Plašu ažiotāžu izraisījis Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) lēmums izvēlēties skandalozo influenceri Maiju Armaņevu par kampaņas “Uzticies pārbaudot!” vēstnesi. Nu SPKC komentējis savu lēmumu.
Skandāls ⟩ SPKC skaidro lēmumu iesaistīt kampaņā ietekmeli Armaņevu; cilvēki neizpratnē un gatavo oficiālu vēstuli (10)
Atgādinām, ka kampaņas “Uzticies pārbaudot!” ietvaros SPKC sadarbībā ar Veselības inspekciju (VI) ir izstrādājis drošas skaistumkopšanas un tetovēšanas “likumus” – vienkāršus padomus, lai izglītotu skaistumkopšanas pakalpojumu saņēmējus un sniedzējus par dažādiem infekcijas slimību riskiem tādu pakalpojumu saņemšanas laikā, kas ir saistīti ar ādas pārduršanu un paaugstinātu inficēšanas risku.
Viena no vēstnesēm ir influencere Maija Armaņeva, kuras vārds publiskajā telpā izskanējis saistībā ar vairākiem skandāliem. Vairāki pašmāju influenceri apsūdz Armaņevu sekotāju pirkšanā, kā arī sava influencēšanas biznesa mākslīgā “uzpūšanā”. Tāpat Armaņeva publiski saķērusies ar populāro zīmolu “Madara”, kuru apsūdzējusi savas idejas zādzībā.
Vairāki cilvēki sociālajos tīklos vērsuši uzmanību uz to, ka Armaņeva iepriekš paudusi nostāju par Covid-19 kā viltus ziņām.
SPKC, reaģējot uz diskusiju, 1. septembrī publiskoja atbildi pie uztura speciālistes Ksenijas Andrijanovas "Facebook" ieraksta:
"Paldies par Jūsu viedokli, mēs to cienām un saprotam. Lai izvairītos no dažādiem riskiem un iespējamām veselības problēmām, izmantojot dažādus skaistumkopšanas un tetovēšanas pakalpojumus, vēlējāmies uzrunāt un aicināt cilvēkus pievērst uzmanību šo pakalpojumu kvalitātei un drošībai. Skaidrošanai dažādām mērķa grupām pamatā tika piesaistīti dažādi nozares eksperti, tostarp Veselības inspekcijas, Latvijas Kosmētiķu un kosmetologu asociācijas, Latvijas Skaistumkopšanas speciālistu asociācijas, Latvijas Tetovēšanas biedrības, Manikīra un pedikīra asociācijas pārstāvji un speciālisti, kā arī dermatologi un infektologi. Taču vienlaikus mēs apzināmies, ka ekspertu viedokļos ne vienmēr ieklausās tā mērķauditorija, kas pakļauta vislielākajam riskam, tāpēc tika izvēlēti arī citi kanāli, kam ir ietekme tieši uz šo auditoriju un kas dalās ar to sociālajos tīklos.
Lai gan sākotnēji Maija Armaņeva noliedza Covid-19, tomēr visa viņas tālākā darbība sociālajos tīklos liecināja par attieksmes maiņu un cilvēcisku kļūdīšanos Covid-19 izplatīšanās sākotnējā posmā, kas bija raksturīga tajā laikā lielai daļai sabiedrības. Arī attieksmes maiņa var kalpot kā piemērs mērķgrupai, kas tiek uzrunāta."
Tiesa, šāda atbilde kritiķus neapmierināja, uzsverot, ka Armaņeva vēl 27. jūlijā pauda pretēju nostāju par Covid-19, publiskojot vietnē "TikTok" video, kurā atsakās vilkt sejas aizsargmasku.
Sociālajos tīklos turpinās diskusija, aicinot SPKC atzīt pieļauto kļūdu, izvēloties Armaņevu kā kampaņas vēstnesi.
Viņa ir publiski atzinusi attieksmes maiņu, @SPKCentrs?
— Juris Krikis (@JurisKrikis) September 1, 2020
Vai tas ir tikai jūsu minējums?
@SPKCentrs Jūs visu līdz šim darījāt tik labi. Un tad šis. Influencere? Nē nu tiešām? Vismaz konkurss bija?
— Uldis Dumins ?? (@uldisdumins) September 1, 2020
Kāpēc jūs @SPKCentrs nevarat atzīt, ka esat kļūdījušies un neturpināt savas iestādes reputācijas graušanu? Jums tiešām šķiet, ka šī sieviete ir vienīgā, kura spēj uzrunāt jauniešu (?!?) auditoriju? Tā spītīgā atrunāšanās, bet neatbildēšana pēc būtības, jums godu nedara.
— Jānis Palkavnieks (@Palkavnieks) September 1, 2020
Diskusijā iesaistījies arī sabiedrisko attiecību eksperts un influenceru biznesa pārzinātājs Deniss Ševeļovs, rakstot: "Šī nav adekvāta atbilde. Armaņevas kundze nekur nav publiski paudusi savas attieksmes maiņu pret COVID-19. Tas nav skaidrs, ka viņai ir kļūdījusies un ka atzinusi savas kļūdas. Pat ja tā būtu bijis tā, tas nemazinātu reputācijas riskus. Pats fakts, ka iesaistītas puses ir sašutumā par vēstnieces kandidatūru jau liecina par problēmu."
Tāpat aktīvākie diskutētāji ir apņēmības pilni gatavot oficiālu vēstuli ar lūgumu SPKC sniegt skaidrojumu.