Cūkas šņukurs uz galda - tas nav tik vienkārši. Tas ir vesels stāsts, kurā var meklēt līdzības ar skandināviem.
Līdzko sāc pētīt kādu tēmu, saproti, ka tajā ir baigie dziļumi, piemēram, mūsdienu cilvēks Parīzes strūklakā iemet vienu eiro. Darbības nozīme dziļākajā būtībā ir ir tas pats senču praktizētais upurēšanas rituāls,” turpina Raitis.
Buki, mežvilki, budēļi, čigāni, ķekatas, spiekstiņi, tatari, kaitas, kurciemi, Mārtiņbērni, Katrīnas bērni. Šamanisku noskaņu filmai piešķir maskošanās rituāli, no kuru trūkuma filma necieš. Un nav jau brīnums, jo Latvijā ir sastopami vairāk nekā 70 masku grupu nosaukumi. Maskošanās bija raksturīga gadskārtām un gada tumšajai pusei - no Mārtiņiem novembrī līdz Meteņiem februārī, bet dažos reģionos no Miķeļiem septembrī līdz Jurģiem (Ūsiņos) aprīlī. Filmā maskas maina realitāti, transformē laiku, telpu, pasaules kārtību, veidojot saikni ar debesīm un veļu valstību. “Mēs nevarējām informatīvi izstāstīt par katru masku, tāpēc konsultējoties ar folkloras pārzinātāju Andri Kapustu un folkloras kopu dalībniekiem, atlasījām maskas, kuru izcelsme varētu būt atbilstoša laika posmam. Katrai maskai ir dziļāks līmenis, ko nevar izstāstīt, bet var ieraudzīt. Gandrīz katrs rekvizīts filmā ir pārdomāts, ar jēgu - nevis no zila gaisa,” skaidro Raitis. Maska ir universāla kultūras matrice. Maskošanās bija gandrīz visām pasaules tautām, izņemot tās, kurām raksturīga ķermeņa krāsošana. "Neilgi pēc mūsu Mārtiņiem, amerikāņiem ir Helovīns - skaļāks un pompozāks, tomēr senajai ķeltu tradīcijai ir saistība ar mūsu veļu laiku."