Pirmā pētījuma mērķis bija noskaidrot skolas vecuma jauniešu (no 13 līdz 18 gadiem) pilsoniskās līdzdalības veidus, pārskatīt lēmumu pieņēmēju priekšstatus par tiem, apzināt, kādu lomu pilsoniskajā līdzdalībā spēlē kultūra, kā arī iezīmēt iespējamos risinājumus jauniešu pilsoniskās līdzdalības palielināšanai.
Tika veikta mērķgrupas aptauja ar vairāk nekā 1000 respondentiem visā Latvijā, individuālas intervijas ar jauniešiem, fokusgrupu diskusijas ar piecu pilsētu jaunatnes un izglītības darba profesionāļiem, kā arī veidota koprades darbnīca, kurā jaunieši paši izstrādājuši risinājumu variantus pētījumā atklātajām problēmām.
Pētījumā atklāts, ka 17,5 % jauniešu jūtas kā nozīmīga sabiedrības daļa, 50,6 % šķiet būtiski līdzdarboties, lai radītu pārmaiņas sabiedrībā, 30,5 % rūp norises pasaulē, 42 % pilnībā tic un 44,3 % drīzāk tic, ka demokrātiskā sabiedrībā var ietekmēt lēmumus, dzīvi skolā, pašvaldībā, valstī un pasaulē kopumā. Toties 35,8 % jauniešu nav vēlmes ietekmēt procesus sabiedrībā.
62,% jauniešu piekrīt apgalvojumam par to, ka jauniešiem Latvijā ir vēlme ietekmēt procesus sabiedrībā, 17,8 % respondentu vērtē, ka ģimenē pilsoniskās līdzdalības aktivitātes vērtē ļoti pozitīvi, 37,2 % - drīzāk pozitīvi.
Kā galvenās problēmas sarunu un aptauju rezultātā iezīmējās laika trūkums, grūtības iejusties jaunās kompānijās un tādu draugu trūkums, kuri varētu palīdzēt, mudinot iesaistīties dažādās aktivitātēs. Viena no iespējām varētu būt jauna mācību priekšmeta ieviešana izglītības sistēmā, kurš mācītu izvirzīt prioritātes un plānot laiku.