Šodienas redaktors:
Krista Garanča
Iesūti ziņu!

Pērn visvairāk skatītā spēlfilma Latvijas kinoteātros – "Pilsēta pie upes"

Kadrs no "Pilsēta pie upes" reklāmrullīša. Ekrānšāviņš.
Kadrs no "Pilsēta pie upes" reklāmrullīša. Ekrānšāviņš. Foto: Acme Film

Pagājušajā gadā Latvijas kinoteātros visvairāk skatītāju pulcinājusi režisora Viestura Kairiša spēlfilma "Pilsēta pie upes", kuru noskatījušies vairāk nekā 70 000 skatītāju, vienlaikus Covid-19 pandēmijas ietekmē kopējais kino apmeklējumu skaits ievērojami krities, liecina Nacionālā kino centra (NKC) apkopotie dati.

Kā informēja NKC pārstāve Kristīne Matīsa, skatītāko filmu otrajā vietā ir režisora Andreja Ēķa adaptētā komēdija "Klases salidojums 2", ko noskatījušies vairāk nekā 46 000 skatītāji, un tikai trešajā vietā ir ārvalstu filma - ASV un Japānas kopražojuma ģimenes filma "Soniks: Filma" jeb "Sonic The Hedgehog", ko noskatījušies vairāk nekā 43 000 skatītāju.

Apmeklētāko filmu desmitnieku noslēdz režisora Dzintara Dreiberga 2019.gada spēlfilma "Dvēseļu putenis", kuru arī pagājušajā gadā kinoteātros noskatījušies vairāk nekā 24 000 skatītāju, tādējādi "Dvēseļu putenis" Latvijas apmeklētāko filmu sarakstā iekļūst jau otro gadu pēc kārtas.

Matīsa atzīmēja, ka,apkopojot iepriekšējā gada statistikas datus filmu nozarē,

redzama globālās Covid-19 pandēmijas ietekme - provizoriskie dati liecina, ka samazinājies skatītāju skaits kinoteātros un pieaudzis straumēšanas platformu apmeklējums.

Tomēr kinoteātru statistikā Latvijas filmu popularitāte nav kritusies, salīdzinot ar 2019.gadu, - vispārējā piedāvājumā Latvijas kino "tirgus daļa" joprojām ir apmēram 20%.

NKC janvārī apkopojis ziņas no visām kinoizrādīšanas vietām Latvijā par darbības rezultātiem aizvadītajā gadā, un kinoteātriem 2020.gads bija īpaši smags - pirmās ārkārtas situācijas laikā no marta vidus tika slēgti kinoteātri visā valstī, vēlāk kino izrādīšanas vietās tika ierobežots apmeklētāju skaits, gada nogalē tās atkal tika slēgtas, pauda Matīsa. 

Tāpēc

kinoteātru apmeklētāju skaits 2020.gadā sasniedzis tikai apmēram trešdaļu no 2019.gada kopskaita -

aptuveni un provizoriski rēķinot, gandrīz 900 000 apmeklējumi 2020.gadā pret vairāk nekā 2,7 miljonu apmeklējumiem 2019.gadā, viņa sacīja.

Matīsa uzsvēra, ka dažas tendences paliek nemainīgas - nacionālā kino tirgus daļa, tas ir, Latvijas filmu apmeklētāju skaits kopējā kinorepertuārā, 2020.gadā ir 19,90%, un Latvijas filmas nemainīgi ieņem augstas vietas apmeklētāko filmu sarakstā.

NKC pārstāve skaidroja, ka pandēmijas izraisīto Holivudas kinoindustrijas satricinājumu dēļ ir pieaudzis Eiropas filmu apmeklējums Latvijas kinoteātros - no 33,25% 2019.gadā līdz 42,04% 2020.gadā -, tomēr apmeklētāko filmu desmitniekā pārējās ir ASV ražotas filmas, tai skaitā jau tradicionāli - pilnmetrāžas animācijas filmas visai ģimenei, kā, piemēram "Ledussirds 2" jeb "Frozen 2", "Maskētie spiegi" jeb "Spies in Disguise" un "Troļļi 2" jeb "Trolls World Tour".

Matīsa akcentēja, ka 2020.gadā visvairāk apmeklēto Latvijas filmu sarakstu turpina režisores Ilzes Burkovskas-Jakobsenas dokumentālā animācijas filma "Mans mīļākais karš", kuru kopš septembra pirmizrādes kinoteātros klātienē apmēram 300 seansos paspējuši noskatīties apmēram 12 000 skatītāju.

Kopumā 2020.gadā kinoteātros demonstrēta 41 Latvijas filma, no tām 15 pirmizrādes, pārējās uzņemtas 2019.gadā vai vēl senāk - piemēram, aktīva kinodzīve vēl nav beigusies vairākām Simtgades filmām. Tāpat NKC pārstāve uzsvēra, ka vairāku filmu producenti 2020.gadā plānotās pirmizrādes pārcēla uz 2021.gadu, cerot, ka kinoizrādīšanas situācija normalizēsies.

NKC pārstāve pavēstīja, ka atsevišķa statistikas sadaļa ir Latvijas filmu nekomerciālā izrādīšana, kuru klātienes seansos organizē apvienība "Kinopunkts" un Latvijas Kinematogrāfistu savienības projekts "Kino visiem un visur Latvijā", 2020.gadā 405 Latvijas kino izrādīšanas vietās uz apmēram 3000 seansiem sapulcinot apmēram 68 000 skatītāju, kas ir aptuveni puse no 2019.gada apmeklētāju skaita.

Pēc Matīsas paustā, nesen publiskotais, pēc Kultūras ministrijas pasūtījuma veiktais "Kultūras patēriņa un līdzdalības ietekmes pētījums" liecina, ka 2020.gadā kardināli mainījušās Latvijas iedzīvotāju iespējas un ieradumi apmeklēt kultūras pasākumus klātienē - pandēmijas ierobežojumu apstākļos apmēram 35% iedzīvotāju filmas biežāk skatījušies mājas ekrānos. Ilustrējot faktu, ka strauji pieaug kultūras patēriņš internetā, pētījuma autori uzsver, ka visizteiktāk pieaugusi Latvijas filmu skatīšanās tiešsaistē - 2018.gadā to bija darījuši tikai 16% iedzīvotāju, bet 2020.gada laikā jau 48%.

Viņas ieskatā, arī filmu nozares statistika atspoguļo šo pieaugumu, lai gan komerciālās straumēšanas platformas savu statistiku parasti neatklāj un NKC var apkopot tikai portāla "filmas.lv" datus. Portālā 2020.gadā reģistrēti 794 000 apmeklējumi, kas ir par 261 000 vairāk, nekā 2019.gadā, un skatītāji pie ekrāniem kopā pavadījuši 66 810 stundas jeb vairāk nekā 2783 diennaktis.

Populārākie atsevišķie pasākumi portālā "filmas.lv" 2020.gadā bija Līgo svētku tiešsaistes festivāls "Latvijas filmas visā pasaulē", 4.maija Latvijas filmu maratons un Nacionālās kino balvas "Lielais Kristaps" nominēto filmu programma, bet visa gada garumā pastāvīgu popularitāti izpelnās sadaļa "Kino skolās", kuras lietderība īpaši pieaug attālinātās mācīšanās laikā, uzsvēra Matīsa.

Rezumējot datus, NKC vadītāja Dita Rietuma norādīja, ka 2018.gads un 2019.gads Latvijā kinoteātru apmeklētības un Latvijas filmu popularitātes ziņā bijuši labākie Latvijā kopš neatkarības atjaunošanas. Viņa skaidroja, ka 2020.gada apmeklētības rādītāju kritums atspoguļo pandēmijas destruktīvās ietekmes uz tradicionālo kinoizrādīšanas modeli - filmu izrādīšanu kinoteātros.

"Tomēr priecē fakts, ka

saglabājusies Latvijas filmu popularitāte un tirgus daļa, kaut kopīgais skatītāju skaits objektīvu iemeslu dēļ ir mazāks.

Statistikas dati atspoguļo arī kinoskatīšanās paradigmas izmaiņas - strauji palielinājies filmu skatītāju skaits tiešsaistes platformās, to pierāda arī NKC un Kultūras informācijas sistēmu centra kopīgi veidotās nekomerciālās platformas "filmas.lv" popularitāte," norādīja Rietuma.

Nepalaid garām!

Uz augšu