Kad slavena uzvārda valkāšana padara par "nolādēto"

"Es piedzimu Rosellīni" FOTO: publicitātes

"Ģimenes sāga, ko veido skandāli, sāpes un slavenības," tā par dokumentālo  filmu "Es piedzimu Rosellīni" ("The Rossellinis") raksta itāļu izdevums "La Repubblica".  

Filma, kas ir personīgs ieskats leģendārās Rosellīni kino dinastijas slavas aizkulisēs, oktobrī atklāja Rīgas Starptautiskā kino festivāla ("Riga Iff") astoto sezonu un tagad pieejama arī "LMT Viedtelevīzijas" skatītājiem.

Filmas tapšanā iesaistīti arī Latvijas kino profesionāļi. Filmu līdzproducējusi pašmāju kompānija "VFS Films". Scenārija līdzautors ir filmas "Tēvs nakts" režisors Dāvis Sīmanis. Arī lentes galvenais operators ir starptautiski godalgotais Valdis Celmiņš.

Filma atklāj Itālijas kino leģendu Roberto Rosellīni (1906-1977) kā daudz sarežģītāku un pretrunīgāku personību, nekā plašākai sabiedrībai zināms. Tas lielā mērā izdevies, pateicoties unikālai piekļuvei Rosellīni ģimenei un tās arhīva materiāliem. Filmā, kas savu starptautisko pirmizrādi piedzīvoja Venēcijas kinofestivālā, piedalās arī Roberto Rosellīni un Ingridas Bergmanes meita, aktrise un režisore Izabella Rosellīni, kinoproducents Renco Rosellīni un citi dinastijas pārstāvji.

"Ar Roberto Rosellīni neatdalāmi saistītais jēdziens – neoreālisms – iegūs jaunu svaru, dokumentāli nojaucot ģimenes mākslīgo un uzspēlēto fasādi, lai atklātu Rosellīni dzimtas locekļu patiesās dzīves un domas," par filmu stāsta Sīmanis.

"Es piedzimu Rosellīni" FOTO: publicitātes

Filma "Es piedzimu Rosellīni" piedāvā pašironisku dokumentālā kino un Rosselīni sazarotās dinastijas terapiju - tas ir unikāls pasaules kino vēstures un Latvijas mūsdienu kino veidotāju tikšanās lauks. Tās galvenais pacients ir filmas režisors, itāļu kino giganta Roberto Rosellīni vecākais mazdēls Alesandro.

Alesandro ir pārliecināts, ka Rosellīni uzvārda valkāšana un salīdzinājumi ar Roberto katru klanam piederīgo padara par "nolādēto". Viņaprāt, ir tikai divi eksistences veidi -  nonākšana apbrīnas horizontā vai atrašanās citu veiksmes pavēnī. Alesandro šī filma ir terapeitisks mēģinājums sarunāties ar savu ģimeni un tikt skaidrībā ar dzimtas "lāstu", savukārt Latvijas kino veidotājiem – iespēja tuvplānā ieraudzīt dzimtas savstarpējās, cilvēciskās attiecības.

Pašam Alesandro aiz muguras ir nevienmērīga fotogrāfa karjera un gara narkotiku atkarības pagātne. Tā arī nespējis turēt līdzi vectēva-ģēnija uzvārda uzliktajai latiņai, viņš 55 gadu vecumā nolēma veidot filmu par Rosellīni sāgu, ar neatlaidību un ironiju sapulcinot savus slavenos radiniekus kameras priekšā uz teju neiespējamu ģimenes terapiju.

"Pirms trim gadiem Alesandro ieradās B&BFilm studijā ar savādu ideju. Viņš bija pārliecināts, ka visu viņa ģimeni ir skārusi dīvaina slimība, ko tikai daži viņa radinieki spējot atzīt. Viņš pat bija devis tai nosaukumu "rosellinīts". Tās galvenais simptoms - neatbilstības sajūta, kas piemīt slavenu cilvēku bērniem, it īpaši tāda tēva bērniem, kurš vienlaikus spēja būt izcils, valdonīgs un promesošs," tā filmas tapšanu atceras producents Rafaele Bruneti.

Filmas reklāmas rullītis.

Par Roberto Rosellīni

Roberto Rosellīni filmas par Itālijas sabiedrību kara un pēckara apstākļos, piemēram, "Roma, atvērta pilsēta" (1945) un "Paisa" (1946), atstājušas nenovērtējamu ietekmi pasaules kino vēsturē un radušas atbalsis arī mūsdienās. Romā dzimušais Rosellīni tiek dēvēts par vienu no spilgtākajiem itāļu neoreālisma un modernisma kino autoriem. Pat pēc novatoriskā režisora nāves viņa harismātiskā personība turpina mest ēnu arī uz ģimeni, bet viņa attiecībās dzimušie bērni Rosellīni uzvārdu nes gan kino, gan modes industrijā un attaisno tēva kaislīgās dabas mantojumu. Roberto Rosellīni vairāku laulību dēļ dzimtas atzaros iespējams sastapt gan Holivudas aktrises Ingrīdu Bergmani (šis romāns aizņēma laikrakstu pirmās lappuses), viņa trešo sievu, un abu meitu Izabellu Rosellīni, gan indiešu scenāristi, modeļu industrijas darboņus, gan arī itāļu literatūras profesori un izbijušu dendiju.

FOTO: publicitātes

Dižgara mazdēla Alesandro Rosellīni debijas filma ir asprātīgs dzimtas portrets, kurā dominē Meistara harismātiskā klātbūtne. Caur Alesandro skatienu un neatlaidīgo tiešumu atklājas viņa nesasniedzamā vectēva personības gaisma un tumsa. Milzis, kurš dažkārt cietsirdīgi iezīmēja savu bērnu un mazbērnu likteni.

"Ironisks, autobiogrāfisks skatījums uz ikoniskā režisora Roberto Rosellīni pēcnācējiem,"  raksta "Variety".

"Neoreālisma ģēnijs atklājas intīmā, bet neparastā, brīžiem pat nepatīkamā veidolā, kurā mākslinieku aizēno cilvēks,"

tā par filmu raksta itāļu "Vogue".

"Intīms, emocionāls un arī provokatīvs darbs, kas ļauj ielūkoties 20. gs. kino klasiķa, Itālijas neoreālisma režisora Roberto Rosellīni dzimtas spožumā un pretrunās. Fantastiski, ka pasaulslaveno Izabellu Rosellīni, kura ir slavenā režisora un Holivudas ikonas Ingrīdas Bergmanes meita, un citus Rossellīni dzimtas pārstāvjus ir filmējuši latvieši – operators Valdis Celmiņš, filmas producents Uldis Cekulis, filmas tapšanā piedalījies arī Dāvis Sīmanis. Izrādās, viss ir tepat līdzās – pasaules kultūras leģendas un Latvijas talantīgākie filmu veidotāji. Šī sajūta patiesi saviļņo, tāpat kā pārsteidzošā filma," tā par filmu Dita Rietuma, Nacionālā kino centra vadītāja, kino teorētiķe.

Raksts tapis sadarbībā ar "LMT Viedtelevīziju".

Uz augšu
Back