Kalnciema ielas graustu sāgai noslēgums nav gaidāms tuvākajā laikā. Ēkas īpašnieki un attīstītāji ir nākuši klajā ar saviem jūgendstila namu renovācijas plāniem, kas ir izraisījuši sašutumu un asas diskusijas sociālajos tīklos. Vadoties pēc attīstītāju plāniem, Kalnciema nami zaudēs arhitekta Edgara Voldemāra Eduarda Frīzendorfa radīto jūgendstila šarmu un iegūs modernisma vaibstus.
Vai Kalnciema ielas 2b jūgendstila grausts pārtaps par modernu un garlaicīgu celtni? (9)
Igauņu īpašnieku un attīstītāju "Novira Capital" Kalnciema 2b nama vizualizācijā redzams, ka no savulaik greznās jūgendstila ēkas saglabāta tiks tikai viena ēkas puse, bet pārējo ēkas daļu pilnībā pārveidos par jaunceltni. Sašutumu par ēkas atjaunošanas plāniem ir izraisījis fakts, ka attīstītāji neplāno saglabāt visu jūgendstila nama fasādi un ātrums, kādā ir radīts jaunās ēkas fasādes plānojums.
"Rīgas dome ļāva ātri, bez nosacījumiem atjaunot nojaukto Kalnciema ielas vērtīgo jūgendstila fasādi. Lūk rezultāts - attīstītāji nojauktās ēkas vietā plāno mehānisku, garlaicīgu fasādi un pilsētai nebūs juridisku instrumentu kā ietekmēt fasādes veidolu," savā "Twitter" profilā raksta arhitekts Oto Ozols.
Rīgas dome ļāva ātri, bez nosacījumiem atjaunot nojaukto Kalnciema ielas vērtīgo jūgendstila fasādi. Lūk rezultāts - attīstītāji nojauktās ēkas vietā plāno mehānisku, garlaicīgu fasādi un pilsētai nebūs juridisku instrumentu kā ietekmēt fasādes veidolu. pic.twitter.com/25gP5QVW2Z
— Oto Ozols (@otucis) May 7, 2019
Ierakstu ir komentējusi Rīgas Būvvalde, norādot, ka attēlā redzamais ir meta stadijā iesniegtais, bet Būvvaldē neapstiprinātais fasādes risinājums. Arhitekts Oto Ozols piebilst, ka Kalnciema 2b ēka neatrodas Rīgas vēsturiskā centra aizsardzības zonā, kas nozīmē, ka attīstītājs var brīvi manipulēt ar jūgendstila ēkas fasādes arhitektūru, jo būvvalde normatīvi neregulē tās dizainu.
Ņemot vērā, ka ēka nav iekļauta arī aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā, īpašnieki nav spiesti saglabāt nama vēsturisko izskatu.
"Ja ir jāizsakās par vienu šo vizualizāciju, tad triviālajā skalā “patīk-nepatīk”, man nepatīk. Pats galvenais un pirmā doma, kas ienāca man prātā ir uzteicamais ātrums, kurā ir tapis projekts.
Tas varbūt nav tehniskais projekts, varbūt tā ir tikai vīzija vai skice, bet jebkurā gadījumā, ātrums kādā no ugunsgrēka un steidzamās bīstamo konstrukciju demontāžas, tapusi vīzija jaunai mājai, kārtējo reizi apstiprina aizdomas, ka šāds plāns ir bijis jau sen, bet pierādīt to, protams, nevar,"
par Kalnciema ielas 2b plānojumu portālam TVNET stāsta žurnālists, arhitektūras apskatnieks Mārtiņš Ķibilds. "Šī ēka ir modernisma un mūsdienu arhitektūras izteiksmes līdzekļu ne pārāk veiksmīga kompilācija. Taču pēc vienas šādas bildes nevar vērtēt arhitektu darbu."
Dzīvokļu namu Kalnciema ielā 2b ir celta 1913. gadā pēc arhitekta, jūgendstila lietpratēja, Edgara Voldemāra Eduarda Frīzendorfa projekta, bet blakus esošo graustu - namu Kalnciema ielā 2a - 1912. gadā pēc Jāņa Alkšņa projekta.
Lai gan abām ēkām ir kultūrvēsturiska nozīme un tās varētu uzskatīt par vietējās nozīmes arhitektūras pieminekļiem, tās nav iekļautas aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā. Tas nozīmē, ka šīs grandiozās jūgendstila ēkas pārveidei šķēršļu līdz šim nav bijis. Pirmskara gados ēkā mitinājās sabiedrībā pazīstami un cienījami īrnieki, piemēram, Kalnciema ielā 2b no 1935. līdz 1947. gadam dzīvoja komponists Pēteris Barisons.
Novembra beigās, naktī no 24. uz 25. novembri, Kalnciema ielas 2B ēkā izcēlās ugunsgrēks, kurā pilnībā izdega ēkas pārsegumi, atstājot vien skumju savulaik greznā nama skeletu. Jau 30. novembrī tika sākta Kalnciema ielas nama demontāža, kuras noslēgumā atstāts tikai priekšējās fasādes fragments.