"Skaņu mežā" - eksperimentālā hiphopa grupa "Clipping"

TVNET
"Skaņu mežā" - eksperimentālā hiphopa grupa "Clipping"
Facebook Draugiem Twitter Whatsapp
Comments
"Clipping"
"Clipping" Foto: publicitātes

Eksperimentālās mūzikas festivāls "Skaņu mežs" savu divdesmito jubileju svinēs 23. un 24. septembrī kultūras ēkā "Hanzas perons" (Hanzas iela 16a), un pasākuma galvenie viesi būs Losandželosas eksperimentālā hiphopa grupa "Clipping" (internetā stilizēti apzīmēta kā "clipping.").

Tās sastāvā ietilpst reperis un aktieris Davīds Digss (Daveed Diggs), kas, cita starpā, ir arī teātra balvas "Tony" un mūzikas balvas "Grammy" laureāts. Biļetes ir iespējams iegādāties "Biļešu servisa" kasēs un www.bilesuserviss.lv.

Britu medijs The Guardian trijotni raksturojis kā "izcilu", piebilstot, ka apvienība grupas Death Grips piedāvāto stakato trokšņu stilistiku paceļ jaunā līmenī un klausītājs "vai nu jutīsies sajūsmināts un attīrījies, vai lūgsies žēlastības".

Žurnāls Rolling Stone savukārt par grupu klāsta: "Clipping jau labu laiku rada paši savu provokatīvu un trokšņainu pasauli. Būdami gan talantīgi mūziķi, gan apsēsti un negausīgi trokšņu mūzikas un hiphopa vēstures pētnieki, tie katru skaņdarbu rada ar saspringtu precizitāti un tiecas aptvert visus veidus, kuros iespējams graut līdz šim nostiprinājušās hip-hopa klišejas."

Lai arī popkultūrai tuvāki mediji labprāt uzsver trijotnes attiecības ar trokšņu mūziku, tā nebūt nav vienīgā avangarda mūzikas forma, kas ietekmējusi tās skanējumu. Grupā ietilpstošie elektroniskie mūziķi un producenti Džonatans Snaips (Jonathan Snipes) un Viljams Hatsons (William Hutson) ir iedvesmojušies no idejas, ka elektroakustiskās vai "konkrētās" mūzikas metodes nav nemaz tik atšķirīgas no hiphopa bītmeikeru darba formām - dažu Clipping dziesmu muzikālais noformējums ir nevis trokšņains, bet kosmiski tukšs, kā semplu avotu izmantojot, piemēram, glāzē ar ledusgabaliem iemērktu mikrofonu, degošas klavieres un vides ierakstus. Clipping ierakstos var atrast references arī uz pēckara akadēmisko avangardu (Džons Keidžs, John Cage), "Fluxus" kustību (Anneja Lokvuda, Annea Lockwood), brīvo improvizāciju (Džefs Pārkers, Jeff Parker) un haotisku pankroku (Big Black). Grupas ierakstos nereti var sastapt teju nedzirdētas žanrisku referenču izpausmes, piemēram, regeja vokālu apvienojumu ar tumšo ambiento mūziku vai "gangsta rap" pretnostatījumu frīdžezam. Turpretī atsevišķi grupas skaņdarbi pat izklausās pēc tīri funkcionālām radio dziesmām, taču to skaniskais vēstījums ir mānīgs - par sempliem tajos tikuši izmantoti, piemēram, power electronics vai trokšņu mūzikas skaņdarbi ar īpaši provokatīviem vēstījumiem.

Medijs Los Angeles Times savukārt kādā rakstā spekulē, ka tik specifiskām muzikālām interesēm apveltītais ansamblis ar plašāku atpazīstamību sastopas, pateicoties tās dalībniekam, reperim Davīdam Digsam, kas 2016. gadā saņēma ASV prestižāko teātra balvu "Tony" par dalību sensacionāli populārajā mūziklā "Hamiltons" un vēlāk kopā ar kolēģiem saņēma arī Grammy balvu par šī mūzikla audio publikāciju. Digss ir arī seriālu un kino producents un aktieris, kas ticis nominēts "Emmy" balvai un saņēmis Critic’s Choice Super Awards apbalvojumu par galvenā personāža atveidošanu Netflix seriālā "Snowpiercer". "Digsa slava var nozīmēt, ka Clipping sasniegs jaunu, plašāku auditoriju, kas ir acīmredzami gatava pārvērtēt hiphopa lomu amerikāņu kultūrā. [..] Pats Digss gan iesmej par to, cik tuvu grupas brutālā, mulsinošā mūzika nonākusi globālai kultūras elitei," jau minētajā rakstā min Los Angeles Times.

Digsa klātbūtne gan grupai piešķir ne tikai harismu, atpazīstamību un verbālu virtuozitāti - Digss nereti parādās pasaules ātrāko reperu sarakstos un tiek dēvēts par "ātrāko reperi Brodvejā" -, bet arī nodrošina papildu eksperimentālu dimensiju tās tematikā un tekstos. Clipping lirikas netiek klāstītas pirmajā personā (neraksturīgi hip-hopam nekad neizskan vārds "es"), un tekstuālas šī žanra klišejas tiek izvērstas otrādi - hiphopam radniecīgā koķetēšana ar bīstamu dzīvesstilu, kriminālām aktivitātēm, pārmērīgiem naudas tēriņiem un vardarbību tiek apveltīta ar neslēptu izmisumu, nepatīkamu stresu un bailēm. Novedot šo darba metodi līdz absurdam, repa mūzikai tradicionālās tēmas dažos ierakstos tiek apvienotas ar zinātniskās fantastikas un šausmu filmu naratīviem. Albumu "Splendor & Misery", piemēram, caurvij zinātniskās fantastikas sižets - ieraksts ticis pat nominēts augstākajai zinātniskās fantastikas balvai "Hugo Award", kur tas sacentās vienā kategorijā ar seriāliem "Game of Thrones" un "Black Mirror".

Trijotnes albums "There Existed an Addiction to Blood" tika iekļauts žurnāla The Wire magazine 2019. gada labāko mūzikas ierakstu sarakstā, tas atkārtojās arī nākamajā gadā ar ierakstu "Visions of Bodies Being Burned", kad šādā sarakstā albumu iekļāva ne tikai The Wire, bet arī laikraksts The Guardian. Teju pieļaujot žanrisku pārpratumu, medijs Pitchfork albumu grupas "Splendor & Misery" iekļāvis savā visu laiku labāko industriālās mūzikas albumu sarakstā.

Clipping priekšnesums notiks otrajā festivāla koncertvakarā - 24. septembrī. Citi festivāla mūziķi tiks izziņoti drīzumā.

Vienas biļetes cena ir 20 eur, savukārt abonementa cena ir 30 eur. Biļetes ir iespējams iegādāties "Biļešu servisa" kasēs un www.bilesuserviss.lv.

Tēmas

Nepalaid garām!

Uz augšu