rīgā (25)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Vakar, 28. jūlijā Latvijas skatītājiem "Arēna Rīga" hallē atsedzās vesels Amerikas melnās mūzikas kultūrslānis.

Koncerta apskats: James Brown (Rīga, "Arēna Rīga" 28.07.2006.)

Izpildījums: 11/12

Baudījums: 10-12/12

Skaņa: 10/12

Saturs: 9/12

Uz skatuves savos 73 gados kāpa pats Vissmagāk Strādājošais Cilvēks Šovbiznesā (The Hardest-Working Man in Show Business), Dvēseles (mūzikas) Brālis Numur Viens (Soul Brother Number One), Misters Dinamīts (Mr. Dynamite), Fanka Prezidents, Jaunā Supersmagā Fanka Kungs (Minister of the New Super-Heavy Funk), Džeimss - Universs (Universal James) un visbeidzot visplašāk lietotais Soulmūzikas Krusttēvs (the Godfather of Soul) Džeimss Brauns (James Brown).

Protams, rodas loģisks jautājums - vai tiešām visi šie jocīgie tituli pienākas šim neliela auguma vitālajam vīram? Ja paklejojam pa mūzikas vēstures koridoriem, tad atklājas daudzi interesanti fakti:

1949. gadā risinājās divi šķietami nenozīmīgi notikumi, kas vēlāk atstāja milzīgu iespaidu uz mūzikas attīstību kopumā. Pirmais - mūzikas izdevums "Billboard" nomainīja "Race Records" topu uz politkorektāko "Rhythm and Blues" topu, kas atspoguļoja tā brīža Amerikas deju mūzikas milzīgo popularitāti. Otrs - tolaik 19 gadus vecais aklais dziedātājs Rejs Čārlzs (Ray Charles) laida klajā pirmo singlu "Confession Blues". Tā 50. gados rhythm and blues transformējās rokenrola ritmos, kas kļuva par baltās un melnās mūzikas sakausējumu, savukārt R&B kļuva par afroamerikāņu kultūras atpazīšanas zīmi.

Nav nejauši, ka Džeimss Brauns vakardienas koncertā epohālā "It''s A Man''s Man''s Man''s World" laikā pieminēja nelaiķi (Wilson Pickett).

Tā lūk 1956. gadā Misisipi soula un gospeļa dziedonis Sems Kuks (Sam Cook) kļuva par pirmo laicīgās popmūzikas vēstnesi, savukārt Džeimss Brauns tajā pašā gadā debitēja ar klasisko "Please Please Please". Brauna tā laika enerģētiskās uzstāšanās, teju vai militāri precīzā dziedāšana ietekmēja neskaitāmus māksliniekus - Miku Džegeru, Maiklu Džeksonu, Prinsu u.c. Protams, vēlāk Brauns kļuva par galveno personāžu populārajā mūzikā, kas soulmūziku transformēja fanka ritmos, ar kuriem jau kādu laiku bija aizrāvušies džeza milži Mailzs Deiviss un Herbijs Henkoks.

Vakardienas koncerts savā būtībā demonstrēja daudz ko no aizgājušajiem laikiem, klausītājiem bija iespēja redzēt daudz ko tādu, ko mūsdienās vairs neizmanto: Kaut vai koncerta ievads - pa vienam uz skatuves dodas Brauna mūziķi, acīmredzmi pieredzes bagāti sava aroda meistari, seko trīs vitālas fona vokālistes un vakara vadītājs baltā uzvalkā, baltās, buktētās biksēs un baltās kurpēs, lai uzkurinātu publiku. Kaut kas tāds varētu būt noticis, piemēram, 1968. vai, piemēram, 1975 gadā.

Interesanti, ka uz skatuves bija divi bundzinieki, divi basģitāristi, trīs ģitāristi, pūtēji, vēlāk arī divas jaunas dejotājas, kas ar savu seksīgo dejošanu pamazām radīja nepieciešamo atmosfēru vakara vienai no naglām - "Sex Machine".

Vēl kāds pagātnes liecinieks - starp dziesmām mazais (ne pilnais) mūziķu sastāvs radīja tādu kā klusinātu muzikālu fonu. Protams, jāsaka, ka Brauns savā cienījamā vecumā nespēja noturēt vienā augstā līmenī gandrīz divu stundu garo koncertu, tādēļ skatuves kreisajā malā pie pūtējiem visādam gadījumam grozījās kāds vīrs melnā uzvalkā. Viņš laiku pa laikam pārņēma vokālos pienākumus, piemēram, noslēdzošajā "Sex Machine".

Tiesa, visiem Brauna mūziķiem bija iespēja demonstrēt savu prasmi, tā, piemēram, ar vārdiem "Take me where, Wes could Take me" Brauns acīmredzami aicināja ģitāristu nospēlēt kaut ko ģeniālā džeza meistara Vesa Montgomerija manierē, tādējādi atsedzot vēl kādu 60. gadu mūzikas slāni.

Koncertā izskanēja visi Brauna lielākie hiti, kuru patiesībā nemaz nav daudz (galvenokārt no 60. un 70. gadiem) - "Get Up (I Feel Like Being A) Sex Machine", "I Got You (I Feel Good)", "Papa''s Got A Brand New Bag" un "It''s A Man''s Man''s Man''s World".

Šī bija vienreizēja iespēja skatīt vaigā leģendu, par kuru, visticamāk pēc nāves Holivudā uzņems kārtējo oskaroto filmu, radīs jaunus mītus u.tml. Būtībā viens no pēdējiem dzīvajiem soulmūzikas zelta ēras milžiem, blakus gados jaunākajiem Stīvijam Vonderam, Elam Grīnam, Bobijam Womakam, Īzakam Heisam un Aretai Frenklinai.

Komentāri (25)

Nepalaid garām!

Uz augšu