Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Kā radās Michelin zvaigznes restorāniem

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: publicitātes

Michelin zvaigznes ir visā pasaulē atpazīts kvalitātes rādītājs. Kā tās radās, un kādi ir to kritēriji?

1900. gadā, kad automašīnu vēl bija maz, Francijas jaunie automobiļu riepu tirgotāji brāļi Mišelīni, lūkojot palielināt savu ražošanu, nolēma izdot ceļojumu katalogu, kurā būtu uzskaitītas degvielas uzpildes stacijas, viesnīcas un restorāni, tādejādi rosinot autobraucējus vairāk doties izbraucienos (secīgi arī ātrāk nolietojot riepas). Gadiem ejot, ceļvedis pārauga Francijas robežas un izpletās dažādās Eiropas valstīs;1926. gadā ceļvedis sāka piešķirt restorāniem izcilības novērtējumu zvaigžņu formā.

Līdz pat mūsdienām maksimāli iegūstamais Michelin zvaigžņu skaits ir 3 zvaigznes, un tās piešķir restorāniem, kuru virtuve ir izcila, un ir vērts īpaši ieplānot šī restorāna apmeklējumu. 2 zvaigznes piešķir restorāniem, kuros pasniedz lielisku ēdienu, un šo restorānu noteikti ir vērts iekļaut maršrutā. Turpretī 1 zvaigzne tiek piešķirta restorāniem, kas ir ļoti labi savā kategorijā. Ar ko Michelin zvaigznes atšķiras no tik daudziem citiem katalogiem un vērtējumiem?

Michelin kataloga vērtētāji ir profesionāļi, kuri anonīmi vairakkārt apmeklē restorānu, neko nepieraksta, un vērtē tikai pasniegtā ēdiena kvalitāti, izmantoto produktu kvalitāti un šefpavāra meistarību, nepievēršot vērību interjeram, apkalpošanai vai atmosfērai. Secīgi tiek neoficiāli uzskatīts, ka Michelin zvaigznes tiek piešķirtas konkrētā restorāna šefpavāram.

Katru gadu ap to laiku, kad Francijā tiek izdots Michelin katalogs ar jaunpiešķirtajām zvaigznēm, izceļas īsta vētra gan restorānos, gan medijos un sabiedrībā – visi, tāpat kā Oskaru ceremonijas laikā, gaida, kuriem restorāniem un šefpavāriem šajā gadā būs paveicies saglabāt – vai iegūt – jaunās Michelin zvaigznes. Viens no pasaules šefpavāru korifejiem un franču augstās restorāna mākslas aizsācējiem Paul Bocuse uzskata, ka Michelin zvaigznes ir vienīgās, kurām ir jebkāda vērtība mūsu mainīgajā un haotiskajā restorānu pasaulē.

Vienīgie zināmie Michelin kritēriji ir sekojoši:

  • Produktu kvalitāte,

  • Garšu meistarība un gatavošanas tehnika,

  • Šefpavāra un viņa ēdienu personība,

  • Ēdienu vērtība atbilstoši cenai,

  • Kvalitātes pastāvība un nemainīgums.

Fakti:

  • Pirmais Michelin katalogs tika izdots Francijā 1900. gadā un līdz pat 1920. gadam tika izplatīts bez maksas. Pirmajā gadā tika izplatīti 35 tūkstoši eksemplāru.

  • Pēc Otrā pasaules kara produktu deficīts ierobežoja kataloga iespēju piešķirt restorāniem vairāk par 2 zvaigznēm.

  • Pirmais katalogs ASV tika publicēts tikai 2005. gadā un galvenokārt aptvēra Ņujorkas apkārtni.

  • Michelin katalogs ir ļoti noslēpumains par to, kā notiek pats inspekciju process, un neviens nezina, cik reizes novērtētājs inspicē restorānu pirms tam tiek piešķirtas zvaigznes.

  • Michelin katalogs tiek izdots katru gadu; Francijas katalogs tiek izdots ap februāri, turpretī ASV katalogs – ap oktobri.

  • Lielbritānijā 2016. gada katalogā ir ierindoti 3 trīs zvaigžņu restorāni, 23 divu zvaigžņu restorāni un 134 vienas zvaigznes restorāni.

  • Francijā 2015. gada katalogā tika ierindoti 26 trīs zvaigžņu restorāni, 80 divu zvaigžņu restorāni un 503 vienas zvaigznes restorāni.

    nordicstar.info

Nepalaid garām!

Uz augšu