19. gadsimtā radās galvenās teorijas, kas centās izskaidrot, kā pasakas cēlušās. Vai no seniem mītiem, kas kopīgi radniecīgām tautām, vai sacerētas kādā vienā vietā un ceļojušas pa pasauli, bet varbūt cilvēki domā vienādi, tāpēc līdzīgi sižeti var rasties neatkarīgi vairākās pasaules vietās? 20. gadsimtā pētnieki vairāk nodarbojās ar pasaku satura skaidrošanu, pētot pasaku psiholoģiju, tēlus un sižetus, uzbūvi jeb struktūru, pasakās attēlotās cilvēku attiecības, pasaku lietojumu pedagoģijā, mākslā, politikā, reklāmas industrijā utt.
Folkloras pētnieki visus stāstus, ko cilvēki stāsta, nosacīti iedala četrās grupās, no kurām viena ir pasakas. Vēl ir teikas (stāsti, par kuru ticamību diskutē), anekdotes un nostāsti jeb gadījumi no dzīves. Katru no šiem stāstu veidiem stāstām, uztveram un lietojam citādāk. Protams, starp tiem nav stingras robežas. Tāpat kā starp tā saucamajām tautas un literārajām pasakām.
Un kāda veida pasakas ir zināmas folkloras pētniekiem?
Folkloras arhīvos ir tūkstošiem pasaku pierakstu. Lielākā pasaku grāmatu sērija “Pasaules literatūrās pasakas” (Die Märchen der Weltliteratur) iznāca no 1912. līdz 2002. gadam, tajā ir 165 zinātnieku sastādīti un komentēti sējumi.
Pasakas var klasificēt pēc dažādām pazīmēm. Viens no populārākajiem iedalījumiem ir dzīvnieku pasakās – tur darbojas dzīvnieki un dažkārt cilvēki kopā ar viņiem; brīnumpasakās, ko uzskata par pasakas ideālo formu; sadzīves pasakās, kuru uzmanības centrā ir neparasti gadījumi, un kumulatīvajās, virkņu pasakās (viens notikums izraisa nākamo). Katrai šai pasaku grupai ir sava tēlu sistēma, savi “spēles noteikumi”, sava atšķirīga vēsture.