Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Mazāk ir vairāk - teiciens, kas aizsāka minimālismu un modernismu

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Wikimedia Commons

Slavenā citāta "Mazāk ir vairāk", ar kuru parasti mēdz apzīmēt modes un interjera tendences, autors ir arhitekts Ludvigs Mīss van der Roe. Ar šo teicienu aizsākās modernisma virziens arhitektūrā un interjera dizainā, kas vēlāk tika attīstīts par minimālismu. 

Ar citātu "Vairāk ir mazāk" apzīmē minimālisma un modernisma virziena pieeju - līdz pat mūsdienām šis teiciens ir kļuvis par teju zelta likumu, pēc kura vadās labākie nozares speciālisti. Šo tendenci aizsāka leģendārais vācu arhitekts Ludvigs Mīss van der Roe, kas plašākai sabiedrībai pazīstams ar Barselonas līnijas mēbelēm un Barselonas paviljonu - modernās arhitektūras nozīmīgāko celtni. 

Raksta foto
Foto: Wikimedia Commons

Arhitekta leģendārā karjera aizsākās jau bērnībā - topošais arhitekts arodu apguva tēva akmens kaltuvē. Šeit van der Roe iemīlēja akmens un citu minerālu materiālus un to struktūru, kas savukārt mudināja jaunieti apsvērt domu savu dzīvi saistīt ar arhitektūru. 

Jau 1912. gadā van der Roe Berlīnē atvēra savu arhitektu biroju un sāka mēbeļu un dzīvojamo ēku projektēšanu, kā arī radīja pirmos debesskrāpju plānus. Viņa neparastais redzējums un unikālās idejas nepalika nepamanītas - Ludvigu Mīsu van der Roe drīz vien sāka saukt par Vācu modernisma kustības līderi, kas savukārt viņam kalpoja kā biļete uz Barselonu, Spānijā, kur 1929. gadā norisinājās starptautiskā arhitektūras un dizaina izstāde.

Raksta foto
Foto: Wikimedia Commons

Barselonā van der Roe radīja tolaik vēl neredzēta stila privātmājas prototipu - tā bija vienmērīgi plūstoša, horizontāli izvietota akmens plātņu, stikla un metāla siju kompozīcija, telpas nebija strikti nodalītas, bet tika ievērots mūsdienās populārais atvērtais princips. Barselonas paviljons fundamentāli mainīja toreizējo arhitektūras standartu "kaste kastē" jeb ēka, kuru veido secīgi izkārtotas telpas. Arhitekts šo neparasto dizainu papildināja ar paša radītajiem krēsliem un atpūtas dīvānu, kuri pēcāk kļuva par kulta dizaina preci. Barselonas paviljons un Barselonas krēslu līnija kļuva par būtisku pagrieziena punktu modernajā dizainā. Šo kompozīciju Barselonā ir iespējams apskatīt vēl šodien.

Ikoniskais Barselonas krēsls
Ikoniskais Barselonas krēsls Foto: Wikimedia Commons

Ludvigs Mīss van der Roe bieži paša radīto dizainu raksturoja ar vārdiem "Mazāk ir vairāk" - viņa taktika bija telpas iekārtojumā izmantot tikai visnepieciešamākās mēbeles, bet būvniecībā - komponentus, tādējādi radot izteiktu, bet funkcionālu vienkāršību. Arhitekts savu ēku dizainā parūpējās, lai katrai detaļai piemistu vairākas funkcijas, piemēram, grīda var būt arī milzīgs radiators, bet milzīgu kamīnu var apvienot ar vannasistabu, kurā vienmēr mājos siltums.   

Raksta foto
Foto: Wikimedia Commons

Nepalaid garām!

Uz augšu