Tad ir mūsu, trīsdesmit un četrdesmitgadnieku paaudze, kuri pasmīkņā un paburkšķ [par lietām], bet pieņem situācijas, nerisina visas emocijas.
Un tad vēl ir jaunākā paaudze, kuriem tagad ir ap 20 kas ir vairāk vērsti uz izrunāšanos, risinājumiem. Viņiem piemīt spēja runāt par saspīlējumiem.
Jā, jaunieši un bērni vairāk spēj runāt par to, kā viņi jūtas, ko viņi saprot, ko sagaida no dzīves.
Vai jums izdevniecības ietvaros ir tapis kāds darbs, kas runā par pašlaik ļoti aktuālo mobingu skolās?
Ir grāmatas, kurās tas, protams, pavīd. Viens no darbiem, kurā šī tēma ir aprakstīta, ir norvēģu autores Sigri Agnētes Hansenas grāmata “Tu redzēji?”, kas stāsta par pusaugu meiteni, kura maina skolu, jo ir publicējusi savu kailfoto snapčatā un tas, protams, ir saglabāts un aizgājis tālāk.
Tēmas ir svarīgas, jā. Tai pat laikā ir svarīgi, lai šis stāsts ir labi uzrakstīts, lai grāmatas formātam un ilustrācijai būtu arī virsvērtība. Literārā un mākslinieciskā kvalitāte ir svarīgi lielumi, bez to klātbūtnes, tikai tēmas dēļ, mēs grāmatas neizdodam.
Ko tu vēlētos izskaust no Latvijā pieejamās bērnu literatūras plauktiem?
Protams, man piemīt sava gaume, un ir lietas, kuras es vispār nespēju uztvert kā izdošanas vērtas. Es gan vienmēr saku, ka izvēles iespēja un dažādība – tas ir labi.
Pasaku un stāstu izklāsti simtpiecdesmitajā uzlējumā, tas nav kaut kas, ko vajadzētu tik daudz izdot. Tās pašas Pelnrušķītes, Sniegbaltītes, Ērkšķrozītes, kas tiek pārstāstītas arvien vienkāršāk.
Nupat bija tas skandāls par “veco, smirdīgo grāmatu”.
Šeit atklājās atkal jauns sabiedrības domas fokuss. Grāmata pati par sevi vairs nav vērtība. Grāmatas formātā var būt nodrukāts arī pilnīgs draņķis un tukšums.
Tās saturam ir jābūt kaut kam tādam, lai tas būtu grāmatas formāta cienīgs. Ir arī daudz komercsatura, kas man nešķiet saistošs.
Tavuprāt, bērni un vecāki mūsdienās lasa vairāk vai mazāk?
Gan, gan. Lasa apmēram tikpat. Pandēmijas laikā varēja sajust, ka ir uzrāviens. Visi nogura no ekrānu dzīves visdažādākajos formātos.
Bērni kopumā ir kļuvuši par slinkākiem lasītājiem, tomēr ir dažādi. Ir bērni, kuri lasa, kuri nelasa vispār, kuri lasa tikai Hariju Poteru vai mangas, komiksus. Es gan neredzu, ka būtu kritisks pagrimums vai ārkārtējs pacēlums.
Bērni ir kļuvuši izvēlīgāki. Viņu uzmanības noturība ir mazāka, kas daļēji skaidrojams ar “Youtube” un “TikTok” video ēru. Tikko kā nepatīk – tā prom.
Manuprāt, ir svarīgi veidot lasīšanas paradumus. Arī izglītības sistēmā būtu vērts uz to fokusēties. Ne tik daudz iemācīt Raini mīlēt, bet gan uz to, ka bērnā rodas paradums lasīt, jo lasīt ir forši.
Manu jaunāko bērnu skolā ir 15-20 minūtes, kurās viņi tikai lasa pašu izvēlētu daiļliteratūras grāmatu. Iespējams, tās kādam ir arī vienīgās minūtes dienā, bet, ja tas notiek piecas dienas nedēļā, ir lielāka iespēja pierast pie šī procesa, saprast, ka tas var būt arī izklaidējoši, interesanti, vairot labsajūtu.
Kādām īpašībām ir jāpiemīt labam bērnu grāmatas autoram?
Bieži gadās tā, ka autori un mākslinieki nav paši jaukākie cilvēki pasaulē. Viņi ir komplicētas personības, teiksim tā.
Līdz ar to ir grūti tā pateikt, kas ir tas īpašību kopums.
Ir nepieciešama empātija, novērotāja spējas, lai spēt absorbēt pasauli ap sevi un to pārvērst stāstā. Arī – godīga attieksme, nevis aprēķins.
Vēl ir svarīgi, lai stāstā ietverti tie saķeres, atslēgas punkti, caur kuriem bērns atpazīst un izjūt pats sevi.
Viens no “Liels un mazs” svarīgākajiem kritērijiem ir tas, lai šis darbs būtu uzrakstīts patiesi. Un vēl.
Mēs daudz runājam par to, kāda ir bērnu literatūras loma, bet īstenībā jau svarīgi ir veicināt prieku. Lai, lasot grāmatu, var arī izsmieties un iztrakoties. Tāda literatūra arī ir svarīga. Lai rodas tīrs prieks.