Garā stāsta īsā versija būtu – mirklī, kad man, beidzot vidusskolu, bija jāizvēlas studiju virziens starp četriem mīļiem mācību priekšmetim, es nejaušības dēļ izvēlējos literatūru. Tikai šīs nejaušības dēļ šodien neesmu, piemēram, matemātikas vai datoru tehnoloģiju speciāliste. Otrkārt, pēcāk kādā dzīves brīdī sapratu, ka vēlos nodarboties ar kaut ko nopietnāku, un kas gan var būt nopietnāks par tēmu “skola”? Lūk, no tā brīža arī pievērsos pedagoģijai. Patlaban strādāju Rīgas Franču licejā ar 7. līdz 12. klases skolēniem – pusaudžiem un jauniešiem.
Audio: saruna ar Litu Silovu.
Kā jums izdodas to mīlestību, kas pret grāmatām mīt Jūsos pašā, nodot arī skolēniem? Kā jums izdodas radīt interesei par literatūru otrā cilvēkā?
Es pati esmu lasījusi tiešām daudz, un manā dzīvē tas ir bijis pateicoties manai vecmāmiņai, kura man ne vien iemācīja lasīt, pati nebūdama vienkāršs, ne ļoti izglītots cilvēks. Kaut kādā mērā viņa mani ieveda pasaulē, kas man pašai patika. Arī vēlāk, studiju procesā daudz lasīju, jo man tas patika un caur to es pilnveidojos. Līdz ar to varētu teikt, ka laika gaitā esmu uzkrājusi zināšanu bagāžu, un manī mīt liela vēlme tās nodot arī citiem. Tomēr esmu apzinājusies, ka otram no visas tās bagātības varu nodot tikai kādu mazumiņu. Runājot par to, kā organizēju savu darba procesu ar skolēniem, tad ir tāds smalks vārds “vadīta izvēle”. Tas nozīmē to, ka mācot literatūru, gan man kā skolotājai, gan skolēnam patiesībā ir dota diezgan brīvas iespējas. Es varu izvēlēties veidu, kādā mācīt, savukārt skolēni var izvēlēties, kādas grāmatas lasīt – skolotāja, vai drīzāk konsultanta, redzīgā acu skatiena uzraudzībā. Mūsdienu jauniešu vidū ir vieni, kuri sajūsminās ar Kamī stilu, citiem patīk Sartrs, un tas ir normāli. Turklāt, ja viens ir lasījis vienu un otrs otru, tad man kā stundas režisorei ir jāpanāk, lai visi dzird visus, kā rezultātā rodas situācija, ka nevis es kā skolotāja mācu, bet gan skolēni, paši savā starpā sarunājoties, saprot un ieinteresējas par tām grāmatām, kuras lasījuši klases biedri.