Lai mani konstatējumi netiktu apšaubīti kā amatiera prātojumi, lūk, īsa intervija ar Latvijas Universitātes BVEF lektori, pētnieci Līgu Leitāni.
Lūdzu, pastāstiet par absurdiem nodokļu likumos.
Šobrīd ir izveidojušies vairāki bīstamības momenti, kas ir saistīti ar nodokļiem. Pirmkārt - likumdevēju vēlme noteikt nodokļu maksātājiem maksāt nodokli no negūtiem ienākumiem. Un tādi nosacījumi ir vairāki. Uzņēmuma ienākumu nodokļa likumā noteikts: ja par pārskata gadu aprēķinātā uzņēmumu ienākumu nodokļa summa ir mazāka par 50 EUR, tad nodokļa maksātājs pārskata gada pēdējā taksācijas perioda deklarācijā norāda budžetā maksājamā nodokļa starpību, kas kopā ar pārskata gadā aprēķināto nodokli veido 50 EUR, ko iemaksā budžetā. Saskaņā ar šo daļu budžetā papildus iemaksājamā nodokļa summa nav uzskatāma par nodokļa pārmaksu.
Minētos 50 eur nepiemēro, ja īstenots viens no šādiem nosacījumiem:
1) pārskata gadā sabiedrība reģistrēta uzņēmumu reģistrā;
2) pārskata gadā ir pabeigts sabiedrības likvidācijas process;
3) nodokļa maksātājs pārskata gadā ir veicis iedzīvotāju ienākuma nodokļa vai valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas par darbinieku ne mazāk kā 100 EUR apmērā;
4) sabiedrībai sākts maksātnespējas process.
No nosacījumiem izriet: ja uzņēmums nav algojis darbiniekus, tad uzņēmumiem nāksies maksāt 50 eur, praktiski par to, ka uzņēmums ir reģistrēts.
Otrkārt – iedzīvotāju ienākuma nodokļa likums paredz, ka nodokļa maksātājs, kas ir reģistrēts kā saimnieciskās darbības veicējs, iemaksā vienotajā nodokļu kontā 50 EUR, ja taksācijas gadā nav gūts ar nodokli apliekams ienākums no saimnieciskās darbības vai ja aprēķinātā nodokļa summa no saimnieciskās darbības apliekamā ienākuma nepārsniedz 50 EUR. Izņēmums gan paredz, ka norma nav attiecināma uz maksātājiem, kuri taksācijas gadā ir veikuši iedzīvotāju ienākumu nodokļa maksājumus vai valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas par darbiniekiem, vai valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas par sevi kā pašnodarbinātu personu. 50EUR maksājumu nepiemēro par pirmo taksācijas gadu, kurā veikta saimnieciskās darbības reģistrācija, un par nākamo taksācijas gadu, kā arī par gadu, kurā izbeigta saimnieciskā darbība vai pabeigts likvidācijas process.