Britu arhitektu studija "Asif Khan" ir atklājuši ekstravagantus ieejas vārtus uz Dubaijas prestižo arhitektūras izstādi - Expo 2020.
Dubaijas Expo ietvaros tapuši milzu oglekļa šķiedras vārti
Šogad Dubaijā notiks starptautiskā arhitektūras izstāde, kas ir pasaulē ieguvusi diezgan prestižu statusu un ļauj dažādu valstu arhitektiem gūt atpazīstamību globālā mērogā. Pasākuma sākums ir plānots vien 2020. gada 20. oktobrī, tomēr jau patlaban norisinās pirmie sagatavošanās darbi.
Ap ceļiem un tiltiem, kas ved uz pasākuma norises vietu, ir tapuši pirmie prestižās izstādes vēstneši - 30 metrus augsti oglekļa šķiedras vārti. Neparastās instalācijas autors ir pakistāņu izcelsmes arhitekts Asifs Kāns un viņa arhitektu biroja komanda no Londonas. Milzu vārti atrodas aptuveni sešu kilometru atstatumā viens no otra.
Vārtu gigantiskās vērtnes var atvērt pilnībā, ļaujot brīvu cilvēku plūsmu norises vietā - tās tiks atvērtas izstādes atklāšanas ceremonijā un Vecgada vakarā. Savukārt ikdienā vārti būs atstāti pusvirus, tādējādi pieļaujot mērenu cilvēku plūsmu.
Lielie kvadrāta formas vārti ir veidoti arābu valstīs populāra dizaina veida "mašrabija" manierē, proti, vārtus veido sīki, sarežģīti ģeometriski elementi un motīvi. Šos zīmējumus varam manīt uz mošejām, dažādām pilīm arābu valstīs un citām ēkām.
Smalkie rotājumi un motīvi ir veidoti ar īpašu 3D "vīšanas" tehnoloģiju - oglekļa šķiedru materiālu aptin ap specializētu robotisku roku, kas rotējot gluži vai uzada instalāciju. Šādā veidā robots ir uzadījis vairākas kolonnas, kas pēcāk ir sametinātas kopā, veidojot neparastu žogu, kuru apvienojot ar citiem fragmentiem radīts metāla tilts. Interesanti, ka, neraugoties uz konstrukcijas milzīgumu, tā ir gaužām viegla - vārtus var atvērt viens cilvēks. "Tas ir neiedomājami viegls materiāls. Apvienojot materiāla vieglumu un izturību, tas spēj paveikt daudz vairāk nekā citi materiāli," arhitektūras portālam "Dezeen" skaidro arhitekts Asifs.
Vārtu ciešais motīvs no dažādiem leņķiem aizēnos spilgto Dubaijas sauli, bet metāla režģa spraugas ļaus brīvi caurvējot gaisa plūsmām.