Piektdien, 8. jūlijā, Cēsīs tika atklātas sešpadsmitā Cēsu Mākslas festivāla vizuālās mākslas izstādes: “Zilā līča māja”, “Bruno Vasiļevskis P.S.”, kā arī “Lielo dzīvnieku gaidot”. Festivāla izstādes ierasti ir viens no ievērojamākajiem notikumiem Latvijas laikmetīgās mākslas laukā. Šī gada programmu vieno nepārtrauktība – nekas nesākas "tukšā vietā" un katram notikumam, tajā skaitā mākslā, ir savs atskaites punkts.
FOTO ⟩ Sabiedrībā zināmi ļaudis pulcējas Cēsu mākslas festivāla izstāžu atklāšanā
Izstāžu atklāšanā piedalījās gan izstādes kuratori un mākslinieki, gan sabiedrībā zināmi viesi, tajā skaitā, Jānis Zuzāns, Dita Rietuma, Kristaps Zariņš, Māra Lāce u.c.
Foto: Cēsu mākslas festivāls - izstāžu atklāšana
Līdz pat 14. augustam Cēsu Laikmetīgās mākslas centrā norisināsies laikmetīgās mākslas izstāde “Zilā līča māja”, kuru ir veidojuši Evita Vasiļjeva un Kaspars Groševs. Izstādē tiek savienotas divas šķietami atšķirīgas, bet tajā pašā laikā radniecīgas mākslinieciskās prakses, kurās būtiskas ir mākslas darbu attiecības ar telpu un tās elementiem. Ekspozīcijā iespējams aplūkot mākslinieku veidotās skulptūras, lielformāta arhitektoniskas struktūras, video un gleznas, kas pilnībā caurvij Cēsu Laikmetīgās mākslas centru. Projekts sasaucas ar NSRD (Nebijušu sajūtu restaurācijas darbnīcas) bagātīgo un pieblīvēto darbību un idejām par “aptuveno mākslu”, pārceļot Hardija Lediņa utopisko Pārdaugavas ainavas zīmējumu “Zilā līča māja” (1984) uz Cēsīm, apņemot visu izstāžu ēku ar iegremdējošu, daudzslāņainu instalāciju.
Izstādes ietvaros atkārtoti atvērts kiosks “Lagūna”, kura pirmo posmu, sadarbojoties deviņiem māksliniekiem (0.0.01.0.0., Maija Kurševa, Anna Malicka, Dzelde Mierkalne, Luīze Nežberte, Līva Rutmane, $hady Ladies, Klāvs Upaciers) un atklāšanā līdzdarbojoties arī dažādiem radošiem personāžiem, varēja skatīt Rīgā, Vagonu ielā, 2021. gada vasaras izskaņā. Izstādes kuratores: Daiga Rudzāte un Žanete Skarule.
Cēsu Izstāžu namā līdz 28. augustam būs skatāma izstāde “Bruno Vasiļevskis. P.S.”, kuras centrā ir viena no spilgtākajām personībām Latvijas 20. gadsimta otrās puses glezniecībā. Izstāde ir strukturēta trijās daļās: “Bruno”, kas atspoguļo mākslinieka personību un viņa pirmsākumus mākslas pasaulē, “Vasiļevskis”, kurā ir apskatāmas klusās dabas un ainavas, kā arī “P.S.”, kas papildina ekspozīciju ar citu autoru darbiem, kuri savā mākslinieciskajā izpildījumā ir radnieciski Vasiļevskim. Šie autori ir Imants Lancmanis, Juris Pudāns, Maija Tabaka, Miervaldis Polis, Līga Purmale, Jānis Krievs, Līvija Endzelīna, Dace Lapiņa, kā arī Jānis Blanka, Zane Tuča un Jānis Šneiders.
Bruno Vasiļevskis (1939‒1990) bija ievērojamākais latviešu gleznotājs klusās dabas žanrā 20. gadsimta 70.‒80. gados. Bruno Vasiļevskis konsekventi strādāja tikai noteiktos žanros: klusā daba, ainava, portrets. Līdz ar Vasiļevski latviešu mākslā aizsākās vesels stilistisks apakšnovirziens, kuru raksturo uzticība dabas vērojumam, niansēta gaismas izpēte un ļoti izlīdzināts krāsas klājuma veids. Mākslinieks gleznoja tikai vidēji divas gleznas gadā, taču katru – atbilstoši paša izvirzītām prasībām. Tādējādi tapa liels skaits skiču un zīmējumu. Bruno Vasiļevska klātbūtne mākslas telpā bija neuzbāzīga, bet viņa autoritāte – milzīga. Vasiļevska laiks latviešu mākslā radīja lūzumu, kurā pēc ilgstošā modernisma perioda radās stilu un pieeju daudzveidība. Izstādes vajadzībām darbi ir saņemti no Latvijas Nacionālā mākslas muzeja, Latvijas Mākslinieku savienības, Zuzānu kolekcijas un atsevišķām privātām kolekcijām. Izstādes kurators: Vilnis Vējš.
Savukārt koncertzāles “Cēsis” galerijā līdz 14. augustam būs skatāma Daiņa Pundura izstāde “Lielo dzīvnieku gaidot”. Izstādes ekspozīcija veidota kā inscenējums pagātnē notikušiem notikumiem. Ar izstādes ekspozīciju mākslinieks ir atvēris keramikas izstrādājumu noslēgto apjomu, aicinot izstādes apmeklētājus atgriezties pie estētiskās izjūtas saknēm un arhaiska keramikas trauka formas apgūšanas. Mistiskā tēma, kas caurvij ekspozīciju, ir lielais zvērs un gaidīšanas sajūta saistībā ar personisku pieredzi pagātnē, tādēļ arī izstādē trauki ir eksponēti grīdas līmenī kā dzīvniekam servēts mielasts.