Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Eksperimentālās mūzikas festivāls "Skaņu mežs 2022" izziņo jubilejas programmu

Arābu mūzikas kvartets "Ahmed"
Arābu mūzikas kvartets "Ahmed" Foto: Publicitātes foto

Eksperimentālās mūzikas festivāls „Skaņu mežs” savu divdesmito jubileju svinēs 23. un 24. septembrī kultūras norišu vietā „Hanzas perons” (Hanzas iela 16a). 

Līdzās tādiem jau izziņotiem festivāla viesiem kā hip-hopa grupai Clipping. un producentu duetam Space Afrika programma papildināta ar vēl 13 māksliniekiem.

Atgriešanās muzikālajos pirmsākumos

“Skaņu meža” 20. Izlaiduma centrālie koncertvakari noritēs 23. un 24. septembrī “Hanzas peronā”.

Līdzās jau iepriekš izziņotiem māksliniekiem būs dzirdama arī festivāla apakšprogramma, kas atgādinās par tiem estētiskajiem meklējumiem, kas bija raksturīgi festivālam tā sākumposmā - atgriezīsies viesi no pašiem pirmajiem, izdevniecības Editions Mego iedvesmotajiem izlaidumiem: skaņu mākslinieki, trokšņu mūziķi un komponisti Rasels Hasvels (Russell Haswell) un Florians Hekers (Hecker).

Lai atgādinātu par festivāla agrīno aizgrābtību ar studijas GRM proponēto akusmātisko mūziku, teorētiķis un mūziķis Fransuā Bonē (François Bonnet) - pazīstams arī kā Kassel Jaeger - atskaņos komponista Bernāra Parmedžiāni (Bernard Parmegiani) daudzkanālu mūziku, ko “Skaņu meža” pirmajā izdevumā varēja piedzīvot toreiz vēl dzīvā komponista klātbūtnē.

Kasels Jēgers
Kasels Jēgers Foto: Publicitātes foto

Festivālā bija jāuzstājas arī Editions Mego dibinātājam, vadītājam un biežākajam viesmūziķim Pīteram Rēbergam (Peter Rehberg), kurš pērn pāragri mira. Šis “Skaņu mežs: daļēji ir diskrēts veltījums Rēbergam.

Arābu mūzika un brīvā improvizācija

Brīvo improvizāciju festivālā pārstāvēs kvartets أحمد [Ahmed], ko žurnāls The Wire magazine augusta numurā nodēvējis par “vienu no progresīvākajām džeza grupām uz planētas”.

Ansambli vada Pets Tomass (Pat Thomas), ko medijs The Guardian raksturojis kā “virtuozu pianistu, kas ir arī meistarīgs sintezatoru un elektronikas spēlētājs” un “centrālu figūru britu un Eiropas brīvajā improvizācijā”.

Grupa par sava brīvās improvizācijas un arābu mūzikas sakausējuma pamatu ņem multi-instrumentālista Ahmeda Abdula Malika (Ahmed Abdul-Malik) daiļradi, taču reducē Malika kompozīcijas līdz ar agresivitāti un pieaugošu enerģiju atkārtotām skaņu drumstalām.

Grupā dzirdams arī saksofonists Seimūrs Raits (Seymour Wirght), bundzinieks Antonēns Gerbāls (Antonin Gerbal) un kontrabasists Džoels Grips (Joel Grip).

Neakadēmiskie akadēmiķi

Par īpašu festivāla viesi uzskatāms arī vācu-austriešu komponists Pēters Ablingers (Peter Ablinger), kas strādājis kā viesdiriģents ansambļiem Klangforum Wien un United Berlin un par pasniedzēju Hardersfīldas universitātē.

Ablingera daiļrades pamatā ir vēlme cilvēka ausij likt sašaubīties par to, ko tā dzird, un tas tiek panākts gan ar kultūrzīmēm bagātām skaņu mākslas instalācijām, gan ar skaudri abstraktām elektroniskām kompozīcijām, gan arī komiskiem performatīviem darbiem, kā arī kompozīcijām, kas klausītājam gluži vienkārši ir jāiztēlojas savā prātā. Komponists vaicā: “Kurā brīdī tas, ko dzirdam, pārstāj būt par mūziku un kļūst par informāciju vai troksni?”

Ablingera mūziku festivālā izpildīs vijolniece Biliana Vučkova (Biliana Voutchkova), kura iepriekš festivālā izpildījusi arī Džacinto Šelsi (Giacinto Scelsi) mūziku.

Vučkova darbojas arī kā improvizētāja, un nesen novadīja rezidenci prestižajā koncertttelpā Cafe OTO. Vučkova izpildīs kā savu, tā Ablingera mūziku, un koncerta beigās komponists viņai pievienosies kopīgā improvizācijā. Lūgts “Skaņu mežā” improvizēt ar Vučkovu, Ablingers atzina, ka neko tamlīdzīgu līdz šim nav darījis: “Šis viennozīmīgi ir uzbrukums. Bet laipni gaidīts uzbrukums!” (“This is clearly an assault… But a welcome one!”)

Sievietes eksperimentālajā mūzikā

Festivālā uzstāsies arī britu-irākiešu soprāns Alija Alsultani (Alya Al-Sultani) feminisma un spontānu referenču piesātinātā duetā ar vinilplašu manipulatori un skaņu mākslinieci Mariamu Rezaei (Mariam Rezaei), kā arī indiešu-amerikāņu vokālistes Amirtas Kidambi (Amirtha Kidambi) duets ar bundzinieku Metu Evansu (Matt Evans).

Kidambi un Evanss apgalvo, ka viņus sākotnēji apvienojušas sēras par aizgājušiem tuviniekiem, un dueta mūzika raksturojama abpusējs rituāls sēru pārdzīvošanai. Medijs The New York times Kidambi mūziku raksturo kā “iespējamību un nepārtrauktas aktivitātes vārīšanās katls, kas klausītāju gan biedē, gan valdzina.”

Peru dzimušā eksperimentālais dziesminiece M. Kaje Kastaņeto (M. Caye Castagneto) apvienos latīņu ritmus, “new wave” ģitāras, hipnagogiju un “pagānu sēru dziesmas”, nākot klajā ar noslēpumainu, pat tūlītēji neuztveramu popmūziku.

Ar solo elektroniskās mūzikas priekšnesumu uzstāsies laikmetīgās mūzikas komponiste Iveta Džanīna Džeksone (Yvette Janine Jackson). Džeksone ir absolvējusi Hārvarda universitāti un ir pazīstama ar savām civiltiesībām tematiski veltītajām radiooperām.

Medijs Pitchfork tās raksturo šādi: “Tās jāklausās pilnīgā tumsā. Tā nebūs viegla klausīšanās, un nevajag arī.”

Gaidāms arī komponistes Evijas Skuķes jaundarbs diviem spēlētājiem.

Skuķes skolotāji bijuši Pauls Dambis un Pēteris Vasks, savukārt viņas muzikālās ietekmes robežojas no metāla grupām Sleep un Slayer līdz tādiem komponistiem kā Žerārs Grizē (Gerard Grisey) un Fausto Romitelli (Fausto Romitelli).

Papildus programmas elementi tiks izziņoti, tuvojoties festivālam.

Nepalaid garām!

Uz augšu